De hothatchkoning woont in Frankrijk

500 Abarth-Renault Twingo RS-Citroën C2 VTS
Collega Roland zette onlangs al een boom op over de nieuwe briljante Renault Mégane RS. Maar mij ging dat eigenlijk niet ver genoeg. De verkoopcijfers van snelle Renaults zijn de laatste jaren gewoon niet denderend. Het Duitse spul overheerst met allerhande GTI's, Cupra's en FR'en (Die laatste twee zijn meer Duits dan Spaans) zowel het straatbeeld als de verkoopstatistieken. Renault Sport leeft niet in Nederland. Onterecht, want de auto's zijn veel beter dan veel mensen zich realiseren. Maar dat begon allerminst met de gloednieuwe Mégane RS. Naar mijn mening heeft Renault namelijk in alle drie de segmenten waar het met RS-modellen opereert, de leukste auto in huis. De Twingo RS veegt qua rij-eigenschappen de vloer aan met een 500 Abarth, al zou hij wellicht wat meer vermogen mogen hebben. Vorig jaar schreef hij in ieder geval een triotest op zijn naam. Dan de Clio RS. De auto was al goed en de facelift afgelopen zomer heeft hem alleen maar beter gemaakt. De Cooper S heeft een absolute topmotor, maar als geheel is de RS, en zeker de Cup, de beste hothatch in zijn klasse. Ook de Clio RS won een triotest. Dan de Mégane RS. De vorige, welteverstaan. Bij de lancering stelde de auto teleur, er ontbrak duidelijk scherpte. Iets wat de auto imagotechnisch helaas nooit meer goed heeft kunnen maken, goede facelifts ten spijt. Zo was de R26 toch echt een weergaloze auto, en dan hebben we het niet eens over de waanzinnige (in de dagelijkse praktijk niet zo bruikbare) R26R, die qua rijeigenschappen gehakt maakt van alles in het C-segment; inclusief de nieuwe Mégane RS. Evengoed is ook die nieuwe Mégane RS weer steengoed en moet je niveau Focus RS (15-20 mille duurder) van stal halen om hem tegenstand te bieden. De betere auto aanwijzen durf ik niet, dan moet ik ze een keer naast elkaar hebben (gaan we zeker doen!). Wel zou ik vanwege esthetische redenen sowieso een voorkeur hebben voor de Fransman. Hoe dan ook wist de Renault ieder geval de Golf R, Cupra R en Mazda 3 MPS met gemak te verslaan. Drie uit drie dus. In zowel het A- als het B- als het C-segment levert Renault de beste optie qua hothatch. Nu nog de rest van Nederland daarvan overtuigen.

Lezersreacties (138)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.