Wat is de gaafste auto waarin je hebt gereden?

Ford Focus RS
Op de vraag wat nou de gaafste auto is waarin ik heb gereden – die vraag krijg je als AW-redacteur natuurlijk bovengemiddeld vaak voor je kiezen – is de vraagsteller vaak zichtbaar verbaasd wanneer het antwoord niet een model van Porsche, Ferrari of Aston Martin betreft. Laat er geen misverstand over bestaan dat het rijden in dit soort superkarren een waar feest en absoluut voorrecht is. Desondanks zijn het niet de auto's waar ik de meeste voldoening uit haal, het meeste plezier in beleef. Ik vermoed dat dit voor een groot deel te maken heeft met mijn nuchtere Hollandse karakter; ik voel me gewoon niet helemaal op mijn gemak in zo'n uitbundige auto, ik hoef niet alle ogen op me gericht te hebben – of dat nu blikken van bewondering of afgunst zijn.
Nee, geef mij dan maar een wat handzamer, onopvallender model. Maar wel eentje met pit, uiteraard. Ik herinner me nog als de dag van gisteren een test die ik maakte voor GTO met een Seat Leon Cupra R, Renault Mégane RS, Alfa 147 GTA en een Ford Focus RS. Kijk, dát is mijn soort auto's. Alle vier machtige hete hatchbacks, waarbij de twee laatstgenoemde er wat mij betreft met kop en schouders bovenuit staken. De GTA vanwege z'n schitterende inner- en uiterlijk en fantastische V6-motor, de Focus vanwege z'n (relatief) onopvallende voorkomen maar bovenal z'n pure prestaties. Een echte 'niet lullen maar poetsen'-auto. Met z'n tweeliter turbomotor van 215 pk is-ie niet indrukwekkend krachtig maar wat had dat ding – dankzij z'n mechanische Quaiffe-differentieel - een grip zeg, je reed er alles en iedereen mee zoek in de bocht. Geweldig! Je ziet deze hemelsblauwe killers nu op internet te koop staan voor prijzen rond de 20 mille. Een toekomstige klassieker, als u het mij vraagt.  
En nu staat de introductie van de nieuwe, 300 pk sterke Focus RS voor de deur. Eén keer raden wie die namens AutoWeek mag gaan coveren? Juist. Lucky bastard...

Lezersreacties (162)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.