Weblog Ken – EV-pret over in België, verschil Vlaanderen en Wallonië is er wel
Fiscale voordelen verdwijnen
Elektrische auto’s hebben in België de dans lang ontsprongen, maar daar komt met de nieuwe regeringen verandering in. Hoe zwaar elektrische auto’s zullen worden belast, hangt af van het gewest waar ze op kenteken worden gezet.
Elektrisch rijden was in België jarenlang voordelig. In Vlaanderen betaalde je voor een EV helemaal geen inschrijvingstaks of jaarlijkse verkeersbelasting, in Brussel en Wallonië was dat respectievelijk €61,50 en €92,93 per jaar, ongeacht het gewicht of het vermogen van het elektrische voertuig.
Brussel en Wallonië nemen halve maatregelen
Brussel en Wallonië hebben beslist om vanaf 1 juli 2025 alleen de inschrijvingstaks te hervormen. Varieert die momenteel nog van minimaal €50 tot maximaal €5.000 voor alle soorten motoren, midden volgend jaar wordt de bovengrens opgetrokken tot €9.000 voor de meest vervuilende versies. Ter vergelijking: in Vlaanderen reikt de vork zelfs tot €12.594,09 belasting om een auto in verkeer te stellen. Bovendien worden die bedragen niet automatisch in de prijzen van auto’s verrekend, zoals de bpm in Nederland, maar pas na de inschrijving aan de kentekenhouder gefactureerd.
Voor EV’s bedraagt de inschrijvingstaks in Wallonië momenteel €61,50, maar dat zal door de nieuwe regels voor bepaalde modellen veel meer worden. Daarvoor hanteert de Waalse administratie een formule die het vermogen, de CO2-uitstoot en het gewicht van de EV’s in rekening neemt. Voor kleinere elektrische auto’s zoals de Peugeot e-208 en de Renault Megane E-Tech levert dat een daling op van €61,50 naar €50. Voor forsere modellen, zoals de Tesla Model Y, stijgt de inschrijvingstaks naar €1.910,80. De jaarlijkse verkeersbelasting voor EV’s blijft dus gewoon €92,92 per jaar in Brussel en Wallonië.
Vlaanderen hervormt de EV-fiscaliteit grondiger
Naar eigen zeggen schrapt de nieuwe Vlaamse regering de fiscale maatregelen voor EV’s omdat “de razendsnelle vergroening van het wagenpark ervoor zorgt dat de fiscale ondersteuning van nulemissievoertuigen niet langer wenselijk is”. Ook de Vlaamse EV-subsidie, die na veel vijven en zessen begin 2024 werd ingevoerd, wordt zo snel als juridisch mogelijk is geschrapt. Het klopt weliswaar dat het aantal elektrische auto’s in Vlaanderende laatste jaren verrassend sterk is gestegen, maar ook dat die stijging vooral door salariswagens komt en niet zozeer doordat particulieren massaal zijn overgestapt. Deze beslissing zal dus vooral particuliere autogebruikers feller doen twijfelen om in een dure EV te investeren.
Gelukkig worden Vlamingen die nu al een elektrische auto bezitten vrijgesteld van de nieuwe belastingen. Voor alle anderen vervalt het nultarief en zullen de autobelastingen hoe dan ook stijgen. Over welke bedragen het precies gaat of welke formules daarvoor worden gebruikt, blijft vandaag nog onduidelijk. Zeker is dat de inschrijvingstaks en de jaarlijkse verkeersbelasting voor elektrische auto's lager zullen liggen dan die van vergelijkbare modellen met een verbrandingsmotor op benzine of diesel, ongeacht of die een ondersteunende elektromotor hebben. Bovendien wil de nieuwe Vlaamse regering de total cost of ownership (TCO) van EV’s in de toekomst gaan drukken “door elektriciteit goedkoper te maken dan fossiele brandstoffen”.
Nog veel vraagtekens
Hoe Vlaanderen de stroomkosten voor EV’s precies goedkoper wil maken dan benzine of diesel is zowaar nog een groter mysterie. De energiemarkt heeft zich de afgelopen jaren erg volatiel getoond, terwijl de brandstofprijzen al even afhankelijk zijn van geopolitieke veranderingen. Afgelopen week steeg de prijs van een vat ruwe Brentolie nog tot boven de 75 dollar onder impuls van de oorlogsdreiging in het Midden-Oosten. Velen vrezen dan ook dat de Vlaamse regering de prijs van benzine en diesel via accijnzen gaat verhogen, om de kosten van laadstroom eronder te krijgen. Het vervroegde verbod op verbrandingsmotoren (oorspronkelijk gepland voor 2029 in Vlaanderen) mag dan wel van de baan zijn, met dergelijke ingrepen worden kopers toch richting EV’s geduwd, hoewel de belastingen op auto’s met een elektrische aandrijving stijgen. Of hoe de Belgische automobilist weer eens de melkkoe van de overheid wordt om het grote gat in de begroting te dichten.

Ken Divjak
Columnist/schrijver
Ken Divjak is al sinds 2013 de Vlaamse correspondent van AutoWeek. In deze rubriek belicht hij wekelijks auto- en mobiliteitsnieuws uit een buurland dat zo dichtbij ligt maar soms zo veraf lijkt.