Porsche 356 staat te glimmen in de zomerzon - In het Wild
Zelfs na tien jaar is er nog wel eens een klassieker in 'In het Wild' die we nog niet eerder...
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
De veelbeschreven Porsche-historie begint natuurlijk met de 356. Of eigenlijk met een 'stroomlijnwagen' die toen nog geen typeaanduiding had. Voor de oorlog was een drietal van die sportwagens gebouwd door Doktor Porsche in het Oostenrijkse Gmünd. Zijn zoon Ferry had de lijnen getekend en de autos waren bedoeld voor een wedstrijd van Berlijn naar Rome. De 356 die er in 1950 uit voortkwam was in basis niet al te veel afwijkend van deze racewagens. 1950 was tevens het jaar dat Porsche een fabriek betrok in het Duitse Stuttgart en van daaruit kwam de productie op gang. Het eerste type 356 had nog een voorruit die uit twee vlakke stukken bestond, maar vanaf 52 waren die vervangen door een enkel gebogen exemplaar. Motoren waren viercilinder boxers met een inhoud van 1.086; 1.268; 1.290 of 1.488 cc en het vermogen liep daarmee uiteen van 40 tot en met 60 pk.
De 356 was populair op circuits en in rallies en toen een 356 de Mexicaanse Carrera Panamericana op zijn naam schreef, besloot men een supersnelle versie te bouwen onder de naam 'Carrera'. Deze had dubbele bovenliggende nokkenassen en kon tot ruim boven de 6.000 toeren worden opgejaagd. Het vermogen lag rond de 100 pk.
Na de 356 volgt in 1955 de 356A die tevens als Cabriolet en Speedster op de markt komt. De motor is nu opgeboord naar 1.582 cc en levert 60 tot 75 pk. De Speedster is er speciaal voor de Amerikaanse markt en slaat daar enorm aan.
In 1959 wordt de356A opgevolgd door de 356B. Bumpers en koplampen zijn hoger geplaatst en ook het interieur wordt onder handen genomen. Er komt een Super 90-uitvoering met 90 pk en verbeterde achterwielophanging en de Speedster heet vanaf nu Roadster. Ook van de 356B verschijnt natuurlijk weer een Carrera-versie. Dit keer heeft ie 1.966 cc van liefst 130 of zelfs 155 pk. Schijfremmen rondom zijn standaard.
De laatste van de 356's komt in 1963 op de markt en heet natuurlijk 356C. Schijfremmen rondom waren nu standaard en vermogens uit de 1.582 cc boxer liggen nu standaard op 75 of 95 pk (de SC). Al na twee jaar komt er een einde aan de productie van de 356C: de 911 staat in 1965 immers al klaar als opvolger. De Nederlandse Rijkspolitie koopt dat jaar voor het eerste een aantal 356's - vanzelfsprekend met een leuke korting omdat het model verdwijnt. Toch was dat niet de enige reden om voor de 356 te kiezen: een ander sterk argument was dat de auto's - met hun luchtgekoelde boxermotoren achterin - geschikt waren om volgas achteruit over de vluchtstrook te kunnen rijden.
Zelfs na tien jaar is er nog wel eens een klassieker in 'In het Wild' die we nog niet eerder...
In deze test zoeken onze Duitse collega's van AutoBild Klassik uit of een klassieke Porsche...
In de kofferruimte past maar liefst 532 liter bagage. En daar blijft het niet bij.
Er zullen ongetwijfeld enkele mensen op hun achterste poten staan bij het zien van deze Porsche...
De voorvader van de Porsche 911 is een geliefde en dus kostbare klassieker. Het model heeft...
Watt Electric Vehicle Company stoomt een volledig elektrische Porsche 356-lookalike klaar....
Watt Electric Vehicle Company is een nieuwe fabrikant van elektrische auto's die onder meer...
Op 8 juni 1948 verscheen de allereerste Porsche 356, toepasselijk, 'No.1' genoemd. Om het...
Geniet nú nog van extra voordeel op je MINI uit voorraad tijdens de Now or Never Days.
Het lijkt een wat zonderlinge combinatie, het kwartet auto's op deze pagina's. Toch zijn er bij nade
In deze test zoeken onze Duitse collega's van AutoBild Klassik uit of een klassieke Porsche...
Zelfs na tien jaar is er nog wel eens een klassieker in 'In het Wild' die we nog niet eerder...
Er zullen ongetwijfeld enkele mensen op hun achterste poten staan bij het zien van deze Porsche...
De voorvader van de Porsche 911 is een geliefde en dus kostbare klassieker. Het model heeft...
Watt Electric Vehicle Company stoomt een volledig elektrische Porsche 356-lookalike klaar....
Watt Electric Vehicle Company is een nieuwe fabrikant van elektrische auto's die onder meer...
Op 8 juni 1948 verscheen de allereerste Porsche 356, toepasselijk, 'No.1' genoemd. Om het...
Het lijkt een wat zonderlinge combinatie, het kwartet auto's op deze pagina's. Toch zijn er bij nade