Herrie

Feestband Kleintje Pils | Foto: ANP
Voer voor muziekliefhebbers: een Duits autoblad geeft een overzicht van de stilste en de luidruchtigste auto's die het de afgelopen veertien maanden testte. De resultaten zijn deels voorspelbaar, deels verrassend. Ik hoor er niet van op dat de Audi A8 4.2 FSI en BMW Active Hybrid 7 aan kop gaan bij de fluisteraars; wel dat de Opel Insignia CDTi Ecoflex en de Ford Galaxy 2.0 TDCi bij de stille oliestokers even goed scoren als de A8 4.2 TDI en de 530D Gran Turismo.
Belangrijk onderwerp, interieurgeluid. Herrie in de tent is niet leuk, en de ellende is dat ook de stille jongens nog een beste bak lawaai produceren – zelfs in de topklasse ken ik weinig auto's die bij 100 kilometer per uur onder de zestig decibel duiken. Lastig als je behalve van Rammstein en Hendrix ook van Mozart, Beethoven en Brahms houdt.
Stevige pop kan een stootje hebben, maar de liefhebber van klassieke muziek begint 'm bij hogere snelheden te knijpen. Hoge en lage noten vergruizen in banden- en windgeruis en zachte passages worden onhoorbaar, ook in dure BMW of E-klasse met installaties van de betere audiohuizen. In het hogere segment zit je bij 160 kilometer per uur minimaal op 70 dB, bij 200 al op de rand van geluidsoverlast.
Om die geluidsdrempel te nemen moet je als stereoboer inderdaad de honderden watts mobiliseren die premium-stereo's tegenwoordig leveren, en hoe effectief die powerplay soms ook lijkt - dan nog zit je tegen de klippen op te blazen. Nooit ben ik een auto tegengekomen die me als luisteraar totaal gelukkig maakte. Geef het op, vrienden van Bang & Olufsen en Harman Kardon. Muziek onderweg is en blijft kwakkelen.

Lezersreacties (43)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.