Weblog Stephan - Waarom de Peugeot 205 voor mij dé auto van de jaren tachtig is

35 jaar Peugeot 205

Omdat je mij op deze website vaak in de weer ziet met oude Golfjes en ik regelmatig schrijf over Opels van weleer komt dit misschien uit onverwachte hoek: voor mij is de Peugeot 205 dé auto van de jaren tachtig. Voor de jaren 80-special die we onlangs maakten, mochten de redacteuren opschrijven welke auto voor hen staat voor dat decennium. Ik heb niet zo'n obsessie met de 205 als collega Joas van Wingerden, maar toch kan ik niet om de 205 heen.

Opel Kadett, Volkswagen Golf, Ford Escort. Dat trio domineerde de Nederlandse autoverkopen in de jaren tachtig, en de zogenaamde compacte middenklasse was het populairste segment in die jaren. De Peugeot 205 hoorde daar niet bij. Toen Peugeot in 1983 eindelijk met een moderne hatchback kwam, was dat een heel moderne auto, die qua afmetingen net wat kleiner was dan het genoemde trio. Zijn handzame afmetingen en sympathieke uitstraling zorgden ervoor dat hij al snel serieus werd genomen door de consument, die in deze klasse gewend was aan spartaanse Polo’s en kale Fiesta’s. De Peugeot 205 sloeg zo goed aan dat hij veertig jaar later ook wel wordt beschouwd als de redder van het merk. Hij definieerde voor mij het B-segment. Waar tot die tijd zulke modelletjes als boodschappenwagentjes werden beschouwd, maakte Peugeot serieus werk van de 205.

205 Turbo 16 in woestijn tekenen

Het werd niet alleen een wapen in de showrooms, ook in het wereldkampioenschap rally’s maakte de 205 als brute Turbo 16 furore. De fantastische prestaties op rallypistes of in de woestijnen van Dakar inspireerden mijn tekenkunsten. Menig tekenuurtje op school besteedde ik aan een half vliegende, keien opwerpende 205 Turbo 16 in de Talbot Sport-kleuren. Als ik er echt goed voor ging zitten, tekende ik er ook nog een helikopter boven van de filmcrew, die vastlegde hoe het rallymonster opnieuw op een zege afkoerste. Indruk op mij maakte echter ook de GTI. Ik weet nog goed dat ik er een voor het eerst in het echt zag: zo’n goed ogende hete hatchback in de compacte klasse! De auto bleek ook echt goed en hij nam qua reputatie al snel het imago van de Volkswagen Golf I GTI over als beste hot hatch. Mijn Solido-schaalmodel was rood en dat is voor mij nog altijd dé kleur voor een 205 GTI. De 205 herinner ik me ook om de vele speciale uitvoeringen en actiemodellen (ook typisch jaren 80!). De Accent zag je het vaakst, de fraaie Lacoste staat me ook nog helder voor de geest, net als de jongedame die ik er eind jaren tachtig vaak mee zag rijden. Hoe zij er ruim 35 jaar later uitziet weet ik niet – ze zal zeker 55 zijn nu – maar de 205 is voor mij na al die tijd nog net zo knap als toen.

(In al die jaren heb ik alle GTI's en zelfs de Turbo 16 gereden. De 205 Rallye staat nog op mijn 'to drive list', maar ik heb al een aanbod van de grootste 205-liefhebber van Nederland liggen!)

Lezersreacties (35)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.