Weblog Ken - Let op als je door Wallonië rijdt! De flitspalen doen het weer!
Wie deze zomer door of naar Wallonië rijdt, kan maar beter opletten. Flitspalen die er jarenlang werkloos bij stonden, worden straks weer geactiveerd dankzij de levering van 35 nieuwe flitskoppen. Bovendien zijn er nog veel meer op komst.
Sinds de start van de weblogserie 'Onze man in Vlaanderen', begin 2024, is het al meermaals gebleken: Vlaanderen en Wallonië zitten niet op dezelfde golflengte als het over mobiliteit en verkeershandhaving gaat. De snelheid van de elektrificatie, de uitbouw van de laadinfrastructuur en de aanpak van verkeersovertreders verschilt er danig. Dat laatste moet nu veranderen met de levering van nieuwe flitskoppen, die de lege flitskasten na jaren van inactiviteit zullen activeren.
Slechts een fractie van de flitspalen actief
Op het Waals grondgebied staan er zo’n 240 vaste flitspalen, maar slechts een fractie daarvan was de afgelopen jaren actief. De reden? Een gebrek aan inhoud. Het merendeel van de kasten bleef immers lang leeg door een tekort aan flitskoppen. Uit noodzaak werden de beschikbare camera’s af en toe verplaatst om tenminste de indruk te wekken dat er soms echt werd geflitst, maar dat was niet meer dan een druppel op een gloeiende plaat. De lokale bevolking wist doorgaans snel welke palen werkten, terwijl de rest netjes kon worden genegeerd. Een heus contrast met Vlaanderen, dat al enkele jaren een nultolerantie op het vlak van snelheid hanteert en daardoor veel meer inkomsten uit snelheidsovertredingen genereert.
Maar straks 155 van de 240
Dat surrealistische scenario moet in Wallonië verleden tijd worden door de levering van 35 nieuwe flitskoppen. Die komen bovenop de vijftig stuks die Securoad er al in het najaar van 2023 heeft geïnstalleerd en worden binnenkort versterkt door nog eens vijftien extra koppen. In totaal komt het aantal actieve flitskasten daarmee op 155 van de 240 operationele sites, waardoor iets meer dan één op de twee vaste flitsers in Wallonië zal werken. Of de rest later nog wordt geactiveerd, zal afhangen van de volgende Waalse regering, die momenteel in formatie is. De uitgaande heeft de bestelling van de laatste 75 flitskoppen niet kunnen plaatsen omdat de federale regering het te verdelen boetegeld niet op tijd had doorgestort…
Digitale rijbewijzen op komst?
Ondertussen wordt er in Vlaanderen al volop nagedacht over een volgende batch maatregelen om de nultolerantie te bekrachtigen. Zowel de NV-A (centrumrechts) als Vooruit (links) en de CD&V (centrum) willen recidivisme aan banden leggen met een rijbewijs op punten. Als het aan die Vlaamse meerderheid ligt, mag het roze papiertje ook worden gedigitaliseerd. Op die manier kan het na een zware overtreding sneller en bovendien vanop afstand worden ingetrokken, terwijl het nu nog fysiek moet worden ingeleverd bij de politie. Het plan om ANPR-camera’s in te zetten voor de detectie van smartphone-gebruik ligt ook op tafel.
Niet dat Wallonië wakker ligt van al die moderne maatregelen. Ze zijn er per slot van rekening nu pas oude flitspalen aan het activeren, terwijl het rijbewijs op punten niet eens in de partijprogramma’s van de Franstalige meerderheidspartijen MR (centrumrechts) en Les Engagés (centrum) staat. Voor die laatste is de gezondheidszorg trouwens veel belangrijker dan drukkingsmiddelen om de verkeersveiligheid te verhogen. Op het gebied van verkeersdoden doet België het de laatste jaren verrassend genoeg niet slecht. Samen met Polen, Litouwen en Estland behoort het tot de sterkste dalers van Europa, terwijl het aantal verkeersslachtoffers in Nederland net sterk aan het stijgen is. Wie het snapt, mag het zeggen...

Ken Divjak
Columnist/schrijver
Ken Divjak is al sinds 2013 de Vlaamse correspondent van AutoWeek. In deze rubriek belicht hij wekelijks auto- en mobiliteitsnieuws uit een buurland dat zo dichtbij ligt maar soms zo veraf lijkt.