Zo ver komt de eerste generatie Nissan Leaf in de praktijk
'Ik ben 20% actieradius standaard al kwijt'
- Elco van der Meer
- Praktijkverbruik
Wekelijks houden we in deze rubriek de actieradius van een elektrische auto tegen het licht. De reacties gaan daarbij van ‘prima bruikbaar’ naar ‘nog steeds te weinig’. Met name voor de laatste groep kijken we dit keer naar het bereik van een van de allereerste in massa geproduceerde EV’s: de Nissan Leaf.
Het was 2010 toen we op onze wegen kennismaakten met de eerste Nissans Leaf. Laadpalen waren schaars, snelladers nog schaarser en tussen deze punten reden dappere pioniers met hun opvallend gevormde Nissans. Hoewel nog niemand écht wist hoe elektrisch rijden in de praktijk ging, waagden ze zich namelijk met hun bruto 24 kWh, netto 22 kWh kleine batterij aan het avontuur. Vijf jaar later kwam Nissan met een 27 procent grotere batterij, nu met 28 kWh schoon aan de haak. Hoe ver ze ermee komen? We maken het op uit hun gebruikersreviews.
Actieradius Nissan Leaf 24 kWh
Laten we maar bij het begin beginnen: de Nissan Leaf 24 kWh met effectief 22 kWh batterijcapaciteit. Daarmee halen rijders gemiddeld 128 kilometer, wat neerkomt op een stroomverbruik van 17,1 kWh/100 km. Een heel redelijke waarde, zeker als we de ‘maar’ noemen.
Die ‘maar’ zijn wij namelijk zelf. Nieuwsgierig als we waren, mocht de Nissan Leaf regelmatig opdraven in vergelijkende autotests, waarin we steevast een veel hoger verbruik scoorden dan de gebruikers zelf. We schopten het zelfs tot 23,9 kWh/100 km. Zoals je in dit artikel kunt zien, was de maatstaf ‘rijden als met een normale auto’, en daar wringt de schoen. De meeste Leaf-rijders pasten hun rijstijl aan. Kijken we puur naar de gebruikerscijfers, dan zien we dat het verbruik daalt naar 15,5 kWh/100 km en de gemiddelde actieradius groeit naar 141 kilometer. In de winter zit dat zo rond de 100 kilometer.
Deze waarden betekenen niet dat de bestuurders dolenthousiast zijn over het rijbereik, want Nissan beloofde hen immers zo’n 200 kilometer. “De opgegeven 200 km resulteert effectief in ongeveer 140 a 150 kilometer”, concludeert de rijder van een Leaf Acenta uit 2014. Dat ervoer ook een andere rijder, die het tot een rechtszaak liet komen. Het resultaat: de dealer moest de auto terugnemen.
Leaf 30 kWh merkbaar beter
Tot nu toe levert deze pionier geen heel opbeurend verhaal op. Dat neemt een keer als we de 30 kWh-versie onder de loep nemen. Bij deze auto komen we tot een gemiddelde actieradius van 188 kilometer en een bijbehorend verbruik van 14,9 kWh/100 km. Cijfers die werden bevestigd door onze eigen ervaringen met de duurtest-Leaf, waarmee we gemiddeld rond de 200 kilometer scoorden. Daarmee doet de geüpdatete Nissan Leaf wat de versie met het eerste batterijpakket beloofde.
Toch zijn de gebruikers ook daarmee niet geheel tevreden. “Van de beloofde 250 km haal ik dus effectief maximaal maar 200 kilometer”, schrijft de rijder van een Leaf 30kWh Tekna uit 2016. “Ik ben twintig procent actieradius standaard dus al kwijt. Bij rijden op de snelweg is dat veertig procent." Dat ziet ook een andere rijder.” Op de snelweg bij 120-130 km/h (op de teller) ligt het verbruik rond de 20 kWh/100 km. In de praktijk komt het er op neer dat de range op de snelweg 140 kilometer groot is.” We kunnen dus wel stellen dat er op EV-gebied de afgelopen veertien jaar heel veel is, eh, bereikt.
Deel jouw ervaringen met je auto! Je kunt mensen die op zoek zijn naar een andere auto helpen door in een gebruikersreview jouw ervaringen met je auto te delen! Dat kun je doen door na inloggen op deze site je auto aan te melden en een review te plaatsen. Had je al een review van je auto staan? Dan kun je ook een nieuwe review bij de auto als aanvulling plaatsen. |
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (42) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.