Lotus Esprit

Lotus onthulde hun Esprit-concept al in 1972 op de autosalon van Turijn. Het zilverkleurige, toen nog op een Lotus Europa-chassis gebaseerde, prototype schitterde op de stand van Ital Design onder wiens vlag ontwerper Giorgietto Giugiaro verantwoordelijk was voor de scherpe nieuwe lijnen. In Hethel, Engeland, werkte men aan de techniek die geheel in traditie van Lotus bovenal licht moest worden, en daar nam men goed de tijd voor. Vier jaar na de onthulling van het prototype, in 1976, belandde de futuristische sportauto pas in de showrooms. Maar het was het wachten waard geweest. De Esprit werd uitgerust met een stalen frame dat werd opgebouwd rond een sterke balkconstructie in het midden. De kunststof carrosserie werd daar in twee helften omheen geperst en de motor kwam dwars achter de stoelen. Dat was een viercilinder met twee liter inhoud en zestien kleppen, goed voor 160 pk. Elektrisch bediende ruiten en een dashboard dat van top tot teen is bekleed met velours waren standaard. Nadeel was dat de bouwkwaliteit van met name de eerste en de tweede serie Esprits nogal eens te wensen over liet en dat de auto veel last had van overhitten. De carrosserie mocht dan van kunststof zijn en dus niet roesten; voor het stalen chassis gold het tegendeel. Vanaf 1980 werd het chassis daarom gegalvaniseerd.

Tegen die tijd was de Esprit al in zijn tweede levensfase beland (als 'S2', voor 'Series 2'), die minder fraai van vorm was, ondermeer door een geïntegreerde spoiler, en luchthappers. De motor werd weer even later vergroot naar een inhoud van 2,2-liter en kort daarna was er ook een versie met turbo leverbaar. Deze kwam met dry-sump smeersysteem en zette 210 pk op de achterwielen. Hij sprintte van 0 naar 100 in 5,6 seconden en had een topsnelheid die net boven de 240 km/h lag. Wielophanging en remmen waren eveneens aangepast om het toegenomen vermogen in de teugels te kunnen houden.

Met de 'S3' van 1981 wordt de carrosserie opnieuw (licht) aangepakt en in 1987 nogmaals, dit keer door de Engelse ontwerper Peter Stevens en een stuk radicaler. Het resultaat was een minder hoekige auto (intern X180 genoemd) met flinke spoilers, die lang niet door iedereen mooi werd gevonden. Ook de 'X180' werd een aantal keer licht gewijzigd om in 1993 te worden opgevolgd door de ‘S4’. Dit keer zijn de aanpassingen van een interne ontwerper: Julian Thomson. De Esprit blijft tot en met 2004 in productie. Een absolute recordperiode. Van de oorspronkelijke Esprit van de eerste serie werden maar 994 auto's gebouwd.

Achtergrond
Lotus Esprit
Achtergrond

Met de Esprit V8 brak Lotus voor het eerst de regels

De nieuwe Lotus Emira is verkrijgbaar met een motor die meer dan vier cilinders telt. De Lotus...

18
Nieuws
Lotus Esprit Facelift Friday
Nieuws

Lotus Esprit - Facelift Friday

De Lotus Esprit was drie decennia in productie, waarbij hij vrijwel continu evolueerde. Wij...

25
Mercedes-Benz EQE EV van het jaar 2023
advertentie

Mercedes-Benz EQE EV van het jaar 2023

De verkiezing is opgedeeld in drie categorieën. De EQE is de overall winnaar.

Nieuws
Lotus Esprit
Nieuws

In het wild: Lotus Esprit (1990)

Zo nu en dan lanceerden de Britten een model waar we het nog decennialang over zouden hebben....

34
Nieuws
Lotus Esprit
Nieuws

Lotus Esprit weer van de baan

Je zou best eens een soap over het modellenbeleid van Lotus kunnen schrijven. Nieuwe sportievelingen...

17
Nieuws
Lotus Esprit James Bond The spy who loved me
Nieuws

Topman Tesla waant zich 007

Onlangs ging een Britse filmster onder de hamer. De Lotus Esprit uit de James Bond-film The...

25
Nieuws
Lotus Esprit James Bond The spy who loved me
Nieuws

Lotus Esprit van James Bond te koop

De beroemdste Lotus Esprit ter wereld, die witte van James Bond, is te koop. In september...

11
Nieuws
Lotus logo
Nieuws

'Toekomst Lotus veilig'

De Lotus-soap heeft weer een nieuwe aflevering uitgezonden. Kwamen eerder nog berichten dat...

22
Nieuws
Esprit in de ijskast
Nieuws

Ook Lotus Esprit richting ijskast

Op de Autosalon van Parijs in 2010 verraste het Britse Lotus vriend en vijand met een behoorlijk...

16
Nieuws
Lotus Esprit
Nieuws

Ontwikkeling nieuwe Lotus Esprit ligt op schema

Als het aan Lotus ligt, komt de nieuwe Esprit over niet al te lange tijd, want de auto is...

20
Nieuws
Lotus Esprit S1 1976
Nieuws

VriMiBolide: Lotus Esprit

Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten...

28
Nieuws
Lotus Esprit John Player Special Ayrton Senna
Nieuws

Zwartgoud eerbetoon aan Ayrton Senna

Vandaag is het op de kop af 18 jaar geleden dat Ayrton Senna verongelukte op het circuit van...

21
Nieuws
Lotus Esprit
Nieuws

Lotus Esprit wordt 'authentieke' sportwagen

Lotus heeft het vizier op de toekomst gericht. Op de Autosalon van Parijs vorig jaar sloeg...

33
Lotus Esprit
Nieuws

Lotus Esprit

Alweer een roemruchte naam die uit de as herrijst! Lotus komt in 2013 met de nieuwe Esprit,...

7
Nieuws
Lotus Esprit
Nieuws

Lotus reanimeert Esprit

Lotus is natuurlijk een legendarische naam en waarschijnlijk het meest legendarische model...

25
Nieuws
Lotus Esprit teaser
Nieuws

Lotus schept onduidelijkheid over Parijs-nieuws

Wat neemt Lotus toch mee naar Parijs, een nieuwe Esprit misschien? Een ding is zeker: de nieuwe...

11
Nieuws
Lotus Esprit
Nieuws

"Lotus Esprit krijgt motor Lexus LF-A"

Lotus heeft een goede relatie met Toyota. De Elise en ook de nieuwe Evora, maken alle gebruik...

19
Nieuws
Lotus Esprit
Nieuws

Nieuwe Lotus Esprit krijgt BMW-motor

De Engelse pers heeft er lucht van gekregen dat de komende Lotus Esprit een BMW-krachtbron...

5
Nieuws
Lotus Esprit Concept (1972)
Nieuws

Nieuwe Lotus Esprit komt eraan

Bij Lotus wordt druk gewerkt aan de nieuwe Esprit. De auto moet in 2007 debuteren.        

Nieuws
Lotus Esprit S1 1976
Nieuws

Lotus Esprit zwaait af na 28 jaar

De Lotus Esprit is niet meer. De productie van deze sportauto begon in 1976. De laatste...

Autotest
Lotus Esprit V8
Autotest

Lotus Esprit V8 (2000)

Als wij denken aan échte Britse supersportwagens, dan is er één naam die onmiddellijk op komt...