AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Dit is de nieuwe Corvette
Heel wat autoliefhebbers hebben halsreikend uitgekeken naar de komst van de C6. Hij wordt op 4 januari 's avonds in Detroit met veel tam tam onthuld.
Heel wat autoliefhebbers hebben halsreikend uitgekeken naar de komst van de C6. Hij wordt op 4 januari 's avonds in Detroit met veel tam tam in het Opera House onthuld, maar nu hebben we al de eerste gegevens en foto's.
Veel autoliefhebbers hadden verwacht dat de nieuwe Corvette tijdens de viering van de 50-ste verjaardag in juni zou worden onthuld. Niets daarvan! Of Chevrolet nu nog niet klaar was, of dat er andere – politieke redenen – waren, er werd géén blik gegund op de toekomstige C6. Zelfs op de LA Auto Show zal de nieuwe Vette niet verschijnen tot na zijn onthulling in Detroit: in de nacht van zondag op maandag wordt in het LA Convention Center, waar de show dan al drie dagen geleden voor het publiek is geopend, de C5 verruild voor de C6.
Wat iedereen zich vooral heeft afgevraagd is of GM de compleet nieuwe Corvette ook een compleet nieuwe styling zou geven. En hoeveel vermogen de C6 standaard zou krijgen.
Vandaag hebben we daarop de antwoorden. Het nieuwe uiterlijk is niet extreem veranderd, de C6 is vooral een echte Corvette gebleven, terwijl zijn nieuwe 6-liter V8-motor ruim 400 pk bij 6000 tpmlevert en een maximum koppel heeft van 542 Nm bij 4400 tpm. De nieuwe lichtgewicht LS2 V8 wordt standaard geleverd met een handgeschakelde Tremec G56 zesbak, of als optie met de verbeterde versie van de bekende 4-traps HydraMatic automatische transmissie. Verder zal er een Z51 performance optie (een raceklare versie) leverbaar worden met een nog verder aangepaste versie van de zesbak. Standaard worden de Europese versie en de Z51 geleverd met een transmissiekoeler. Ook heeft Chevrolet het uitlaatsysteem aangepast. Het is nu lichter en heeft een dunnere wanddikte, terwijl er bovendien voor een 4 % betere doorstroming is gezorgd. De acceleratie van 0-100 en de topsnelheid zijn nog niet bekend. Wellicht horen we daarover meer op zondagavond tijdens de officiële onthulling.
De C6 is met zijn lengte van 4,44 m 12,5 cm korter en 28 mm smaller dan de C5, maar heeft een 28 mm langere wielbasis ( 2,69 m). Breedte en hoogte zijn respectievelijk 1,84 en 1,25 m. Het kortere formaat heeft geen invloed heeft op de binnenruimte, maar het draagt wel bij tot een betere wegligging, acceleratie en een beter remvermogen. Het lage luchtweerstandcoëfficiënt van 0,28 levert daaraan uiteraard ook een belangrijke bijdrage. Om dat te bereiken hebben de technici 400 uur getest in de windtunnel en gebruik gemaakt van de ervaringen van Corvette Racing. De kunststof carrosserie van de C6 is gebouwd op het nieuwe hydroformed stalen frame met aluminium en magnesium profielen, dat al wordt gebruikt voor de Cadillax XLR roadster, die naast de Corvette in de fabriek in Bowling Green, Kentucky wordt gebouwd. Verder heeft de C6 een compleet nieuwe wielophanging. Het spreekt vanzelf dat ook de nieuwe Corvette is uitgerust met het beproefde Magnetic Selective Ride Control, dat we al kennen van de C5.
Het uiterlijk van de Corvette heeft geen echt radicale veranderingen ondergaan, al zijn de lijnen wat scherper en zijn voor het eerst sinds 1962 de koplampen duidelijk zichtbaar. Chevrolet zegt dat daarover nogal wat discussie is geweest, maar omdat ze op een moderne manier goed teruggrijpen naar de originele Corvette zijn ze nu zo geworden. De grote bult op de motorkap herinnert aan de vroegere muscle cars. Grotere 18-inch wielen vóór en 19-inch wielen accentueren het sportieve karakter van de C6.
Binnenin is volgens Chevrolet veel aandacht besteed aan een stijlvolle uitvoering van een kleurrijk interieur. De nieuwe Vette is weer uitgerust met de dubbele cockpit, iets dat een als is een historische familietrek kan worden aangemerkt. Er is fraai kunstleer gebruikt voor de bekleding van dashboard en andere panelen en ook zijn er accenten toegepast van geanodiseerd aluminium, zoals bij voorbeeld voor de pookknop.
De nieuwe Corvette gaat in het derde kwartaal van dit jaar in productie. De Convertible wordt dit voorjaar onthuld en zal in het najaar in productie gaan. Later komt er ook een Z06 met waarschijnlijk zo'n 500 pk en er wordt zelfs in de wandelgangen al gesproken van een supersnelle uitvoering met de werknaam Blue Devil, die misschien wel bijna 700 pk zal hebben.
Veel autoliefhebbers hadden verwacht dat de nieuwe Corvette tijdens de viering van de 50-ste verjaardag in juni zou worden onthuld. Niets daarvan! Of Chevrolet nu nog niet klaar was, of dat er andere – politieke redenen – waren, er werd géén blik gegund op de toekomstige C6. Zelfs op de LA Auto Show zal de nieuwe Vette niet verschijnen tot na zijn onthulling in Detroit: in de nacht van zondag op maandag wordt in het LA Convention Center, waar de show dan al drie dagen geleden voor het publiek is geopend, de C5 verruild voor de C6.
Wat iedereen zich vooral heeft afgevraagd is of GM de compleet nieuwe Corvette ook een compleet nieuwe styling zou geven. En hoeveel vermogen de C6 standaard zou krijgen.
Vandaag hebben we daarop de antwoorden. Het nieuwe uiterlijk is niet extreem veranderd, de C6 is vooral een echte Corvette gebleven, terwijl zijn nieuwe 6-liter V8-motor ruim 400 pk bij 6000 tpmlevert en een maximum koppel heeft van 542 Nm bij 4400 tpm. De nieuwe lichtgewicht LS2 V8 wordt standaard geleverd met een handgeschakelde Tremec G56 zesbak, of als optie met de verbeterde versie van de bekende 4-traps HydraMatic automatische transmissie. Verder zal er een Z51 performance optie (een raceklare versie) leverbaar worden met een nog verder aangepaste versie van de zesbak. Standaard worden de Europese versie en de Z51 geleverd met een transmissiekoeler. Ook heeft Chevrolet het uitlaatsysteem aangepast. Het is nu lichter en heeft een dunnere wanddikte, terwijl er bovendien voor een 4 % betere doorstroming is gezorgd. De acceleratie van 0-100 en de topsnelheid zijn nog niet bekend. Wellicht horen we daarover meer op zondagavond tijdens de officiële onthulling.
De C6 is met zijn lengte van 4,44 m 12,5 cm korter en 28 mm smaller dan de C5, maar heeft een 28 mm langere wielbasis ( 2,69 m). Breedte en hoogte zijn respectievelijk 1,84 en 1,25 m. Het kortere formaat heeft geen invloed heeft op de binnenruimte, maar het draagt wel bij tot een betere wegligging, acceleratie en een beter remvermogen. Het lage luchtweerstandcoëfficiënt van 0,28 levert daaraan uiteraard ook een belangrijke bijdrage. Om dat te bereiken hebben de technici 400 uur getest in de windtunnel en gebruik gemaakt van de ervaringen van Corvette Racing. De kunststof carrosserie van de C6 is gebouwd op het nieuwe hydroformed stalen frame met aluminium en magnesium profielen, dat al wordt gebruikt voor de Cadillax XLR roadster, die naast de Corvette in de fabriek in Bowling Green, Kentucky wordt gebouwd. Verder heeft de C6 een compleet nieuwe wielophanging. Het spreekt vanzelf dat ook de nieuwe Corvette is uitgerust met het beproefde Magnetic Selective Ride Control, dat we al kennen van de C5.
Het uiterlijk van de Corvette heeft geen echt radicale veranderingen ondergaan, al zijn de lijnen wat scherper en zijn voor het eerst sinds 1962 de koplampen duidelijk zichtbaar. Chevrolet zegt dat daarover nogal wat discussie is geweest, maar omdat ze op een moderne manier goed teruggrijpen naar de originele Corvette zijn ze nu zo geworden. De grote bult op de motorkap herinnert aan de vroegere muscle cars. Grotere 18-inch wielen vóór en 19-inch wielen accentueren het sportieve karakter van de C6.
Binnenin is volgens Chevrolet veel aandacht besteed aan een stijlvolle uitvoering van een kleurrijk interieur. De nieuwe Vette is weer uitgerust met de dubbele cockpit, iets dat een als is een historische familietrek kan worden aangemerkt. Er is fraai kunstleer gebruikt voor de bekleding van dashboard en andere panelen en ook zijn er accenten toegepast van geanodiseerd aluminium, zoals bij voorbeeld voor de pookknop.
De nieuwe Corvette gaat in het derde kwartaal van dit jaar in productie. De Convertible wordt dit voorjaar onthuld en zal in het najaar in productie gaan. Later komt er ook een Z06 met waarschijnlijk zo'n 500 pk en er wordt zelfs in de wandelgangen al gesproken van een supersnelle uitvoering met de werknaam Blue Devil, die misschien wel bijna 700 pk zal hebben.
Plaats een reactie