Wat is er aan de hand met de Vlaamse EV-subsidiepot?
Ken Divjak - Onze man in Vlaanderen
In deze nieuwe rubriek belicht onze man in Vlaanderen de tegenstellingen op het vlak van mobiliteit tussen Nederland en België. Met vandaag het politieke gebakkelei over de EV-subsidie in Vlaanderen.
Het zag er allemaal veelbelovend uit: Vlaanderen zou – net als Nederland – op 9 januari de subsidiepot voor EV’s openen. Een maand later zit het deksel er nog altijd op en moet er plots stevig worden bijgestuurd, zowel wat het totale budget als de looptijd van de subsidie betreft.
Raad van State
De Vlaamse regering maakt weer een goede beurt in het buitenland. Hoewel de regeringspartijen het al in 2023 eens werden om 75 miljoen euro EV-subsidie over drie jaar te spreiden, is het digitale loket om de premie aan te vragen nog steeds potdicht. De Belgische Raad van State, zeg maar het adviesorgaan van de regering, oordeelde deze week dat de premie in strijd is met het gelijkheidsbeginsel. Waarom? Omdat niet iedereen dit jaar voor de eerste schijf van 20 miljoen euro in aanmerking zou komen. Er is namelijk niemand die weet hoeveel kopers 5.000 euro gaan aanvragen voor een nieuwe EV of 3.000 euro voor een gebruikte, waardoor een deel van de aanvragers uit de boot kan vallen. Toen de EV-premie in november 2023 werd aangekondigd, kwamen er maar een handvol elektrische auto’s onder de 40.000 euro in aanmerking. Begin 2024 – traditioneel de salonmaand in België, zelfs zonder een echte show – werden dat er plots 59, waardoor de interesse exponentieel toenam. Tesla stuntte op een bepaald moment zelfs met een voorraad Model Y's van 39.990 euro, die na aftrek van de premie nog 34.990 euro zouden kosten. Geen wonder dat het populaire EV-merk in januari 1.826 auto’s op kenteken wist te
zetten in België.
Als we ervan uitgaan dat andere merken het ook goed hebben gedaan door de prijsdalingen en de beloofde premie, dan kunnen de aanvragen weleens talrijk uitvallen.
Compromis à la Belge
Naar goede gewoonte zijn de ministers vandaag met een compromis à la Belge gekomen. De EV-premie komt er finaal toch vanaf volgende week maandag 12 februari om 13 uur, maar zal alleen in 2024 worden toegekend. Daardoor daalt het totale budget van 75 miljoen euro over drie jaar naar 26 miljoen euro gedurende een jaar, al is dat voor 2024 wel zes miljoen euro meer dan oorspronkelijk voorzien. Op die manier hoopt de Vlaamse regering aan de ene kant dure rechtszaken te vermijden met partijen die naast het net vissen en terloops het gapende gat in de begroting te dichten. Het lijkt er evenwel op dat dit ook een politiek spelletje is, waarbij de rechtse partij N-VA de liberalen geen cadeaus gunt in een verkiezingsjaar. Wie zijn oude auto dus nog wilde gebruiken tot 2025 of 2026 om dan van een (weliswaar tot 3.000 euro gereduceerde) premie te genieten, is eraan voor de moeite in Vlaanderen, zoals we dat ten zuiden van Nederland zeggen.

Ken Divjak
Columnist/schrijver
Ken Divjak is al sinds 2013 de Vlaamse correspondent van AutoWeek. In deze rubriek belicht hij wekelijks auto- en mobiliteitsnieuws uit een buurland dat zo dichtbij ligt maar soms zo veraf lijkt.