Weblog Ken - Wallonië komt met aangepaste autobelasting die anti-SUV en anti-EV is
Onze man in Vlaanderen
Wallonië doet van zich spreken door de autobelasting slechts deels te hervormen en bovendien een beleid in te voeren dat anti-SUV en in veel gevallen zelfs anti-EV is.
Eigenlijk hadden we nog even kunnen doorgaan op het veelbesproken topic van vorige week, over de wildgroei aan trajectconctroles in Vlaanderen. Ondertussen is gebleken dat nieuwe installaties niet meer op de databank voor nummerplaatherkenning kunnen worden aangesloten door een overdaad aan dataverkeer. Bovendien zouden de Big Brother-tools ook makkelijk te hacken en te manipuleren vallen. Niettemin zijn er alweer prangendere onderwerpen opgedoken in het Belgische mobiliteitsnieuws, zoals de opvallende hervorming van de autobelastingen in Wallonië.
België heeft twee automarkten
Laat ons beginnen bij het begin: autobelastingen zijn een regionale bevoegdheid in België. Vlaanderen, Brussel en Wallonië beslissen dus autonoom hoe de belastingbedragen precies berekend worden, wat in het verleden al tot gekke situaties heeft geleid. Vooral zelfopladende hybrides waren daar de dupe van, omdat de taksen in Wallonië en Brussel beduidend hoger waren dan in Vlaanderen. Populariteit in het ene landsdeel was derhalve geen garantie voor succes in het andere, wat deels mee verklaart waarom Walen vaak andere auto’s kopen dan Vlamingen. Inderdaad, gekker hoeft het niet te worden. Situaties waarbij een regio jarenlang beweert om zijn volledige grondgebied tot een LEZ om te vormen en het dan uiteindelijk toch niet doet, die kunnen we anno 2025 missen als kiespijn.
Ook belangrijk om dit relaas te begrijpen, is het verschil tussen Belasting op Inverkeerstelling (BIV) en wegentaks. Op elke auto die voor het eerst of opnieuw in het verkeer wordt gebracht door een nieuwe eigenaar, moet je in België BIV betalen. Daarnaast moet autobezitters ook jaarlijks verkeerstaks aftikken. Dat laatste bedrag kan oplopen tot boven de €4.000 voor vervuilende brandstofmotoren, het andere tot €9.000 in Wallonië en tot €12.594,09 in Vlaanderen voor multicilinders zonder elektrische ondersteuning. Slechts over één aspect waren de regio’s het tot nog toe min of meer eens: EV’s moeten zo min mogelijk worden belast om de transitie naar een elektrisch wagenpark te faciliteren. Maar daar trekt Wallonië nu dus een streep(je) door.
Stijging met factor 20
Concreet stijgt de Waalse BIV voor EV’s vanaf 1 juli 2025 van een forfaitaire €61,5 naar een bedrag dat met een verdeelsleutel wordt bereken. Bij elektrische stadsauto's en bepaalde middenklassers verandert er bijna niets, maar voor elektrische gezinswagens en alles daarboven is het toch even schrikken. Zo stijgt de inschrijvingstaks van een Tesla Model 3 (188 kW) van €61,5 naar €1.099,50, die van een Hyundai Ioniq 6 naar €1.223,30 en die van een Volkswagen ID7 Tourer zelfs tot boven de €1.800 . In het voorstel van de vorige regering zouden de bedragen nog hoger oplopen, maar dat is dus ietwat geminderd. Daarnaast geeft de Waalse regering ook een BIV-korting van €250 aan huishoudens met meerdere kinderen, ongeacht het motortype en de staat van het voertuig (nieuw of tweedehands). Niettemin stijgt de bewuste belasting in sommige gevallen met factor 20, terwijl de EV-verkopen al stevig achterophinken in Wallonië.
Daarmee kiest Wallonië ervoor -tenminste wat dit gedeelte van de Belgische autobelasting betreft- om van het wagengewicht een doorslaggevende factor te maken. Het doel is dus om zware auto's zwaarder te belasten, ongeacht de aandrijfvorm. Daarmee hoopt de Waalse regering de populariteit van SUV’s af te remmen, maar dat lijkt vergeefse hoop gezien de wereldwijde autoproductie steevast in die richting evolueert. Bovendien treft die beslissing eveneens grote gezinswagen en elektrische voertuigen, die door hun accupakket bovengemiddeld zwaar zijn. Kleine gezinsauto's zoals de Dacia Sandero, een model dat in Wallonië erg populair is, worden ontzien door de nieuwe regeling - net zoals de meeste middenklassers met een benzine- of dieselmotor. Zelfs voor 2-liter diesels stijgt de BIV niet noemenswaardig, wat zeker zo opvallend is. En de plug-in hybrides dan? Die zien de bewuste belasting binnenkort oplopen tot €1.000 in Wallonië. Ironisch genoeg gelden deze tarieven niet voor de meeste leasewagens, omdat grote leasebedrijven vanuit Vlaanderen opereren en ook daar hun auto's inschrijven. Kafka lacht zich een bult.

Ken Divjak
Columnist/schrijver
Ken Divjak is al sinds 2013 de Vlaamse correspondent van AutoWeek. In deze rubriek belicht hij wekelijks auto- en mobiliteitsnieuws uit een buurland dat zo dichtbij ligt maar soms zo veraf lijkt.