VriMiBolides: Alpine A110, A310 en A610

Renault Alpine A110
Renault Alpine A110Renault Alpine A110Renault Alpine A110Renault Alpine A110Renault Alpine A110Alpine A310 V6 (1980)Renault Alpine GTARenault Alpine A610 1991Renault Alpine A610
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de Alpine A110, A310 en A610!

De lancering van de Alpine A110-50 leek ons een mooie aanleiding om eens in de historie van dit roemruchte merk te duiken. Te beginnen bij de naamgever van de concept car die in Monaco werd onthuld. De Alpine A110, stammend uit 1961, wordt door velen gezien als de mooiste Alpine aller tijden. De toevoeging in de typenaam van de nieuwe A110-50 zit er feitelijk dus een jaartje naast maar daar gaan we niet moeilijk over doen. De in Dieppe en later ook in Mexico, Brazilië en Bulgarije gebouwde A110 had een koets van polyester en de motor zat achterin. Door de jaren heen – de A110 bleef tot 1977 in productie – waren dat viercilinders met een inhoud variërend van 1,1 tot 1,6 liter met vermogens tussen de 66 en 140 pk. De auto vergaarde veel roem in rally's, waaronder overwinningen in de rally van Monte Carlo in 1971 en 1973.

De opvolger van de A110, de A310, ging in 1971 in productie. Een compleet ander model maar nog steeds met een polyester body en met de motor achterin. In eerste instantie een 1,6-liter viercilinder van 127 pk, later met een 2,7-liter V6 van PRV (Peugeot, Renault en Volvo), dezelfde motor die ook in de DeLorean lag. Die werd later vergroot naar 2,9 liter, goed voor een vermogen van een kleine 200 pk.

De laatste A310 liep in 1984 van de band, in 1986 volgde de Alpine GTA, de eerste Alpine die officieel onder Renault-vlag werd geproduceerd en een doorontwikkeling van de A310. De bekende V6 bleef maar er kwam ook een 2,5-liter turboversie met vermogens tussen de 185 en 210 pk. In 1991 kwam de echte opvolger van de A310: de A610. De V6 kreeg er weer een paar cc's bij (nu drie liter) en het vermogen van de zespitter steeg naar 250 pk, later zelfs 280 pk, waarmee de Alpine in 5,5 seconden naar de 100 km/h snelde. De auto kreeg lovende kritieken, maar desondanks vielen de verkopen tegen. De laatste A610 werd in 1995 geproduceerd in Dieppe, waarna de fabriek overging tot het bouwen van de Renault Spider.

Video

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.