en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | S60 B3 Inscription |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 1.150 km |
Tsja. En dan mag je een nieuwe leaseauto uitzoeken. Het blijft een mooie luxe vind ik. Ik wilde erg graag een sedan en binnen de parameters van de leasemaatschappij pasten binnen leasebudget; Audi A4, Mercedes C-klasse, BMW 3 serie, VW Passat. Hêh Volvo S60? Hmmm. In vorige jaren was hij te klein. Maar hij smoelt wel goed. Mijn afwegingen:
De A4 zou mooi zijn maar kon mij niet bekoren. Duur in de opties en door het leaseplafond heen ....
De MB dan? In proef gereden, maar niet overtuigd. Veel rijgeluid bij de A-stijl en motorgeluid naar mijn idee te veel aanwezig. Zou volgens de verkoper beiden een producteigenschap zijn. Dat is een noemer waar dan veel onhebbelijkheidjes onder kunnen vallen. En er zit een nieuw model aan te komen. Geen MB.
De BMW dan. Hele mooie sedan. Maar met wat specifieke pakketten/opties boven budget. Helaas.
VW? Mwah. Niet een auto om even om te kijken als je wegloopt. Te braaf. Wordt hem ook niet.
S60? Mooi model. Maar ja Volvo? Ben je dan niet meteen oud? ☺ Mooie lichtsignatuur. Vind ik belangrijk. Hele mooie lijn en-profil. Toch maar een proefritje gemaakt. Weliswaar in een R-Design, maar wauw wat een mooie auto. Dit wordt hem!
S60! Gekozen voor de Inscription B3 motor. Ik ben zeer benieuwd naar deze motor maar de eerste ervaringen gelezen op fora stemden mij positief. Besteld eind juli 2020. Gekregen januari 2021. Begin december stond ze bij de dealer, maar ja de lm zet dan geen auto's meer op kenteken.
De kleur? Wow nog nooit zoveel moeite gehad met een kleur uitkiezen. Het kleurenpakket heeft niet zoveel sprankelende keuzes vind ik. Uiteindelijk maar zwart gekozen totdat ik op internet een S60 in de kleur pebble gray voorbij zag komen (zie plaatje)
Inmiddels geleverd en al wat kilometers gereden. Het is mijn eerste Volvo en ik ben er blij mee. De kleur bepalen vooraf vanaf een staal was erg moeilijk. Eerst had ik zwart gekozen totdat ik de kleur pebble gray op internet voorbij zag komen. Ik vind de combinatie met het chrome aan de buitenzijde mooi uitkomen. De winterbanden zijn een optie net als de achteruitrijcamera. Tot slot heb ik gelaagde ruiten rondom. Dit leidt ertoe dat de auto praktisch geen windgeluiden rondom de A-stijl doorlaat. Alleen de winterbanden zijn goed te horen.
Eerste pro's:
-actieve cruisecontrol. De automaat schakelt keurig terug (indien nodig 6->4) en versnelt dan z.s.m. naar de opgegeven snelheid. De instelbare afstanden t.o.v. je voorganger zijn ook goed. Op 80 en 100 km wegen heb ik drie strepen.
-stoelen (goede zithouding gevonden).
-standaard geluidsinstallatie. Is voor mij verder niet belangrijk, maar ik ben positief verrast.
-de versnellingsbak zelf. Schakelt rustig en nagenoeg onmerkbaar. Beter dan de DSG vind ik. En Start/stop werkt super.
-de B3 motor. Vooraf geen proefrit kunnen maken maar ik ben erg positief verrast door deze motor. Ik vind deze echt voldoende en zie geen reden om een B4 of B5 te willen hebben. Ja meer pk's, maar dat is het volgens mij dan ook. "Sneller van 0-100"? Mwah lekker belangrijk. "Je hebt wat over". Kan je het verdelen dan?
-de 19" velgen. Vooraf enige kleine zorgen over comfort maar de zorgen zijn weg. Hobbels en alles worden keurig weggewerkt door het onderstel. Alleen de beruchte ribbels op de viaducten willen hoorbaar doorkomen, maar geen gestuiter in je stoel. De auto staat nu wel op winterbanden overigens.
-als optie heb ik geluidswerend glas. Vergeleken met vorige auto's komt er geen geluid binnen via de ramen en ook niet via de A-stijl.
De vraagtekens:
-de rijinstellingen. Waarom? Voor mij even geen merkbare verschillen. En elke keer gaat de Volvo eerst weer automatisch naar Comfort. Waarom niet standaard de gewenste instelling opslaan?
-het groene stuurtje (Pilot Assist). Kan handig zijn op langere wegen met flauwe bochten. In bochtige wegen leidt dit tot veel correcties en doet het stuur onrustig aan. Kan een pro worden als ik het goed weet te gaan gebruiken.
-waar is dat kleine opbergvakje voor aan de bovenzijde van de middentunnel? Wie o wie? Pennenbakje?
Eerste con's:
- mogelijk verbruik. Nu 1:15.
- lens achteruit rijcamera. Wordt uiteraard vies en als je hem nodig hebt, ben je hem net vergeten schoon te vegen met het vingertje. VW heeft het mooi aangepakt maar met het logo kwam het dan ook erg mooi uit.
Eerst maar even langdurig mee rijden. Wordt vervolgd!
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.