Spyker C8 Aileron krijgt minimaal 500 pk

Spyker C8 Aileron

De Spyker C8 Aileron is volgens z'n bouwers een grote stap voorwaarts ten opzichte van de C8 en daar hoort een passend motorblok bij. De fabrikant uit Zeewolde zet in op minimaal 500 pk.

Terwijl bij Spyker de bloeddruk langzaam stijgt met de rechtszaak tegen General Motors in het verschiet, zou je bijna vergeten dat er ook nog auto's gebouwd moeten worden. De C8 Aileron, waarvan de eerste exemplaren onlangs zijn afgeleverd, heeft een langere wielbasis dan z'n voorganger, een stijvere carrosserie en de wielophanging werd door specialisten van Lotus onder handen genomen. Ook is de sportwagen tegenwoordig leverbaar met zestrapsautomaat, belangrijk voor markten als de VS, China, Rusland en het Midden-Oosten.

Maar omdat de in 2009 gepresenteerde Aileron volgens Spyker zoveel beter is dan z'n voorganger, de C8, kan-ie ook meer vermogen aan. Spyker monteert voorlopig nog de vertrouwde 4,2-liter Audi-motor van 405 pk maar is voor de Aileron (en de Spyder) op zoek naar een sterkere motor. Spyker heeft inmiddels al getest met het LSA-blok van General Motors, de 6,2-liter supercharged V8 uit de Cadillac CTS-V (foto 4) van een slordige 560 pk. Met een enorme rechtszaak voor de boeg, zullen de Amerikanen echter weinig voelen voor een motorendeal met de Hollanders.

Spyker zal dus op zoek moeten naar een nieuwe motorenleverancier. "We zijn ons aan het oriënteren op alternatieven", zegt Sander van Dijk, marketing en communicatiemanager van Spyker. "We hebben tot nu toe erg goede ervaringen met de Audi-motor en we hebben door de jaren heen veel geleerd waardoor de auto nu beter is dan ooit en veel meer vermogen aankan. Er is nog geen beslissing genomen over de exacte specificaties van de nieuwe motor maar we weten goed waar we heen willen; het aantal cilinders, de cilinderinhoud, hoe-ie moet klinken, aan welke milieueisen hij moet voldoen", aldus Van Dijk. Hij wijst op de trend om opgefokte V6-motoren te gebruiken in sportwagens maar zegt dat Spyker niet kleiner dan een V8 wil gaan. "En we willen minimaal 500 pk", besluit hij.

Veel technologie uit de Aileron zal ook worden gebruikt voor de D8 SSUV, de super-SUV waarvan de ontwikkeling weer (verder) in gang is gezet. Wil je meer weten over Spyker? Lees dan het interview met COO Peter van Erp in AutoWeek Supercars, de special die nu in de winkel ligt en ook online is te bestellen.

Lezersreacties (32)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.