AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Lekker slim
20
Ik sla me een al een paar dagen voor de kop. Hoe had het kunnen gebeuren? Had ik beter opgelet, dan hadden we niet langs de A2 hoeven staan.
Samen met collega Michiel was ik onderweg om een Range Rover Sport TDV8 terug te brengen die we hadden geleend voor een dubbeltest in een van de komende edities van AutoWeek. Onderweg wassen en tanken we zoals gebruikelijk en niets leek een voorspoedige rit in de weg te staan. Met de Range Rover en een "bezemwagen" snelden we over de A2 – ja snellen, het is vakantietijd! – totdat Michiel vanuit de Range Rover ineens lichtsignalen gaf en flink snelheid minderde. 'Ja, ja Michiel', dacht ik nog, 'ik heb op de radio ook gehoord dat er over een kilometer wordt geflitst...' Maar hij zette koers richting vluchtstrook. Da's foute boel, dus ik ben ook gestopt.
'Lek?'
'Nee, aandrijving valt weg', meldt Michiel.
'Hoezo?'
'Nou, kijk!' en hij wijst op het informatie-display.
'Hoe kan dat dan?'
'Weet ik veel', klinkt het veelzeggend.
Motor uit en weer aan lijkt het probleem op te lossen. Hij loopt weer en het infodisplay is leeg. We gaan weer, want we staan precies op het punt waar A2 en A12 samenkomen, geen fijne plek. Maar we zijn koud op gang of de blauwe Range Rover houdt het opnieuw voor gezien. We staan nu veiliger en besluiten hulp in te roepen van Land Rover, die de auto afslepen. Michiel en ik fantaseren de hele tijd over wat het kan zijn. Niet een keer komt het in ons op, dat ik het veroorzaakt kan hebben.
Tegen vijven. Telefoon. Land Rover. 'Heb je onderweg getankt met de auto?'
'Ja, natuurlijk, dat is toch wel zo netjes.'
'Wat heb je getankt?'
'Diesel, natuurlijk.'
'Heb je het bonnetje nog?'
'Ja.'
'Kijk er eens op. Wat heb je getankt?'
'O, eh... oei.. oeps... eh... benzine..?'
'Dat verklaart een boel.'
Trouwens, in AutoWeek 33 die later deze week verschijnt hebben we een mooi verhaal over de DiesOtto-motor van Mercedes, de naam zegt het al: diesel- en ottoproces worden gecombineerd. Lijkt me echt iets voor mij...

Damiaan Hage
Columnist/schrijver
AutoWeek en Damiaan kwamen in 1997 samen. Als student van de School voor Journalistiek bemachtigde hij een stageplaats op de redactie en een kwart eeuw later zijn ze nog steeds onafscheidelijk. Hoewel de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat hij in 2008 voor 8 jaar een overstap maakte naar de motorjournalistiek. Maar z’n hart bleek toch echt bij de auto’s en AutoWeek te liggen, dus in 2016 keerde hij terug op het oude nest. Z’n eerste auto was een knalrode Citroën Saxo VTR en hoewel hij nog altijd een Citroën bezit, is z’n dagelijks vervoer een Skoda Enyaq iV 80. Als hij niet in een van de testauto’s rijdt, natuurlijk.
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs