BMW 3-serie G20/G21 (2019-nu)

BMW 3-serie

Plus & Min

  • +Sportief rijgedrag
  • +Mooi interieur
  • +Ruim motorisch aanbod
  • -Vrij beperkte beenruimte
  • -Dure opties
  • -Smalle sportstoelen

Sinds 2019 is de zevende generatie 3-serie op de markt. Deze sportief rijdende auto wordt geleverd als sedan, maar ook als touring - BMW's benaming voor hun stationwagons. Wat betreft motorisatie zijn er meerdere opties. De auto is namelijk verkrijgbaar in diesel, benzine én plug-in hybride. Van zuinig tot krachtig: er is voor ieder wat wils.

Kopen of leasen

We hebben alle mogelijkheden om een BMW 3-serie te kopen op een rij gezet:

Nieuw uit voorraad € 179.950 - € 179.950
Tweedehands € 21.900 - € 149.949

Nieuwe BMW 3-serie uit voorraad

Vergelijk BMW 3-serie occasions

Is de BMW 3-serie een goede keuze?

Wie op zoek is naar een sportieve auto met de nodige luxe heeft vast al eens naar de BMW 3-serie gekeken. Niet voor niets is deze serie van BMW al lange tijd erg populair. Hij heeft een dynamisch rijgedrag en wordt aangeboden met tal van verschillende opties. 

Nog een voordeel van de 3-serie is dat er voor mensen met een verschillend budget mogelijkheden zijn. Deze BMW’s zijn namelijk met diverse optiepakketten geleverd, die een groot deel van de prijs bepalen. Hetzelfde geldt trouwens voor de motoren: ook daarin heb je veel keuze. Het nadeel is wel dat de extra opties die je op deze BMW kunt kiezen, behoorlijk aan de prijs zijn.

De 3-serie is een vrij ruime auto, wat hem ook een optie maakt voor gezinnen. Het is alleen zeker niet de meest ruime auto binnen zijn segment. Op de achterbank is de beenruimte voor lange mensen vrij beperkt. Voor degenen die regelmatig spullen willen vervoeren, is met name de touring een prima keuze vanwege de grotere laadruimte. 

 

Prestaties en comfort

Wanneer we het over de 3-serie hebben, zijn de prestaties een belangrijk aspect. De auto staat dus bekend om zijn sportieve rijgedrag, maar hoe zit het dan met het vermogen dat hij levert? 

Qua prestaties is er van de 3-serie echt voor ieder wat wils. Hij is geleverd met verschillende benzinemotoren, variërend tussen 156 en 550 pk. De (mild-hybrid) dieselmotoren leveren tussen de 122 en 340 pk. De keuze bestaat uit zowel een vier- als een zescilinder. 

Voor wie liever een plug-in hybride heeft, is er ook een 3-serie beschikbaar. De benzinemotoren van de 320e (204 pk) en 330e (292 pk) worden namelijk ondersteund door een elektromotor. De plug-in hybrides hebben een accupakket dat je kunt opladen met een stekker zodat je lokaal geheel elektrisch kunt rijden zonder dat de benzinemotor in actie komt. Volgens de fabrieksopgave kun je met de nieuwe 3-series tot wel 101 kilometer volledig elektrisch rijden. In onze verbruiksmonitor zie je wat het gemiddelde brandstofgebruik van andere bestuurders is. 

Meer weten over hoe zo’n plug-in hybride nou precies werkt? Dat lees je hier

Deze zevende generatie 3-serie heeft een opmerkelijke upgrade gekregen ten opzichte van zijn voorganger. Dankzij de speciale schokdempers rijdt de auto sportief wanneer daarom gevraagd wordt, terwijl ze zich tijdens rustig rijden aanpassen om meer comfort te bieden. Ondanks deze technologie voelt de 3-serie vooral sportief aan en is hij minder comfortabel dan sommige andere auto’s uit zijn segment.

 

Ruimte en praktische inzetbaarheid

Hoewel de BMW 3-serie van buiten vrij groot is, kan de binnenruimte iets tegenvallen. Volwassenen kunnen prima op de achterbank zitten, maar de beenruimte is beperkt, met name voor lange mensen. De auto is dus ruim van binnen, maar zeker niet groot.

Nog een probleem dat sommige bestuurders ervaren is de ruimte in de stoelen zelf. De sportstoelen van de 3-serie zijn namelijk vrij smal, wat voor grotere bestuurders onprettig kan zijn. Bij de standaard stoelen is dit niet het geval. 

De kofferbak van de sedan is met een inhoud van 480 liter ruim, maar ook niet bijzonder groot. Ben je op zoek naar iets meer laadruimte? Dan is de touring een betere optie. Deze biedt standaard 500 liter en heeft na het neerklappen van de achterbank nóg meer ruimte. 

 

Betrouwbaarheid en problemen

De BMW 3-serie G20/G21 heeft zeker in het begin van de productie verschillende problemen gehad met de elektronica. Na een aantal uitgevoerde updates zijn deze problemen wel weer afgenomen. 

Benieuwd naar de ervaring van andere bestuurders? Lees dan ook eens de gebruikersreviews van de BMW 3-serie G20/G21.

BMW 3-serie

Wat zijn alternatieven voor BMW 3-serie?

Alfa Romeo Giulia 

Audi A4

Ford Mondeo

Jaguar XE

Lexus IS

Mazda 6

Mercedes C-klasse

Opel Insignia

Peugeot 508

Volkswagen Passat

Volvo S60/V60

Prijzen en specificaties BMW 3-serie G20/G21 (2019-nu)

3-serie

3-serie

4-deurs, sedan, 2019-2022

  • Nieuw vanaf€ 42.130
3-serie

3-serie

4-deurs, sedan, 2022-heden

  • Nieuw vanaf€ 51.087
3-serie Touring

3-serie Touring

5-deurs, stationwagon, 2019-2022

  • Nieuw vanaf€ 44.660
3-serie Touring

3-serie Touring

5-deurs, stationwagon, 2022-heden

  • Nieuw vanaf€ 52.353