AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Lada = topper
46
In de AutoWeek die later deze week in de winkel ligt, leest u een rij-impressie van de Lada Kalina. Vorige week heb ik in Groningen de eerste kilometers gereden met de langverwachte nieuwe Lada. Als u benieuwd bent naar de kwaliteiten van die auto (en hij viel niet tegen), dan moet u die AutoWeek maar even lezen. Het rijden in het nieuwe model verraste me in ideder geval erg. De laatste keer dat ik Lada reed, was toch alweer een dikke 15 jaar geleden. Dat was nog zo'n oer-model: zo'n vierkante 2104 stationwagon. Een rode. En het was een ritje van een paar minuten, maar de feiten staan me nog helder voor de geest. Ten eerste had het ding een paar weken stil gestaan en het omdraaien van de sleutel (en een beetje ouderwets choken) was genoeg om het apparaat aan de praat te krijgen. Het was bij een garagebedrijf en er stonden auto's van Japanse makelij die na een paar weekjes winterkou beduidend slechter op gang kwamen. Gewoon starten en lopen. Niet gek ook, want in Siberië is de dichtsbijzijnde praatpaal een leven lang lopen; over de "startgarantie" is dus van te voren nagedacht. Ten tweede stuurde het ding zó zwaar dat ik dacht dat er anti-stuurbekrachtiging op zat. Hij was werkelijk niet de hoek om te krijgen. Hoe was het mogelijk dat dat verkocht kon worden? En het laatste dat opviel: eenmaal op gang, op een rechte weg, reed het als een dijk. Het voelde allemaal lekker stevig en solide. Onoverwinnelijk. Het ding had natuurlijk een paar mankementjes, maar was dat nou allemaal zo erg? De dashboardverlichting deed het niet, de benzinemeter gaf slechts een indicatie aan van het niveau en een raamslinger had het begeven. Maar kijk nou eens naar de resultaten van de Tevredenheids Trofee. Daar zie ik onder in de lijst bijna nieuwe auto's staan die vergelijkbare problemen hebben. Nu zijn dat dure middenklassers – en ik heb het over Lada uit de Koude Oorlog. Da's stof tot nadenken...

Damiaan Hage
Columnist/schrijver
AutoWeek en Damiaan kwamen in 1997 samen. Als student van de School voor Journalistiek bemachtigde hij een stageplaats op de redactie en een kwart eeuw later zijn ze nog steeds onafscheidelijk. Hoewel de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat hij in 2008 voor 8 jaar een overstap maakte naar de motorjournalistiek. Maar z’n hart bleek toch echt bij de auto’s en AutoWeek te liggen, dus in 2016 keerde hij terug op het oude nest. Z’n eerste auto was een knalrode Citroën Saxo VTR en hoewel hij nog altijd een Citroën bezit, is z’n dagelijks vervoer een Skoda Enyaq iV 80. Als hij niet in een van de testauto’s rijdt, natuurlijk.
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs