Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Weblog - Waarom ministerauto’s én groener én goedkoper kunnen

'Hoezo beperkt aanbod?'

132
Volkswagen ID3
Bas van Putten
  • Bas van Putten
  • Weblogs
12 april 2022 om 15:18
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Bizar bericht. Het wagenpark van het kabinet, zegt minister Bruins Slot van Binnenlandse Zaken, hoeft pas over zes jaar volledig aan de stekker. Het comfort van volledig elektrische modellen zou vooralsnog niet aan ministeriële maatstaven voldoen. “Het aanbod op de markt van zero-emissie auto’s die aan de gewenste inrichting voldoen (zoals voldoende been- en hoofdruimte en een ergonomisch aan te passen zitplek), is op dit moment nog beperkt”, schrijft Bruins Slot in antwoord op kamervragen. Het laden onderweg geeft ook gedoe, omdat de auto’s direct moeten kunnen wegrijden.

Nu begrijp je hoe het komt dat maar twee van de 31 dienstauto’s voor het kabinet volledig elektrisch rijden. Zet het nou niet meteen op een brullen. Voor het argument van de logistieke complicaties zullen ervaringsdeskundigen begrip hebben. De overvolle agenda’s van gezagsdragers verdragen zich niet met gezoek naar laadpunten, defecte palen of niet werkende laadpasjes. Maar de onwil van Bruins Slot lijkt me een ongemakkelijk signaal naar de bevolking toe, die nu of straks met de verkeerde aandrijflijn onder de kont de steden niet meer in mag.

Verder lijkt de minister niet heel goed geïnformeerd. Ik heb alle EV’s in het topsegment gereden en pieker me suf welke kandidaten op het punt van ministerieel comfort fataal tekort zouden schieten. Bij een aantal modellen in de topklasse kun je nog bezwaar aantekenen tegen actieradius of laadsnelheden, maar voor een Mercedes EQS – vooropgesteld dat hij in het kostenplaatje past - mogen toch alle rode lopers uit.

Anderzijds neemt met zulk welles-nietes dit debat wat mij betreft de verkeerde afslag. Waar het gesprek over zou moeten gaan; dat het ook op de hoogste sporten van de ladder stukken schoner én goedkoper kan, en zonder enige concessie aan het rijgenot.

De EV heeft ruimte en comfort voor de betere standen namelijk verregaand gedemocratiseerd. Die obligate A8 of hybride 7-serie van minstens tachtigduizend euro is passé. Ze maken bovendien nog geluid. Terwijl je voor 50 mille een doodstille en riante Ioniq 5 inkoopt met een heerlijke achterbank, zeeën van beenruimte voor en achter en een actieradius van meer dan 450 kilometer. Laden gaat vlot, bij de niet heel krappe Kia’s op dezelfde technische basis nog een tandje harder. Een kennis van me least een Kia EV6, nota bene het goedkoopste model met de kleinste accu. Die jongen maakt als fotograaf niet minder kilometers dan bewindspersonen. Tot nu toe gaat het van een leien dakje.

Een VW ID.3 lijkt me voor de brekebenen onder Rutte trouwens groot zat. Voor minder dan 45k heb je de versie met 77 kWh-accu. Bescheiden en efficiënt, over de voorbeeldrol gesproken. Zit prima, ook achterin. Het leveringsprobleem dat hem nu parten speelt houdt een keer op.

Hoezo ‘beperkt aanbod’? Het is zo’n onzin, dat ik maar één verklaring heb; de ministersploeg zit ons bewust te stangen. Theorie: Tijdens de wekelijkse ministerraad verzinnen een paar geinponems onder de bewindslieden de clickbait van de week. Dit keer mocht Bruins Slot hem inkoppen. De collega’s zeiden: Jaag alsjeblieft heel Nederland even in de gordijnen, dan houden we malle Hugo eindelijk een weekje uit de wind.

Voor straf wil ik ook daarom hier een drastische versobering van de ministersvloot bepleiten. In het pre-EV-rijdperk kon ik al moeilijk bevatten waarom ministers niet verplicht in een Superb werden geplant. Enorm, doodstil, meer dan voldoende representatief, best aardige kleuren, en spotgoedkoop. Zo’n dikke Skoda kan trouwens nog altijd, op relatief milieuvriendelijke wijze. Met de plug-in heb je voor 42 mille een toonbaar eco-compromis. Dan kunnen de bewindslieden de rest van hun mobiliteitsbudget symbolisch aan de voedselbanken schenken. Die kunnen het maar al te goed gebruiken. Als ik Bruins Slot was, zou ik de Chef Wagenpark snel even Skoda, Kia of Hyundai laten bellen. Dat kan een geweldig statement worden Naar De Mensen Toe.

Bas van Putten

Bas van Putten

Columnist/Schrijver

Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.

  • Twitter
132 Bekijk reacties

Lezersreacties (132)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Bas van PuttenLaatste blogs vanBas van Putten

  • Weblogs
    Stilte voor de stroomstorm

    Stilte voor de stroomstorm

    92
    • 31 oktober 2018
  • Weblogs
    Verouderde navigatiekaarten

    Verouderde navigatiekaarten

    67
    • 19 oktober 2018
  • Weblogs
    Zet dat kreng uit

    Zet dat kreng uit

    46
    • 4 oktober 2018
  • Weblogs
    Heksenjacht op diesel

    Heksenjacht op diesel

    156
    • 25 september 2018
  • Weblogs
    Elon Musk twittert

    Elon Musk twittert

    60
    • 28 augustus 2018

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (45)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (15)
  • Jan LemkesJan Lemkes (7)
  • Joost BoersJoost Boers (5)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (3)
  • Max VeldhuisMax Veldhuis (3)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (3)
  • Damiaan HageDamiaan Hage (2)
  • Marc KlaverMarc Klaver (1)
  • Stephan VermeulenStephan Vermeulen (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden