Smart #3

De Smart #3 is een elektrische crossover die vanaf 2024 verkrijgbaar is. Het is de grootste Smart ooit en beschikt over een sportieve styling, die doet denken aan een een SUV met aflopende daklijn. Dit oogt lekker dik, maar gaat wel enigszins ten koste van de ruimte binnenin, al blijft de Smart #3 een auto waarin een gemiddeld gezin prima mee op pad kan. De Smart #3 komt in meerdere variaties, waarbij de dikke Brabus-versie geldt als het absolute vlaggenschip. Modellen als de Volvo EX30 en de Zeekr X delen de platformarchitectuur met de Smart #3 maar die elektrische modellen zijn wel kleiner. De Smart #1 zijn de zustermodellen van genoemde Volvo en Zeekr. Al deze modellen komen uit de Geely-koker en zijn zodoende sterk aan elkaar verwant. De Smart #3 komt in vier variaties. Naast de eerder genoemde Brabus-versie levert Smart de Pro+, de Premium en de 25th Anniversary. De meest zuinige uitvoeringen zijn de Premium en de 25th Anniversary. Deze worden aangedreven door een 66 kWh-elektromotor van 272 pk en hebben een actieradius van 415 kilometer. De Pro+ heeft een actieradius van 435 kilometer en de Brabus komt 415 kilometer ver op een volledig opgeladen accu. De Brabus beschikt over twee elektromotoren, die samen 428 pk leveren en de auto in 3,7 seconden naar de honderd kilometer per uur katapulteren. Het opladen van de Smart #3 kan aan de snellader met maximaal 150 kW. Al deze cijfers zijn zeer vergelijkbaar met de eerder genoemde Volvo en Zeekr. Smart, een merk dat lange tijd enkel bekend stond om zijn kleine stadswagentjes, heeft in de loop der jaren zijn modellenreeks uitgebreid met steeds ruimere auto’s en de Smart #3 is voorlopig de grootste die dit merk ooit heeft voortgebracht. De auto is 4,4 meter lang en heeft een wielbasis van 2.79 meter. Binnenin is plaats voor vijf personen, al zorgt de aflopende daklijn ervoor dat de hoofdruimte achterin, net als de bagageruimte, beperkter is dan bij een SUV die over een traditionele daklijn beschikt. Stap je in een Smart #3, dan word je begroet door een 12,8-inch infotainmentscherm en een digitaal instrumentarium van 9,2 inch. Verder heeft de auto een inductielader voor je smartphone en zijn de verwarmde stoelen bekleed met leer. Veiligheidsfuncties ontbreken evenmin in de standaard Smart #3, met onder andere dodehoekdetectie, adaptieve cruise control, een 360-gradencamera en een actieve rijbaanassistent. Verzonken deurgrepen zijn eveneens standaard, net als 19-inch lichtmetalen velgen. Kies je voor de Premium, dan komt daar onder meer adaptief grootlicht en een headup display bij. De tijdelijke 25th Anniversary is sportiever uitgerust en heeft een bijvoorbeeld warmtepomp, terwijl de Brabus die sportieve look combineert met de bijbehorende prestaties. Verder beschikt deze variant over 20-inch wielen en een uitgebreid Beats-geluidssysteem. De exacte prijzen zijn nog niet bekend, maar wel is duidelijk dat het instapmodel de showroom verlaat vanaf € 41.000. Naarmate je meer opties aan het standaardpakket toevoegt, gaat de prijs logischerwijs omhoog. De Brabus zal verreweg de duurste versie zijn, maar Smart moet hier nog exacte cijfers over doorgeven. De auto is vanaf 2024 verkrijgbaar en heeft dus onder andere concurrentie uit de eigen stal.
  • comfort
    9,0
  • prestaties
    9,0
  • betrouwbaarheid
    8,5
  • kosten
    9,5

PRIVATE LEASE Smart #3

Lease'm
Smart #3 49kWh Pro
€ 629
 

Meer over de Smart #3

Gebruikersreview
Smart #3
Gebruikersreview

Smart #3 66kWh Premium (2024)

Na een abonnement op een Lynk & co toch weer overgestapt op een eigen auto. De ervaringen...

8
Gebruikersreview
Smart #3 66kWh Premium (2024)
Gebruikersreview

Smart #3 66kWh Premium (2024)

Sinds September in bezit van de Smart #3, na 6 jaar Nissan Leaf Tekna, de jaren hebben duidelijk...

5
Gebruikersreview
Smart #3 66kWh Pro+ (2024)
Gebruikersreview

Smart #3 66kWh Pro+ (2024)

Sinds een maand in het bezit van deze Smart #3. Heel fijn interieur en rijdt lekker. Uniek,...

5
Nieuws
Smart #1 en #3
Nieuws

Smart #1 en #3 duurder door bpm én hogere importheffing voor Chinese EV

De Smart #1 en #3 worden met ingang van 2025 duurder. Niet alleen door de bpm voor elektrische...

18
Nieuws
Smart #1 Brabus Brabus
Nieuws

Smart #1 Brabus of #3 Brabus niet dik genoeg? Dit is de oplossing

Vind je de Smart #1 Brabus of #3 Brabus niet dik genoeg ogen? Dan kun je er nu mee terecht...

10
Gebruikersreview
Smart #3 (2024)
Gebruikersreview

Smart #3 (2024)

Afgelopen week smart #3 premium gekocht. Bij mij weten is er nog geen review geschreven en...

2
Nieuws
Euro NCAP
Nieuws

Volkswagen ID7, BMW 5-serie en zes andere nieuwkomers halen NCAP-topscore

Euro NCAP heet een elftal nieuwe modellen aan veiligheidsproeven onderworpen. Lang niet elk...

60
Nieuws
Smart #3
Nieuws

Elektrische Smart #3: groter maar nauwelijks duurder dan #1

Vind je de Smart #1 te klein of te hoog? Dan kun je nu de elektrische Smart #3 bestellen....

37
Smart #3
Autotest

Test: Smart #3 – Serieuze EV met een speelse inslag

De elektrische Smart #3 blijkt een volwassen hatchback die alles waar het merk ooit voor stond...

47
Nieuws
Smart #3 Brabus
Nieuws

Smart #3: tot 455 kilometer bereik voor grootste Smart ooit

Dit is de Smart #3: met afstand de grootste Smart ooit. Hij is vanaf begin 2024 te bestellen,...

21
Nieuws
Smart #3
Nieuws

Smart #3: elektrische 'fastback-SUV' grootste Smart ooit

Vind je de Smart #1 voor een Smart een flink model? Maak je borst dan maar nat. Dit is de...

34
Nieuws
Smart #3
Nieuws

Smart #3 in beeld: groter en gelikter dan de #2

Smart geeft nieuwe foto's vrij van de Smart #3. De Smart #3 wordt een elektrische cross-over...

21
Nieuws
Smart #3
Nieuws

Smart schetst grootste model ooit: #3

De Smart #1 krijgt binnenkort gezelschap van de Smart #3. De #3 is nog een maatje groter dan...

29
Nieuws
Smart #3 China
Nieuws

Grootste Smart ooit komt in 2024 naar Europa

Begin 2024 komt de allergrootste Smart ooit naar Europa: de Smart #3. Dit is 'm!

34
Nieuws
Smart #3 China
Nieuws

Dit is de elektrische Smart #3

Dit is de elektrische Smart #3, de nieuwe grotere broer van de #1! Ruim voordat Smart wil...

76