Volvo XC90 D5 AWD Inscription (2015)

Comfort en veiligheid voorop

Volvo XC90
Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90

Na dertien jaar komt Volvo eindelijk met een compleet nieuwe XC90. De vraag is of hij het succes van zijn voorganger kan evenaren.

Hoewel de grote SUV 15 cm langer is dan z'n voorganger, is hij ook ruim 100 kilo lichter. De nu al populaire plug-inhybride-versie komt pas in de herfst, vandaar dat de testauto een dieselmotor heeft, gecombineerd met vierwielaandrijving. Volvo heeft besloten alleen nog viercilinders te bouwen en dus is de diesel in deze D5 ook een vierpitter. De 2,0-litermotor levert 225 pk en 470 Nm. Daarmee is de grote SUV nog best vlot. Niet zozeer van 0 naar 100 km/h (9,3 s), maar de tussensprint van 80 naar 120 km/h wordt binnen slechts 6,4 seconden geklaard. De standaard aanwezige achttrapsautomaat staat daarbij in de sportstand.

Wederom is de XC90 een zevenzitter. Op de derde zitrij kun je het als gemiddelde volwassene redelijk uithouden. Met die derde rang in gebruik houd je nog 300 liter bagageruimte over. Gaan de twee achterste zitjes plat, dan past er 671 liter in. Op de tweede zitrij houden ook langere volwassenen het wel een tijdje uit. Het dashboard is een toonbeeld van minimalistisch design. Op de middenconsole zit een klein aantal knoppen voor basisfuncties, verder moet je alles met het centraal geplaatste touchscreen doen. Dat werkt zeer snel en zelden hebben we zo'n eenvoudige menustructuur gezien. Materiaalkeuze en afwerkingsniveau zijn van hoog niveau. Negatieve uitzondering is de harde plastic rand op de middentunnel.

Volvo heeft voor de XC90 vooral ingezet op comfort. De testauto is voorzien van de tegen meerprijs leverbare luchtvering. Een mooi systeem, maar als je er gevoelig genoeg voor bent, merk je dat het continu bezig is om de auto vlak te houden. Het zorgt voor een lichte onrust. Het sturen gaat in de Volvo eigenlijk te licht. Iets minder bekrachtiging zou geen bezwaar zijn. Voor de rest laat de SUV zich voldoende direct en met genoeg gevoel in de juiste richting dirigeren.

Als vlaggenschip van het merk is de XC90 natuurlijk ook volgestopt met veiligheidsvoorzieningen. Opvallend is de optionele snelheidsbegrenzer die zo nodig automatisch de grens bijstelt als je een snelheidsbord passeert. De vanafprijs voor een XC90 D5 is € 74.495, maar de geteste Inscription-versie is € 7000 duurder. De goedkoopste XC90 kost € 68.995.

Video

Oordeel

Qua ruimtegebruik doet de nieuwe XC90 niet onder voor een flinke MPV. En als het om de interieurinrichting gaat, kan de Volvo zich prima meten met de Duitse concurrentie. Qua veiligheidsniveau behoort hij tot de absolute top.

Signalement

Merk Volvo
Model XC90 D5 AWD Inscription
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 81.495

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.969 cc
Maximaal vermogen 165 kW / 225 pk bij 4.250 tpm
Maximaal koppel 470 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 71 l
Lengte / breedte / hoogte 4.950 mm / 1.958 mm / 1.775 mm
Wielbasis 2.984 mm
Massa leeg 1.930 kg
Laadvermogen 820 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.400 kg / 750 kg
Banden275/45R20Prijzen
Topsnelheid 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,3 s (fabrieksopgave: 7,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,0 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 9,3s
Brandstofverbruik 5,8 l/100km
CO2-uitstoot 152 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (49) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum