Volvo XC90 T8 R-Design (2016)
Ambitieuze Zweed
Zeker in de geteste R-Design-uitvoering staat er een stoere en bovenal gigantische SUV voor je neus. Maar wel één met een klein hartje, of eigenlijk twee: naast een 2,0 liter viercilinder turbobenzinemotor heeft hij ook een elektromotor. Deze combinatie is niet alleen goed voor ruim 400 pk, maar ook voor een theoretisch brandstofverbruik van 1 op 40 en 15 procent bijtelling. In de praktijk is de T8 echter helemaal niet zo zuinig. Met een beheerste rijstijl haalden we 22 kilometer op elektrokracht en reden we gemiddeld 1 op 9. In de Volvo levert de benzinemotor 320 pk aan de voorwielen; de elektromotor stuurt aanvullend 87 pk naar de achterwielen. De ontbrekende cardanas levert een gigantische laadruimte op, maar de voorwielen weten zich soms geen raad met de enorme trekkracht. Je moet beheerst wegrijden om wielspin te voorkomen. De 8-trapsautomaat brengt de combinatie van elektro- en verbrandingsmotor wel naadloos samen. Het interieur draagt bij aan een rustige rijstijl; je wordt helemaal zen in de XC90. De Zweedse ontwerpers hebben de meeste bedieningselementen in het goed functionerende touchscreen verstopt. De stoelen zitten vorstelijk en er is op elk van de drie zitrijen verbazingwekkend veel ruimte. Opmerkelijk is de manier waarop de optionele luchtvering het karakter van de Volvo beïnvloedt: in de stand 'comfort' dein je gemoedelijk naar je bestemming, in 'dynamic' houdt het onderstel de 2.250 kilo zware SUV bewonderenswaardig goed onder controle. De standaarduitrusting is zeer rijk en er zijn veel gadgets, zoals een app om de laadtoestand mee te controleren en de standkachel te bedienen. De techniek is aanwezig en zit in een verpakking die eveneens meekan met de topklasse.
***AANVULLING***
Tijdens de opmaak van de multitest met onder meer deze Volvo XC90 T8 zijn er helaas enkele fouten ingeslopen in de scorekaart. Bij het onderdeel 'Ruimtegebruik' hoort de XC90 4,5 bolletje te krijgen in plaats van drie. Bij 'Gebruikskosten' moet een score van 3,5 staan in plaats van 3 en bij 'Funfactor' 4 in plaats van 3,5. De totaalscore van 32,5 bol is dus wel correct, maar er zit een fout in de inkleuring van de bolletjes. De conclusie blijft dus ongewijzigd de XC90 is de winnaar van de test. Onze excuses voor de slordigheden en dank aan de vele lezers die de moeite hebben genomen ons via diverse kanalen hierop te wijzen.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
Het brandstofverbruik is wat hoger dan verwacht, maar verder is de nieuwe Volvo XC90 T8 een schot in de roos. Hij rijdt erg goed en zit vol slimme details.
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | XC90 T8 Twin Engine Plug-in Hybrid AWD R-Design |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 82.685 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, plug-in hybride |
Cilinderinhoud | 1.969 cc |
Maximaal vermogen | 299 kW / 407 pk bij 5.700 tpm |
Maximaal koppel | 640 Nm bij 2.200 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 10 kWh |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.950 mm / 1.958 mm / 1.775 mm |
Wielbasis | 2.984 mm |
Massa leeg | 2.182 kg |
Laadvermogen | 828 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.400 kg / 750 kg |
Banden | 275/45R20Prijzen |
Topsnelheid | 230 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,1 s (fabrieksopgave: 5,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 1,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 3,9s |
Brandstofverbruik | 2,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 49 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Volvo XC90 (2015-heden) - Occasion aankoopadvies
In deze Volvo XC90 past geen Billy-boekenkast - In het Wild
Praktijkervaring Volvo XC90: ‘Het nieuwe Volvo’ door de ogen van gebruikers
Volvo XC90 T8 Twin Engine Polestar - Op de Rollenbank
Volvo XC90 uitgeroepen tot minst betrouwbare auto
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (37) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.