AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Als het maar duur is...
6
Voor een reportage was ik onlangs in Zuid-Korea en op straat valt de enorme hoeveelheid auto's van Koreaanse makelij op. Natuurlijk, in landen met een eigen auto-industrie is de koper wat chauvinistischer dan in landen zónder noemenswaardige autoproductie. Maar in Korea is 95 procent Koreaans, waarbij Hyundai absoluut het leeuwendeel voor z'n rekening neemt. Dan is Kia nog een grote en Samsung, Daewoo en SsangYong delen de rest. Niet meer dan vijf procent is import en dan zijn dat vooral exclusieve auto's als Mercedessen, BMW's en Lexussen. Ook Cadillac doet het relatief goed in Zuid-Korea. Maar met die vreemde merken is iets bijzonders aan de hand, las ik daar in de krant. Want de officiële importeurs zouden volgens The Korea Times de prijzen opzettelijk met 20 tot 30 procent te hoog houden, omdat er wordt geloofd dat als het maar duur is je er meer van verkoopt. Een grijze importeur (die tot voor kort officieel verkoper was van buitenlandse auto's) wil nu de importmarkt gaan verstoren door meer reële prijzen te plakken op door hun geïmporteerde auto's. Een rekenvoorbeeldje: via het officiële kanaal kost een Mercedes S500 206 miljoen Koreaanse won (150.000 euro), terwijl de grijze import hem voor 150 miljoen (110.000 euro) aanbiedt. De Lexus LS460 kost officieel 130 miljoen en via de grijze import 100.000.000 won. De officiële importeurs zijn uiteraard bang dat deze prijzenslag het imago van de merken geen goed doet en vreest voor de aftersalesservice die natuurlijk veel minder zou zijn. Aan de andere kant: BMW heeft in Korea al bij de facelift van de 5-serie de prijzen drastisch verlaagd, om deze strijd voor te zijn.

Damiaan Hage
Columnist/schrijver
AutoWeek en Damiaan kwamen in 1997 samen. Als student van de School voor Journalistiek bemachtigde hij een stageplaats op de redactie en een kwart eeuw later zijn ze nog steeds onafscheidelijk. Hoewel de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat hij in 2008 voor 8 jaar een overstap maakte naar de motorjournalistiek. Maar z’n hart bleek toch echt bij de auto’s en AutoWeek te liggen, dus in 2016 keerde hij terug op het oude nest. Z’n eerste auto was een knalrode Citroën Saxo VTR en hoewel hij nog altijd een Citroën bezit, is z’n dagelijks vervoer een Skoda Enyaq iV 80. Als hij niet in een van de testauto’s rijdt, natuurlijk.
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs