Volvo S60 T6 Polestar - 2015 - 408.102 km - Klokje Rond

Zo veel kilometer op een bijzondere uitvoering!

59 reacties

Video
AutoWeek 51/52 2022
AutoWeek 51/52 2022

Je leest het in AutoWeek 51/52 2022

Vier ton heeft Michiel Mondria op de teller van zijn Volvo S60 T6 Polestar gezet. “Ik ben er eigenlijk net aan gewend”, stelt hij nuchter vast. Deze veelrijder trakteerde zichzelf zeven jaar geleden op een  machtige, sportieve zakensedan. Daarvan heeft hij nog geen kilometer spijt.

Michiel Mondria uit IJsselmuiden een Volvo-ambassadeur noemen? Daarmee doe je hem eigenlijk te kort. Want als groot liefhebber van het merk heeft hij niet één, niet twee, maar … nog meer Volvo’s. Het is nog net geen verzameling. Toch spreken ze thuis geen Zweeds. Geen woord zelfs. Eén van zijn andere Volvo’s trad zeven jaar geleden op in deze rubriek. We zien duidelijk een patroon. In 2015 had mijn voorganger Nic de Boer de toenmalige zakenauto van Michiel op de brug, een Volvo C70 Convertible met 547.942 kilometers op de klok. Keurige auto, met een heer-lijke vijf­ cilinder, netjes onderhou-den en, net als nu met de S60, met een lekker hoge tellerstand.

Keurmeester Joep Schuurman zag een eerste uitlaat die nog in een prima staat verkeerde. En verse rubbers op de achteras, die dus waren vervangen, en verder een buts in de tank, een schaafwond in de wielkast, een lekke koplampunit met dof glas en een lekke turbo­ slang. Daar-mee was het leed geleden, wat betreft die C70.

In het interview na afloop zei Michiel dat hij lekker ging door­rijden met de C70, maar het liep anders. Hij schafte deze knetter-blauwe S60 T6 Polestar aan en reed daarmee verder het land door. De C70 heeft hij door­geschoven naar zijn zoon en inmiddels staat er meer dan zes ton op de teller. Deze Rebel Blue Polestar-uitvoering met dwars­ geplaatste zes-in-lijn heeft net de vier ton overschreden, maar gaat nog als de brandweer.

BESCHAAFDE RIJSTIJL

“Ik rijd lekker door, maar niet te gek. Voor corona kwam ik toch wel aan 60.000 kilometer per jaar. Ik rijd hem alleen zakelijk, dus zonder bijtelling. Want we hebben voor privé thuis nog een keurige, tamme witte S60 staan.” Michiel, die een eigen adviesbureau heeft met 18 man personeel, roemt de stoelen van elke Volvo, maar eveneens het imago. “Met een sportsedan als deze kun je wel bij klanten aan komen zetten. Ze vinden de kleur leuk en veel mensen hebben niet het idee dat het een wolf in schaapskleren is.”

De mannen van Carrec kunnen deze speciale blauwe Zweed wel waarderen en komen even buurten bij Klokje Rond-chef Joep voor een kijkje onder de motorkap. De onderhoudshistorie maakt duidelijk dat deze auto keurig is geserviced bij een Volvo–dealer; er is nooit bezuinigd op onderhoud. Toch man-keert er op het moment van de keuring iets aan: een kraak in de voorwielophanging rechts, en het rechter voorportier meldt dat hij niet goed gesloten is, terwijl dat wel het geval is. “Volgende week moet de auto voor de apk, dan wordt het opgelost”, vertelt Michiel. Dat is precies wat hij zeven jaar geleden zei over die turboslang van zijn C70 Cabrio …

Er staat vier ton op de klok en Michiel is nooit onderweg stil­gevallen. De onderhoudshistorie van de blauwe T6 ziet er keurig uit. Deze topatleet in maatkos-tuum is goed verzorgd en goed bereden. We komen twee modifi-caties tegen die gewoon in de werkplaats zijn uitgevoerd tijdens een beurt. En we zien twee repa-raties van mankementen: de audio-unit is een keer vervangen want er kwam geen geluid meer uit de speakers, en de ABS-sen-sor achter is een keer vervangen omdat die een storing aangaf. Verder heeft Michiel een keer schade gereden aan de spoiler achter, door een verkeerde inschatting bij achteruit rijden. Waarna de S60 voor optimaal herstel voor een korte tijd in de spuiterij terecht kwam.

ROFFEL

Waar komt die Volvo-fascinatie vandaan? Michiel gaat niet naar Ikea, spreekt geen Zweeds en draait geen Abba. “Mijn vader reed een Volvo 240. Ik herinner me nog de roffel. Als ik thuis was, dan hoorde ik hem altijd aan­komen. Een roffel, en tot slot die klik van het aantrekken van de handrem. Misschien komt het daar vandaan.” Toen Michiel begon te werken kocht hij een Audi 80. Zijn tweede auto, een leasewagen, was een Volvo 460.

In de jaren daarna zijn er heus wel andere merken geweest, maar daarvan raakte Michiel in de war. “Binnen Volvo was genoeg keuze, dus ik hield het bij dat merk.” Vervolgens kwamen er een V40, een V70 Classic, een V70 D5 en de C70 Convertible voorbij. Die laatste twee auto’s reed Michiel als oprichter/direc-teur van zijn eigen adviesbureau. Nergens anders voor gezwicht? “Jawel, voor een Mustang Convertible, en ik heb ooit nog eens een Chrysler Neon overwogen, maar niet gekocht. De Mustang Convertible ga ik verkopen, want er is een 911 bijgekomen. Een prachtig exemplaar van 15 jaar oud met maar 80.000 op de tel-ler”, glundert Michiel.

Als aandachtspunten komen we nog de versleten voorbanden tegen. En de wisserbladen zijn aan vervanging toe. Feitelijk zijn dat onderhouds. Nou, één dinge-tje dan: de vloermat aan de be-stuurderskant is echt versleten. “Die in mijn C70 met is nog als nieuw.” Misschien dat de Volvo-dealer bij de komende apk Michiel minimaal twee nieuwe vloermatten cadeau kan doen.

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“De Volvo is voor zijn kilometerstand in zeer goede condi-tie. De band linksachter is het slechtste onderdeel; die zit net op of onder de apk-grens. Als de problemen met olielekkage en het deurslot worden opgelost en er twee schokdempers, vier banden en een paar ruitenwissers worden gemonteerd, is de auto nagenoeg perfect. Erg knap voor een wagen die al meer dan vier ton gedraaid heeft. Eén duim omhoog voor deze machtige machine!”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Volvo
Model S60 Polestar
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 96.500

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.953 cc
Maximaal vermogen 258 kW / 350 pk bij 5.250 tpm
Maximaal koppel 500 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 68 l
Lengte / breedte / hoogte 4.635 mm / 1.865 mm / 1.484 mm
Wielbasis 2.776 mm
Massa leeg 1.633 kg
Laadvermogen 587 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden245/35R20Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 4,9 s
Brandstofverbruik 9,9 l/100km
CO2-uitstoot 231 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (59) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum