AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
SUV opnieuw in de ban
26
Australië is in rep en roer. Rugbyer Phil Kearns overreed z'n eigen dochter op de oprit met z'n Volkswagen Touareg en nu gaan er steeds meer Australische stemmen op die de SUV van het continent willen weren. Z'n dochtertje ligt in kritieke toestand in het ziekenhuis, maar het afgelopen jaar zijn volgens de site van het Belgische Het Laatste Nieuws al 30 peuters om het leven gekomen op opritten en meer dan 300 gewond geraakt. Bij tweederde van deze ongelukken was een terreinwagen betrokken. De ongelukken op zich zijn natuurlijk gruwelijk, maar voordat we de SUV nu met de grond gelijkmaken, moeten we ons wel realiseren dat het vooral met onoverzichtelijkheid heeft te maken. En dat er maatregelen komen tegen onoverzichtelijke auto's, daar zou ik wel voor zijn. Sommige auto's hebben met hun mooie gestroomlijnde en geboetseerde koetswerken gewoon totaal geen uitzicht naar achter meer. Met als bijkomend gevaar dat je onbedoeld dingen – of erger: mensen – raakt bij het achteruitrijden. En dus zouden SUV's en die andere onoverzichtelijke auto's moeten worden voorzien van een achteruitrijcamera. Een accessoire waar Toyota en Nissan al zaken mee doen en bovendien hebben veel bestelwagens en vrachtwagens het ook.

Damiaan Hage
Columnist/schrijver
AutoWeek en Damiaan kwamen in 1997 samen. Als student van de School voor Journalistiek bemachtigde hij een stageplaats op de redactie en een kwart eeuw later zijn ze nog steeds onafscheidelijk. Hoewel de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat hij in 2008 voor 8 jaar een overstap maakte naar de motorjournalistiek. Maar z’n hart bleek toch echt bij de auto’s en AutoWeek te liggen, dus in 2016 keerde hij terug op het oude nest. Z’n eerste auto was een knalrode Citroën Saxo VTR en hoewel hij nog altijd een Citroën bezit, is z’n dagelijks vervoer een Skoda Enyaq iV 80. Als hij niet in een van de testauto’s rijdt, natuurlijk.