Weblog Stephan - Waarom de Peugeot 205 voor mij dé auto van de jaren tachtig is
Omdat je mij op deze website vaak in de weer ziet met oude Golfjes en ik regelmatig schrijf over Opels van weleer komt dit misschien uit onverwachte hoek: voor mij is de Peugeot 205 dé auto van de jaren tachtig. Voor de jaren 80-special die we onlangs maakten, mochten de redacteuren opschrijven welke auto voor hen staat voor dat decennium. Ik heb niet zo'n obsessie met de 205 als collega Joas van Wingerden, maar toch kan ik niet om de 205 heen.
Opel Kadett, Volkswagen Golf, Ford Escort. Dat trio domineerde de Nederlandse autoverkopen in de jaren tachtig, en de zogenaamde compacte middenklasse was het populairste segment in die jaren. De Peugeot 205 hoorde daar niet bij. Toen Peugeot in 1983 eindelijk met een moderne hatchback kwam, was dat een heel moderne auto, die qua afmetingen net wat kleiner was dan het genoemde trio. Zijn handzame afmetingen en sympathieke uitstraling zorgden ervoor dat hij al snel serieus werd genomen door de consument, die in deze klasse gewend was aan spartaanse Polo’s en kale Fiesta’s. De Peugeot 205 sloeg zo goed aan dat hij veertig jaar later ook wel wordt beschouwd als de redder van het merk. Hij definieerde voor mij het B-segment. Waar tot die tijd zulke modelletjes als boodschappenwagentjes werden beschouwd, maakte Peugeot serieus werk van de 205.
205 Turbo 16 in woestijn tekenen
Het werd niet alleen een wapen in de showrooms, ook in het wereldkampioenschap rally’s maakte de 205 als brute Turbo 16 furore. De fantastische prestaties op rallypistes of in de woestijnen van Dakar inspireerden mijn tekenkunsten. Menig tekenuurtje op school besteedde ik aan een half vliegende, keien opwerpende 205 Turbo 16 in de Talbot Sport-kleuren. Als ik er echt goed voor ging zitten, tekende ik er ook nog een helikopter boven van de filmcrew, die vastlegde hoe het rallymonster opnieuw op een zege afkoerste. Indruk op mij maakte echter ook de GTI. Ik weet nog goed dat ik er een voor het eerst in het echt zag: zo’n goed ogende hete hatchback in de compacte klasse! De auto bleek ook echt goed en hij nam qua reputatie al snel het imago van de Volkswagen Golf I GTI over als beste hot hatch. Mijn Solido-schaalmodel was rood en dat is voor mij nog altijd dé kleur voor een 205 GTI. De 205 herinner ik me ook om de vele speciale uitvoeringen en actiemodellen (ook typisch jaren 80!). De Accent zag je het vaakst, de fraaie Lacoste staat me ook nog helder voor de geest, net als de jongedame die ik er eind jaren tachtig vaak mee zag rijden. Hoe zij er ruim 35 jaar later uitziet weet ik niet – ze zal zeker 55 zijn nu – maar de 205 is voor mij na al die tijd nog net zo knap als toen.
(In al die jaren heb ik alle GTI's en zelfs de Turbo 16 gereden. De 205 Rallye staat nog op mijn 'to drive list', maar ik heb al een aanbod van de grootste 205-liefhebber van Nederland liggen!)

Stephan Vermeulen
Coördinator Tests
Na 20 jaar bij AutoWeek zo’n beetje alles wel gedaan en meegemaakt. Sinds 2012 chef redactie maar streeft er nog altijd naar om tien procent van zijn werk te laten bestaan uit bezigheden met auto’s zelf. Da’s tenslotte toch de reden dat -ie dit werk is gaan doen. Passie voor auto’s van kleins af aan, spelde op zijn twaalfde testjaarboeken, kocht de eerste AutoWeek een paar dagen voor zijn dertiende verjaardag van zijn zakgeld. Jawel, dat ene nummer dat in januari 1990 voor een gulden in de winkel lag. De oorzaak van dat velen nog denken dat AutoWeek de eerste jaren altijd een gulden kostte, maar op de tweede stond toch echt een prijs van Hfl. 1,95! Dat hij twaalf jaar later zelf in dienst zou treden bij het autoblad had hij nooit gedacht. Na de middelbare school bracht de opleiding HEAO-economisch linguistisch, zeg maar een soort CE met extra aandacht voor vreemde talen, hem bij de BMW-importeur, en later die van Opel. Een carrière in de autobranche was het beoogde pad, maar het liep anders. Eind 1999 zocht een journalistiek bureau een autoredacteur, en zo kwam hij terecht in de autojournalistiek. Iets meer dan twee jaar later was daar de overstap naar AutoWeek. Tests, nieuws, bijdrages aan de occasionrubriek en een jaar later ook in bezit van een racelicentie. Twintig jaar bij een werkgever, het is iets dat niet meer van deze tijd lijkt maar sowieso is het werk door de jaren heen zo vaak veranderd dat je bijna geen jaar hetzelfde doet qua werk. En de veranderingen in autoland gaan momenteel sneller dan ooit, dus ook dat maakt de werkzaamheden anders. Sinds 2021 naast chef redactie ook coordinator online.