Van 405 tot 508

Peugeot 405

Gisterochtend zag ik 'm weer rijden. De hele nette, altijd glimmende Peugeot 405. Een beetje een saaie kleur dat blauwgrijs, maar was het een rode geweest dan was –ie waarschijnlijk al lang verschoten. De keurige 405 SRDT, met 92 pk turbodiesel dus, springt er direct uit in het verkeer. Dankzij de gele koplampen, maar ook omdat 't iets bijzonders is. Een auto uit een tijd dat veel huidige weggebruikers op een leeftijd waren dat ze nog geen Peugeot van een Volkswagen konden onderscheiden.

Wat is de 405 een ranke auto. De eigenaar dieselt waarschijnlijk dagelijks met het meer dan 20 jaar oude beestje naar zijn werk, want ik kom 'm met regelmaat tegen op de A4 of vlakbij de redactie in Hoofddorp.

Wat hadden ze het bij Peugeot een kwarteeuw geleden toch voor elkaar qua design.

Met dank aan Pininfarina, al is de 405 niet helemaal van het veelgeroemde designhuis, maar er was wel bemoeienis van de Italianen.

En omdat ik me er door de zoveelste ontmoeting met de 405 in ben gaan verdiepen, zag ik dat Pininfarina ook verantwoordelijk was voor de Peugeot 1007. Zou het dezelfde Pininfarina-ontwerper geweest zijn die op een grauwe maandagochtend de Hyundai Matrix tekende?

Zo blijkt maar weer, ook als Pininfarina wordt ingeschakeld kan het wel eens mis gaan. En zonder diens hulp nog veel meer...

Gelukkig gaat het qua design bij Peugeot, na een mindere periode in het eerste decennium, weer de goede kant op. Is in 2035 de Peugeot 508, die nu veel lof oogst, net zo'n aangename en zeldzame verschijning in het verkeer als nu de 405? Ik denk het wel.

Lezersreacties (72)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.