Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

VriMiBolide: Lotus Esprit

28
VriMiBolide: Lotus Esprit
  • Marco Gorter
  • Nieuws
1 juni 2012 om 15:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, een auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de Lotus Esprit.

Lotus is een historische naam en één van de meest bekende modellen van de Engelse sportautofabrikant is de Esprit. In 1972 werd op de Motor Show van Turijn een door Giugiaro getekende concept van de Esprit getoond. Vier jaar later kwam de productieversie van de Esprit daadwerkelijk op de markt. Deze Series 1 loste de Lotus Europa af en was verkrijgbaar met slechts één motor: een 162 pk en 190 Nm sterke 2,0-liter viercilinder. Dankzij een carrosserie van met glasvezel versterkt kunststof woog de Series 1 minder dan 1.000 kg. Geheel in lijn met de "hogere prestaties door lager gewicht"-filosofie van het merk dus. Met een sprinttijd van 0-100 in 6,8 seconden en een top van 222 km/h overschatte Lotus haar eigen product echter een beetje. Roadtests wezen uit dat de sprinttijd een goede seconde langer duurde en de top lag zo'n 10 km/h lager.

Al na twee jaar kwam er een tweede generatie: de Series 2. Er kwamen luchtinlaten bij de achterste ramen, de achterlichten werden vervangen door exemplaren van de Rover SD1 en voorop verscheen een geïntegreerde spoilerlip. In 1980 verscheen de S2.2, een Series 2 met een 2,2-liter motor die hetzelfde vermogen had, maar een hoger koppel van 217 Nm. In hetzelfde jaar verscheen een versie met turbo, de Essex Esprit. Vernoemd naar Formule 1 sponsor Essex Petroleum. Met 210 pk en 270 Nm sprintte de turbo in 6,1 seconden naar de 100 en de topsnelheid lag op 240 km/h.

V8
Gedurende de jaren '80 bleef de Esprit doorevolueren waarbij de turboseries langzaamaan de ongeblazen motoren verdrongen. Aan het einde van het decennium was de Esprit SE de koning der Esprits. Met 264 pk (280 in overboost) schoot de SE in 4,7 seconden naar de 100 en door naar 260 km/h.

Pas in 1996, twintig jaar na de introductie van de eerste Esprit, kwam de versie die waarschijnlijk het best in de herinnering is blijven hangen: de Esprit V8. Een aluminium 3,5-liter V8 met twee turbo's zorgde voor een knallend slotstuk. Hoewel het blok in principe 500 pk kon leveren, werd dit in de productieauto teruggebracht naar 355 pk, omdat men bang was dat de versnellingsbak anders ter ziele zou gaan. 0-100 ging in 4,4 seconden, de top lag boven de 280 km/h.

Uiteindelijk kwam er in 2004 een einde aan de productie van de Esprit. In de 28 jaar dat de auto in productie bleef, werden er ongeveer 10.675 geproduceerd. Door de vele aanpassingen in de loop der jaren waren de laatste Esprits zo'n 300 kg zwaarder dan het oermodel. Overigens presenteerde Lotus in 2010 een concept car voor een nieuwe Esprit. Met een beetje geluk komt er in 2013 een auto die de legendarische naam nieuw leven inblaast.

Het was een fantastische auto maar de auto kon ook dienst doen als onderzeeër:

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Lotus Esprit
  • Lees meer over supercars en sportscars
Lotus Lotus Esprit Supercars & Sportscars

Uitgelicht aanbod

    Lotus Esprit Turbo SE Highwing | 02-1992 | Inruil welkom!

    Lotus Esprit Turbo SE Highwing | 02-1992 | Inruil welkom!

    • 1992
    • 63.937 km

    € 42.950

    Lotus Esprit V8

    Lotus Esprit V8

    • 1996
    • 85.400 km

    € 72.295

    Lotus Esprit 2.2 Turbo - 215pk - Targa dak -

    Lotus Esprit 2.2 Turbo - 215pk - Targa dak -

    • 1989
    • 147.031 km

    € 22.500

Meer Lotus Esprit occasions

Lezersreacties (28) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Lotus Esprit specificaties
  • Lotus Esprit occasions
  • Lotus Esprit video's
Advies en informatie
  • Lotus Esprit tests
  • Lotus Esprit gebruikersreviews
  • Lotus Esprit index
PREMIUM
Lotus Exige S Roadster - Blits Bezit

Lotus Exige S Roadster - Blits Bezit

Zeg Lotus en de associatie met autosport, minimaal gewicht en Colin Chapman is snel gemaakt....

Lees meer
Test: Lotus Emira

Test: Lotus Emira

19

De Emira is de laatste nieuwe Lotus met verbrandingsmotor. Onze volgende eerste kilometers...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    Met de Esprit V8 brak Lotus voor het eerst de regels

    Met de Esprit V8 brak Lotus voor het eerst...

    18
    • 6 augustus 2022
  • Nieuws
    Lotus Esprit - Facelift Friday

    Lotus Esprit - Facelift Friday

    25
    • 8 juli 2022
  • Nieuws
    In het wild: Lotus Esprit (1990)

    In het wild: Lotus Esprit (1990)

    34
    • 20 februari 2016
  • Nieuws
    Lotus Esprit weer van de baan

    Lotus Esprit weer van de baan

    17
    • 27 september 2014
  • Nieuws
    Topman Tesla waant zich 007

    Topman Tesla waant zich 007

    25
    • 20 oktober 2013
  • Nieuws
    Lotus Esprit van James Bond  te koop

    Lotus Esprit van James Bond te koop

    11
    • 2 juli 2013
  • Nieuws
    'Toekomst Lotus veilig'

    'Toekomst Lotus veilig'

    21
    • 26 oktober 2012
Merk
Merk
  • Nieuws
    Lotus Elan (1992) - In het Wild

    Lotus Elan (1992) - In het Wild

    11
    • 15 augustus 2022
  • Achtergrond
    Met de Esprit V8 brak Lotus voor het eerst de regels

    Met de Esprit V8 brak Lotus voor het eerst...

    18
    • 6 augustus 2022
  • Test: Lotus Emira

    Test: Lotus Emira

    19
    • 25 juli 2022
  • Nieuws
    Wereldkampioen merknamen: de (onder meer) Chrysler Sunbeam

    Wereldkampioen merknamen: de (onder meer)...

    45
    • 24 juli 2022
  • Nieuws
    Lotus Esprit - Facelift Friday

    Lotus Esprit - Facelift Friday

    25
    • 8 juli 2022
  • Nieuws
    Lotus gaat nooit vertoonde klassiekers tóch bouwen

    Lotus gaat nooit vertoonde klassiekers...

    8
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Lotus Emira GT4: knalhard circuitbeest

    Lotus Emira GT4: knalhard circuitbeest

    4
    • 6 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden