Zo ver komt de Volkswagen e-Golf in de praktijk
'Wil je hard rijden, dan kom je 100 à 130 km ver'
- Elco van der Meer
- Praktijkverbruik
Door alle nieuwe ID-modellen zou je bijna vergeten dat er ooit een elektrische Volkswagen Golf was. Deze e-Golf is een normale Golf van de zevende generatie, maar dan met een relatief bescheiden batterijpakket dat eerst 26,5 kWh, later 35,8 kWh bruto capaciteit had. De occasionprijzen zijn momenteel best aantrekkelijk, dus kan het interessant zijn om te weten hoe groot zijn actieradius in de praktijk is.
De Volkswagen e-Golf kwam in 2014 op de markt en zodoende zijn de eerste modellen alweer tien jaar oud. De oorspronkelijke batterijcapaciteit was met 26,5 kWh bruto en 20,5 kWh netto zeer beperkt. In 2017 werd de capaciteit vergroot naar netto 32 kWh, wat hem veel inzetbaarder maakt. Bovendien werd de elektromotor wat krachtiger, het vermogen steeg van 115 naar 136 pk. In dit artikel behandelen we het vernieuwde 2017-model. Niet alleen omdat deze veel bruikbaarder is, maar vooral omdat van de faceliftversie veel meer data uit gebruikersreviews beschikbaar zijn.
Zo ver kom je met de e-Golf 35,8 kWh
Om maar meteen met deze data te beginnen: onze gebruikers komen tot een gemiddelde van 16,8 kWh/100 km en een bijbehorend rijbereik van 191 kilometer. Het verschil tussen zomer en winter blijkt groot en uiteraard speelt de gereden snelheid een rol. De volgende rijder geeft inzicht: “Bij langere afstanden (meer dan 100 km) pas ik inmiddels mijn snelheid aan naar 100 km/h. In dat geval kom je 180 km ver bij 10 graden Celsius buitentemperatuur. Wil je hard rijden, dan kom je 100 à 130 km ver. Voor mijn woon-werkverkeer is dat prima.” Hypermilen tijdens de zomervakantie levert het andere uiterste op. “Maar door rustig rijden en achter vrachtwagens te hangen heb ik vandaag (23 graden) 260 km uit de accu gehaald. 270 of 275 was zelfs mogelijk geweest.”
Ook in ons eigen testarchief komt de e-Golf regelmatig voorbij. Niet zo lang geleden zetten we hem nog tegenover de Dacia Spring, waarbij we tot ongeveer dezelfde waarden kwamen. “In het gunstigste geval is het rijbereik zo’n 240 kilometer. In de winter kan dat teruglopen naar een magere 150 kilometer, maar als je op een warme dag niet boven de 80 km/h komt kan het zo zijn dat je 300 kilometer haalt”, schreven we. Ook in een occasiondubbeltest met de Hyundai Ioniq deed de elektrische Golf het aardig, met een verbruik van 14,9 kWh/100 km en een actieradius van 214 km op basis van de netto capaciteit.
Wat zegt de verbruiksmonitor?
Ook in de AutoWeek Verbruiksmonitor houden twee berijders hun verbruik bij. De zuinigste rijder legde 68.728 kilometer af met een verbruik van gemiddeld 15,87 kWh/100 km en rijdt nog steeds met de Golf rond. De andere rijder was een kleine 40.000 kilometer op pad met een verbruik van 16,99 kWh/100 km. Let wel, deze waarden zijn gemeten aan de laadpaal en dus inclusief een laadverlies van gemiddeld zo’n 15 procent. Trekken we dat eraf, dan blijkt dat deze twee berijders gemiddeld respectievelijk 237 en 222 kilometer ver komen.
Mocht je na het zien van deze waarden naar de occasionboer willen sprinten, houd dan rekening met één belangrijk detail. Check de oorspronkelijke catalogusprijs van een gebruikte Volkswagen e-Golf goed. Want om in aanmerking te komen voor €2.000 SEPP-subsidie mag die niet hoger zijn dan €45.000.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (59) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.