Zinloze constructies

Renault Kangoo Bebop
Na het volgen van de zoveelste zinloze discussie tussen Volkswagen-haters en –liefhebbers (zie de reacties op het filmpje van de Golf GTI 240) en verwijten aan ons adres dat we zouden worden gesponsord door de firma Pon (was het maar waar, dan verdienden we er nog wat aan) leek het mij aardig om het eens te hebben over iets écht zinloos: de Renault Kangoo Bebop.
Nadat dit karretje eerst voor de nodige opschudding had gezorgd in Almere, waar-ie gefotografeerd werd, kregen we vandaag de eerste officiële foto's binnen van de Bebop. Tsja, wat zullen we er eens van zeggen? Zijn sommige auto's niet gewoon beter af als studiemodel dat nooit in productie gaat? Het vooruitzicht dat zo'n concept na een paar autobeurzen gewoon linea recta in het Renault-museum (of opbergkelder) wordt geparkeerd, maakt het voor alle partijen een stuk draaglijker. Dan kom je er als Renault zijnde prima mee weg als je een paar jaar na dato zegt dat het eigenlijk een uitlaatklep was voor de vrijdagmiddagborrel-ideeën van de ontwerpafdeling. Gewoon, een geintje. Zijn die gasten ook weer blij. Maar niets van dit al; Renault neemt de Kangoo Bebop in productie.
Begrijp me niet verkeerd: ik juich pogingen tot afwijkend ontwerpgedrag van harte toe maar sommige daarvan lijken bij voorbaat gedoemd te mislukken. Ik vrees dan ook het ergste voor de Bebop, die om te toveren is tot een soort cabriolet, waarbij alleen de achterpassagiers in de open lucht zitten. Leuk idee en vast een uitdaging voor de ontwerpers maar wie gaat dit kopen? Vergelijkingen dringen zich op met auto's als de Citroën Pluriël en Peugeot 1007, die allebei iets bijzonders hebben maar waarvan de verkoopcijfers dramatisch zijn. Zal het de Bebop veel anders vergaan? Ik vrees van niet.

Lezersreacties (31)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.