Volvo V70 (2007-2017) - Doorgelicht
Volvo's laatste pakezel
De laatste generatie V70 heeft alle kwaliteiten die je van een Volvo verwacht. Als occasion hoeft hij niet veel te kosten. Een hoge tellerstand hoort er dan wel bij.
Sinds enige tijd kijken we met andere ogen naar de Volvo V70 omdat zijn opvolger, de V90, op de markt is gekomen. Die is langer, breder, luxueuzer en een stuk prijziger. Maar biedt hij ook meer ruimte? Uitgerekend op dat punt laat de verse Zweed het afweten – en dat terwijl een zee aan laadruimte nu juist één van Volvo’s sterkste kanten was! Met maximaal 1.526 liter biedt de V90 maar liefst 74 liter minder laadvolume dan zijn voorganger. In vergelijking met de V90 verandert de V70 op slag in een no-nonsense auto die nog echt op zijn kwaliteiten scoort. Dat is wel eens anders geweest. Toen de (intern met P24 aangeduide) derde generatie van de klassieke stationcar in 2008 verscheen, waren de kritische geluiden niet van de lucht. Sceptici waren bang dat de grote inbreng van Ford, waaronder het platform en verschillende motoren, een nagel aan de doodskist van Volvo’s kwaliteitsimago zou zijn. Ze hadden het mis, kunnen we nu zeggen. Op occasionwebsites wemelt het van Volvo’s V70 met meer dan vier ton op de teller en van serieuze problemen is bij deze generatie totaal geen sprake.
ZONDER GEDOE
Voor deze rubriek hebben we een V70 2.4 D5 met automaat uit 2008 aan de tand gevoeld. De vraagprijs van € 6.450 is niet hoog, maar 347.000 km op de teller is ook niet niks. Overigens merken wij daar tijdens het rijden niet veel van. De zestraps automaat wisselt soepel en zonder gedoe van versnelling. De stoelzittingen hebben hun stevigheid behouden en bij afwezigheid van rammeltjes viel alleen de rustige brom van de vijfcilinder diesel op. Wat tegenviel, was de kracht die de besturing vergde: een klusje voor de werkplaats. Wel wat irritant waren de vele controlelampjes die tot een spoedige onderhoudsbeurt maanden en de vlekgevoeligheid van de stoffen stoelbekleding die het lichte leer flankeerde. Daar stond de praktische kunststof afdekking met opstaande randen van de bagageruimte tegenover. Die liet zien dat de vorige eigenaar wist waar het bij een auto zoals deze op aankomt.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
Volvo toont standvastigheid en heeft zich noch door Ford, noch door Geely van de wijs laten brengen. De V70 met zijn rechtopstaande achterkant bevestigt de klassieke reputatie van het merk en is een betrouwbare occasion. Dat wil zeggen: als de onderhoudshistorie in orde is.