Zo ver komt de Peugeot e-208 in de praktijk

'Het record is iets voorbij de officiële opgave'

Peugeot e-208

De ‘nieuwe’ 208 is een ongekend succes voor Peugeot. Bij de elektrische e-208 was de vraag in eerste instantie zelfs aanzienlijk groter dan het aanbod, waardoor de levertijden flink opliepen. Inmiddels rijden de eerste exemplaren alweer ruim vier jaar rond. Hoog tijd om te kijken hoe ver men er in de praktijk mee komt. 

Natuurlijk kunnen we de spanning in dit artikel opbouwen tot de uitslag bekend is, maar zoveel introductie behoeft de Peugeot e-208 niet meer. Je zult inmiddels wel weten dat het bereik niet in de buurt komt van de WLTP-opgave van 350 tot 362 kilometer. SUV-broeder Peugeot e-2008 kwam in onze handen gemiddeld slechts zo’n 230 kilometer ver. Die auto is dan ook wel aanzienlijk forser dan de 208, maar deelt dezelfde 136 pk sterke elektromotor en het netto 46,3-kWh batterijpakket. 

Gemiddelde actieradius Peugeot e-208 

De compactere e-208 doet het daadwerkelijk iets beter dan zijn grote broer. Combineren we de waarden die gebruikers in hun reviews noemen met gegevens uit onze eigen tests, dan komen we tot een gemiddelde van 266 kilometer. Het bijbehorende energieverbruik is 17,4 kWh/100 km. 

We kunnen niet vaak genoeg zeggen dat dit gemiddelde weliswaar interessant is, maar dat je er niet in alle gevallen op kunt rekenen. De daadwerkelijke range is van veel factoren afhankelijk. De volgende rijder scoort gemiddeld een nette 15 kWh/100 km over een afstand van 80.000 km. “Mensen die klagen over de range, begrijp ik niet: ik haal altijd minimaal 300 km. Het record is iets voorbij de officiële opgave”, meldt hij. Het geheim? “Ik rij vrijwel altijd in Eco-stand. De andere standen zijn simpelweg te snel en volstrekt onnodig.”  

Het is geen uniek geval. Ook een andere rijder laat na een jaar een vergelijkbaar verbruik zien, maar merkt op dat het sterk afhangt van de omstandigheden. “Dat varieert nogal bij verschillend gebruik. In de zomer, als ik weinig snelweg rijd en het buiten lekker warm is, haal ik gemiddeld 13 kWh/100 km, ofwel bijna 350 km!”, schrijft hij. “In de winter gaat daar bij een vergelijkbaar gebruik wel flink wat van af. Dan gaat hij naar 17 kWh/100 km, ofwel net geen 300 km.” 

Peugeot e-208 bij AutoWeek 

Ook op de redactie logeerde een Peugeot e-208. Eén keer planden we een winters retourtje van A(msterdam naar B(urgh-Haamstede), een afstand van net geen 300 km. ‘Lukt dat?’, vroegen wij ons af. Het antwoord was duidelijk: ‘Nee’. Met een testverbruik van 18,8 kWh/100 km wordt de actieradius beperkt tot 246 kilometer, terwijl we een gematigde rijstijl hanteerden. “We zijn niet boven de 100 km/h uitgekomen, de airco stond niet aan (klimaatregeling op 20) en ook het accelereren ging met beleid.”  Conclusie: “Dat de 208 ondanks deze ingetogen rijstijl dit verbruik laat zien, valt behoorlijk tegen.”  

In een dubbeltest tegen de Fiat 500e laat de elektrische Peugeot zich van een nog minder goede kant zien. Maar liefst 20,5 kWh/100 km nam de auto tot zich, waardoor de actieradius terugliep tot slechts 226 km. Gezien de omstandigheden is dat verklaarbaar: “Met beide auto’s reden we op hetzelfde moment, in dezelfde regen en kou, met dezelfde snelheid, een flink snelwegtraject. Reken voor de dagelijkse kilometers op een aanzienlijk gunstiger verbruik, maar niet op de fabrieksopgave.” 

PRIVATE LEASE Peugeot 208

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (100) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum