Dit zijn de beste hybride auto’s tot 50.000 euro
Deze hybride auto's moet je hebben
Auto’s met hybride aandrijving vormen nog altijd een interessante groep. Zodra een nieuw model leverbaar wordt, vergelijken we die bij AutoWeek in een directe confrontatie met zijn concurrenten. Zo weet de AutoWeek-testredactie altijd wat de beste hybride auto’s van dit moment zijn. Hieronder vind je de beste HEV’s tot €50.000.
De beste hybride auto’s tot €50.000
Auto's met hybride techniek hebben zowel een verbrandinsgmotor als een elektromotor. Hier beschrijven we nieuwe hybride auto’s met een cataloguswaarde tot €50.000. Het aanbod HEV’s (Hybrid Electric Vehicle) in deze prijsklasse is vrij uitgebreid en het aantal verschijningsvormen nogal divers. Alle reden voor wat extra informatie dus. Wij pikken er de vijf beste voor je uit.
Honda Civic e:HEV: dynamiek en functionaliteit in één.
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV: prima multimedia en lekker compleet.
Toyota Camry 2.5 Hybrid: royale betrouwbare sedan.
Renault Espace Hybrid 200: vorm en functie gaan hand in hand.
Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD: bewezen techniek in een ruime verpakking
Honda Civic e:HEV
De Honda Civic heeft een groeispurt doorgemaakt, wat van de jongste generatie een keurige gezinsauto maakt. Vooral ook doordat de afstand tussen voor- en achteras verder is toegenomen hebben ook de passagiers op de achterbank nu genoeg beenruimte. Het interieur maakt een nette en verzorgde indruk. Om het af te maken heeft de auto een royale kofferbak. De bediening vraagt weinig gewenning. Het digitale instrumentarium is helder en overzichtelijk ingedeeld, terwijl het multimediasysteem logisch is opgezet en lekker vlot reageert. Ongeacht het uitrustingsniveau heeft de Honda Civic standaard een complete lijst veiligheidssystemen aan boord.
Honda geeft de Civic een comfortabele aandrijflijn. Een groot deel van de tijd wordt de Civic aangedreven door alleen de elektromotor en wekt de benzinemotor elektriciteit op. Maar als het moet neemt de verbrandingsmotor ook naadloos de aandrijvende taak over. Met een gemiddeld testverbruik van 4,9 l/100 km (1 op 20,3) is de auto opvallend zuinig. De Civic is een scherp sturende hatchback, Honda heeft op dit vlak een naam hoog te houden. De onderstelafstemming sluit hier keurig op aan en is behoorlijk stevig, en doet wat dat betreft niet onder voor auto’s waar de concurrentie een sportief GTI-label op zou plakken. Even goed ervaren we de Honda absoluut niet als oncomfortabel. Hier vind je alle informatie over de Honda Civic.
Ben je op zoek naar een gebruikte Honda Civic, kijk dan in ons aanbod hier.
De Honda Civic koppelt fijne rij-eigenschappen aan een prettige aandrijflijn met een laag verbruik.
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV
Hyundai heeft al bijna een kwart eeuw ervaring met compacte SUV’s. De kennis en kunde die dat oplevert, lijken in de Tucson bij elkaar te komen. De Tucson biedt voor zowel de bestuurder en zijn passagiers als voor hun bagage genoeg ruimte. Ook qua afwerking en ergonomie valt er op de Hyundai weinig aan te merken. Het dashboard is logisch ingedeeld waarbij het multimediascherm centraal staat. Dat Hyundai-infotainmentsysteem is een van de meest gebruiksvriendelijke systemen die we kennen: het is vrij uitgebreid maar doordat het werkt met logische menustructuren en lekker vlot reageert, vinden we er moeiteloos onze weg in. Hyundai geeft de Tucson een royale standaarduitrusting. De verschillende veiligheids- en assistentiesystemen blijken keurig gekalibreerd en werken precies zoals je dat mag verwachten. De besturing is enigszins afstandelijk en sluit daarmee keurig aan bij het comfortabele onderstel. De levenslustige benzinemotor laat amper van zich horen, alleen als er gewerkt wordt mag je het weten. Het vlekkeloze samenspel tussen de benzinemotor, de elektromotor en de zestrapsautomaat is net als het onderstel een bijdrage aan het comfort. Voor een SUV met een systeemvermogen van 230 pk vinden we een gemiddeld testverbruik van 6,0 liter per 100 kilometer (1 op 16,8) een keurige verbruikswaarde. Hier vind je alle informatie over de Hyundai Tucson.
Voor de private-leasetarieven kun je terecht in onze private-leasevergelijker. Ben je op zoek naar een gebruikte Hyundai Tucson, kijk dan in ons aanbod hier.
Hyundai geeft de Tucson een complete uitrusting, inclusief een prima infotainmentsysteem.
Toyota Camry 2.5 Hybrid
De Opel Insignia en de Ford Mondeo zijn niet meer, tussen een veelheid aan SUV’s zijn de ruime sedans van volumemerken tegenwoordig dun gezaaid. Gelukkig heeft Toyota de Camry nog. Zowel voor- als achterin heb je meer dan genoeg ruimte. Afhankelijk van de uitvoering kun je als achterpassagier zelfs je rugleuning verstellen. Het geeft een gevoel van luxe dat we normaal alleen ervaren bij auto’s die het drievoudige kosten. De enige concessie die je doet is dat de rugleuning niet neergeklapt kan worden om de bagageruimte te vergroten. Het interieur is verder vrij zakelijk ingericht, functionaliteit staat voorop en dat komt het bedieningsgemak direct ten goede. Bij de facelift is het multimediasysteem op de schop gegaan, waardoor je nu ook gebruik kunt maken van Apple CarPlay en Android Auto. Het onderstel en de besturing zijn duidelijk opgezet voor comfortabele kilometers, een speels of dynamisch randje ontbreekt, daar is de Camry ook helemaal niet de auto voor. Toyota’s grote vierdeurs voorwielaandrijver wordt geleverd met slechts één aandrijfvariant: een 2,5-liter benzinemotor die samen met een elektromotor goed is voor 218 pk. Hier is weinig mis mee. Deze soepele aandrijftechniek heeft weinig moeite de flinke auto vlot op tempo te brengen en te houden. Waar bij sommige hybride Toyota's de benzinemotor nog wel eens flink in de toeren schiet, valt dat bij de Camry reuze mee. De viercilinder lijkt het op zijn sloffen af te kunnen en dat komt – mede dankzij de traploze transmissie – het comfort direct ten goede. Voor een royale sedan als de Camry is een gemiddeld testverbruik van 5,8 l/100 km (1 op 17,2) een heel keurige waarde waar bijvoorbeeld een Mazda 6 niet bij in de buurt komt. Hier vind je alle informatie over de Toyota Camry.
Ben je op zoek naar een gebruikte Toyota Camry, kijk dan in ons aanbod hier.
Als één van de laatste royale D-segment sedans houdt de Toyota Camry zich dapper staande .
Renault Espace Hybrid 200
Ooit was de Renault Espace een grote zevenzits-MPV, een echte ruimtewagen. Een zevenzitter is de Espace desgewenst nog steeds (hij is er ook als vijfzitter), alleen nu in de vorm van een SUV. Hierdoor is de interieurindeling weliswaar iets minder flexibel, maar daar krijg je wel een hogere instap voor terug. De achterste zitrij is ruimer dan die van bijvoorbeeld een Nissan X-Trail, al zitten we nog altijd liever op de gewone achterbank of op de stoelen voorin. Het Espace-interieur is netjes afgewerkt met mooie materialen. Centraal op het dashboard staat een groot, rechtopstaand multimediascherm dat draait op Android Automotive. Dat reageert snel, ziet er gelikt uit en apps als Google Maps zijn in het systeem geïntegreerd. De Espace heeft een prettig, comfortabel onderstel. Afhankelijk van het uitvoeringsniveau beschik je over vierwielsturing, wat de auto bij lage snelheid lekker wendbaar maakt en op hoger tempo bijdraagt aan extra stabiliteit. De hybride aandrijftechniek met een 1,2-liter benzinemotor en een elektromotor heeft een totaalvermogen van 200 pk. Zolang je niet te snel rijdt, wisselen de verbrandingsmotor en de elektromotor elkaar ongemerkt af. Vraag je meer van de techniek, dan hoor je de compacte driecilinder duidelijk werken. Tijdens onze test noteren we een gemiddeld verbruik van 5,6 liter (1 op 17,9), een keurige waarde in dit segment. Alternatieven voor de Espace zijn hybride zevenzitters als de Kia Sorento en de Nissan X-Trail. Hier vind je alle informatie over de Renault Espace.
Voor de private-leasetarieven kun je terecht in onze private-leasevergelijker. Ben je op zoek naar een gebruikte Renault Espace, kijk dan in ons aanbod hier.
Een MPV is de Renault Espace niet meer, even goed is hij er wel als zevenzitter.
Toyota RAV4 2.5 Hybrid
De RAV4 is bij Toyota al meer dan dertig jaar een vaste waarde in het gamma, al heette de auto bij ons in eerste instantie Fun Cruiser. Sinds 2016 wordt de RAV4 in Nederland ook verkocht als hybride, dan hebben we het over Toyota-techniek die zich al sinds 1998 in de Prius heeft bewezen. De huidige generatie RAV4 is alleen als hybride en plug-in hybride (PHEV) verkrijgbaar. In beide gevallen werkt de elektromotor samen met een 2,5-liter viercilinder benzinemotor. De PHEV is altijd een vierwielaandrijver, bij de gewone hybride versie heb je de keuze uit een variant met voorwielaandrijving of met vierwielaandrijving. In het laatste geval worden de achterwielen net als bij de PHEV aangedreven door een extra elektromotor. Zo’n extra elektromotor maakt de auto net iets potenter. In de dagelijkse praktijk voldoet de voorwielaandrijver ruimschoots: de aandrijflijn is soepel genoeg. In onze test noteren we een gemiddelde benzineverbruik van 6,2 l/100 km (1 op 16,1), een keurige waarde voor deze toch best royale midi-SUV. In vergelijking met concurrenten als de Hyundai Tucson en Kia Sportage biedt de RAV4 voor iedereen net even meer ruimte. De interieurinrichting is wat saai, maar maakt wel een hele degelijke indruk, bedacht om heel lang mee te gaan. Prettig is dat bij de laatste update het multimediasysteem een stuk bedieningsvriendelijker is geworden. Hier vind je alle informatie over de Toyota RAV4.
Voor de private-leasetarieven kun je terecht in onze private-leasevergelijker. Ben je op zoek naar een gebruikte Toyota RAV4, kijk dan in ons aanbod hier.
Na meer dan een kwart eeuw is de RAV4 een vaste waarde in het SUV-landschap.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Kleine wijzigingen Toyota Corolla, nieuwe uitvoering Toyota RAV4
Waarom deze Japanse sportauto’s kansloos zijn in Nederland: Acura Integra Type S vs. Nissan Z
Hier gaan veel gestolen Toyota’s RAV4 naartoe
Als zevenzitter komt de Dacia Jogger beter uit de verf dan de Renault Espace
Bij de Renault Espace moet je bijbetalen voor minder stoelen - Back to Basics
Lezersreacties (90) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.