Zo ver komt de BMW iX1 in de praktijk

'Lange ritten blijven voor mij wel een dingetje'

BMW iX1

Met de BMW iX1 bedient BMW een populair segment. De compacte SUV doet het behoorlijk goed, met vorig jaar net geen 3.500 Nederlandse verkopen. Dat zou door de komst van een nieuw ‘instapmodel’ nog wel eens kunnen aantrekken. Welke actieradius mag je verwachten van deze elektrische BMW?

De BMW iX1 is gebaseerd op de reguliere X1 en verkrijgbaar in twee varianten. De xDrive30 is een vierwielaandrijver met een systeemvermogen van 313 pk. Onlangs voegde BMW de eDrive20 toe an zijn gamma. Dit instapmodel doet het met een motor minder, waardoor er maximaal 204 pk naar de voorwielen wordt gestuurd. Wel zo overzichtelijk: het batterijpakket is met netto 64,7 kWh in beide versies even groot. De maximale WLTP-actieradius ligt op 440 kilometer voor de xDrive30 en op 474 kilometer voor de eDrive20. 

Actieradius iX1 xDrive30 

De BMW iX1 xDrive30 lieten we zelf al eens opdraven in een test tegen de Volvo C40 Recharge. Daarbij schopte de BMW het tot een verbruik van 18,2 kWh/100 km. Een snelle rekensom brengt de actieradius op 355 kilometer. De test werd gedaan bij temperaturen rond de 18 graden Celsius, op een bewolkte dag en bij droog asfalt. Prima omstandigheden voor een elektrische auto dus. Reken we het laadverlies mee, dan neemt de BMW 19,5 kWh per 100 kilometer tot zich. Dit heeft uiteraard geen invloed op de actieradius. 

De eigenaar van een iX1 xDrive30 laat in zijn review weten dat het afgelezen gemiddelde verbruik na 8.000 kilometer 19,6 kWh per 100 kilometer bedraagt. “Het wordt wat kouder, dus dan wordt het verbruik wat hoger”, licht hij toe. Over de actieradius schrijft hij: “BMW adviseert om de accu niet verder dan 80 procent op te laden. De reden is dat de belasting op de accu daarboven hoger is. Dit betekent wel dat de actieradius lager wordt, ongeveer 250 kilometer in de praktijk.” En ook: “Lange ritten blijven voor mij wel een dingetje. 360 kilometer retour haal je niet met een volle accu.” Inderdaad, daarvoor zou het verbruik niet meer dan 18 kWh/100 km mogen zijn. 

Het kan wel 

Een andere xDrive30-rijder maakt na 10.500 kilometer de balans op. “Het verbruik bedraagt nu 19 kWh/100 km en als je de 2.000 kilometer van de vakantierit niet meerekent zelfs slechts 17,96 kWh/100 km.” Dat is net genoeg voor die 360 kilometer dus. “Behoorlijk, zonder meer gezien mijn snelle rijstijl, en het is nog niet eens zomer”, voegt hij er optimistisch aan toe. Gedurende de genoemde vakantierit, op tempo retour Oostenrijk, is zijn verbruik overigens vrij stevig: 23,3 kWh/100 km. Daardoor daalt de maximale actieradius tot 277 kilometer. Het gemiddelde verbruik van zowel onze testauto als de iX1-reviewers is 19,5 kWh/100 km, goed voor een actieradius van 332 kilometer.  

Daarmee is de BMW iX1 niet zo zuinig als de lagere, gestroomlijnde BMW i4 eDrive40. Ook is de actieradius vanwege het kleinere batterijpakket aanzienlijk beperkter. We kijken uit naar meer BMW iX1-reviews, vooral ook van het ‘instapmodel’ eDrive20, om te zien of die een lager stroomverbruik en een grotere actieradius laat zien. 

 

 

PRIVATE LEASE BMW iX1

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (180) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum