Volvo S60 vs S90 - Vergelijkende Test

Ben je sportief of liever statig

Volvo sedan S90 S60
AutoWeek 14 2020
AutoWeek 14 2020

Je leest het in AutoWeek 14 2020

Het is niet zo dat we ontevreden zijn met onze rode S60 met zijn R-designpakket. Sterker nog: we voelen ons wel verwend met zo’n sportieve, comfortabele en ruime auto. Maar in de prijslijst lonkt ook nog de S90 – dat is de grootste sedan van de Volvo-reeks. Missen we daar iets aan nu we het met een S60 moeten doen? We pakken er eens een weekje een mee om de vergelijking te maken.

Als je de auto’s naast elkaar ziet, zijn de verschillen gauw gevonden. Dat heeft vooral te maken met de uitvoeringen die we met elkaar vergelijken. Onze S60 T4 ademt sportiviteit met zijn standaard R-Design pakket en zijn rode laklaag; het is best een brutale verschijning. Zelfs op een parkeerplaats vol S60’s zou hij opvallen, want dit soort auto’s is in Nederland doorgaans zwart of donkergrijs en ook niet zo uitbundig uitgevoerd. De S90 die we meekrijgen, is van een geheel andere snit. Hij is uitgevoerd in statig zilvergrijs, een T8 met plug in-hybride techniek. En ook al heeft hij een systeemvermogen van bijna 400 pk aan boord, er is niets sportiefs aan de S90: het is een auto waar je je gracieus in laat wiegen. Alles wat hij doet, gaat in serene rust.

Maar als je om het uiterlijk heen weet te kijken, lijken beide Volvo’s toch meer op elkaar dan je zou denken. Want de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de S60 niet helemaal doet wat zijn uiterlijk belooft. Het is niet bepaald de bijterige bochtenridder waarop je hem inschat als je instapt. Ondanks het sportieve uiterlijk is het een auto die je vooral vlot, comfortabel en met een veilig gevoel naar de bestemming brengt. Al doet hij het, als het om dynamiek gaat, beter dan zijn voorgangers. Wat dat betreft verschilt hij op karakter niet eens zo waanzinnig veel van zijn grote broer.

Die goedmoedige inborst is altijd al een karaktertrek van de S60 geweest. Ten opzichte van de Duitse concurrentie, waar wordt gestreden om de meeste pk’s en de allerhardste onderstel afstemming, is het Volvo altijd gelukt zijn eigen koers te blijven varen. Het is altijd een verstandig compromis gebleven, waar de extremen niet worden opgezocht. Wat dat betreft is een T4 als deze ook nog eens een betere keuze dan de V60 T8 Polestar die we onlangs te gast hadden. Die auto probeert echt de sportieve Duitse concurrentie het hoofd te bieden, maar meer dan leuk geprobeerd is dat niet. Het is allemaal te veel van het goede, zo bleek tijdens een test. Overigens is deze T4-uitvoering binnenkort verleden tijd. Hij wordt vervangen door de B4. Die heeft een 197-pk viercilinder gekoppeld aan mild-hybridtechniek.

ZWAARGEWICHT

Dan de S90: als je daar instapt, kom je in de sfeer van een directieauto. Als je ermee op pad gaat, verandert dat idee niet. Hij draagt zijn inzittenden met gratie en comfort. Wij hadden het geluk dat we de S90 reden tijdens één van de vele stormachtige periodes in februari. Je vraagt je weleens af waarom je een twee ton zware auto nodig zou hebben, maar nu kwam het antwoord. Terwijl veel andere weggebruikers met twee handen het stuur omklemden, hadden de elementen geen vat op onze limousine.

Bij de eerste kennismaking met de S90 valt dat gewicht wel degelijk ten nadele op: door de hybridetechniek geeft hij de indruk dat je met een zwaar beladen auto onderweg bent. Dat komt doordat de accu’s onder de vloer van de bagageruimte zijn geplaatst. Het vergt gewenning; als je er langer mee onderweg bent, vergeet je het al gauw. Maar of de T8 de lekkerst rijdende S90 is, wagen wij te betwijfelen met de ritten in de V90 T5 duurtester nog vers in het geheugen.

VOORNAME KAR

En dan is er nog de vormgeving van de S90 – het is een voorname kar en zeker voor Volvo-begrippen een gewaagd ontwerp. Wij vinden hem vooral mooi omdat hij zijn neus zo fier in de lucht steekt en de achtersteven iets omlaag lijkt te lopen. Zo straalt hij snelheid uit, zelfs als hij stilstaat. Een verademing vergeleken met vele, vele andere auto’s waarvan de neus juist laag lijkt te zijn en de achterkant omhoog loopt. En de achterlichten van de S90 zijn vaak een onderwerp van gesprek geweest. Wat je er ook van vindt: een S90 is ook in het donker herkenbaar uit duizenden. Je zou bijna vergeten dat de achterlichten van de S60, die overigens pas vorig jaar is geïntroduceerd, behoorlijk hetzelfde zijn. Samen met zijn grote broer past hij uitstekend in de huidige filosofie waarbij de verschillende modellen van de merken wel heel erg sterk op elkaar lijken. De leek zal er geen idee van hebben of hij nu een S90 of een S60 voor zijn neus heeft. Pas als ze naast elkaar staan, begin je de verschillen te zien en valt op dat de S60 wat dynamischer en brutaler oogt, opnieuw een poging om hem een sportieve inborst te geven.

En dan is er natuurlijk nog de binnenruimte. Het spreekt voor zich dat de S90 je een ruimer gevoel geeft. Maar uiteindelijk vallen de verschillen in de binnenruimte best nog tegen. In de 4,76 lange ‘kleine’ S60 kom je aan binnenruimte niets tekort. Ook het meubilair is hetzelfde als in de S90; welke je ook kiest, je krijgt in beide auto’s geweldige stoelen. Als je de cijfers bekijkt, is de S90, die overigens twintig centimeter langer is, alleen bij de beenen hoofdruimte achterin wat genereuzer en bij biedt bijna 60 liter kofferruimte extra als je een non-hybride kiest. Onze T8 heeft 436 liter laadruimte, waar de normale uitvoeringen 500 liter bieden. Al die techniek neemt dus ook nogal wat plaats in.

BESTAANSRECHT

De vraag is natuurlijk of een sedan eigenlijk nog wel bestaansrecht heeft. Helemaal in Nederland geven we de voorkeur aan een stationwagon en tegenwoordig is er ook de SUV die zijn plek in de verkoopstatistieken heeft veroverd. Een kijkje in de verkoopmix van de 60- en 90-modellen van Volvo biedt een geruststellende boodschap. Nog steeds is een kwart van alle verkochte modellen een sedan. Dat is meer dan we aanvankelijk dachten maar voor de liefhebbers van sedans is het goed te weten dat in verschillende buitenlanden deze carrosserievorm veel geliefder is. Wees dus niet bang dat ze met uitsterven worden bedreigd.

Tot slot is er nog een opmerkelijk verschil tussen de S90 en de S60. De grootste Volvo wordt namelijk gebouwd in Daqing in China en da’s best opmerkelijk voor een model van een Europees merk. Dat heeft er natuurlijk mee te maken dat het Chinese Geely inmiddels het moederbedrijf is van Volvo. De V90, de stationwagon-variant dus, wordt overigens gewoon in het Zweedse Torslanda gebouwd. De S60 komt uit wéér een heel andere hoek van de wereld. Die auto wordt gebouwd in Charleston, South Carolina in de VS. De V60 wordt dan weer geproduceerd in Zweden en in België. Kortom: de Volvo’s van vandaag zijn wereldwijze types.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Praat verder op het forum