Volkswagen Up – 2013 – 415.602 km - Klokje Rond

Zuinigheid met vlijt

90 reacties

Video
AutoWeek 27 2021
AutoWeek 27 2021

Je leest het in AutoWeek 27 2021

Met dank aan de vorige eigenaar, kunnen we hier wel stellen. Die reed namelijk sinds 2013 dik 95.000 kilometer per jaar met deze Up, om er in 2017 afscheid van te nemen. Tijd voor vader en zoon Lukens om hun slag te slaan en voor een prikkie een keurige VW voor de vrouw des huizes aan te schaffen. De teller is de vier ton gepasseerd, we zijn benieuwd hoe de techniek eraan toe is.

Arjan en zoon Martijn zijn goede koopmannen, zo blijkt zelfs nu nog. Want probeer maar eens voor minder dan ! 3.500 een vijfdeurs Up met airco te vinden. Het gaat je niet lukken. Laat staan vier jaar geleden. Toch kregen de mannen nog driehonderd euro van de oorspronkelijke vraagprijs af en zo snorden ze in het voorjaar van 2017 met de kleine Volkswagen terug van Brabant via de Hunebed Highway naar het Drentse Borger om echtgenote en moeder te verblijden.

Daar hoort nog wel een kleine kanttekening bij. De koppeling van de Up was slecht en de voorste remschijven hadden hun beste tijd ook gehad. Maar dankzij de technische achtergrond van beide heren vormde dat geen bezwaar. Arjan was ooit eerste monteur, Martijn zit op dit moment in het opleidingstraject om vrachtwagenmonteur te worden. Voor twee mannen met allebei twee rechterhanden is het een fluitje van een cent om de versnellingsbak van de motor af te draaien en daar een nieuwe koppelingsplaat tussen te monteren. Dat is de eerste verdienste. Arjan: “Mijn vrouw Alie reed al sinds 2000 in een Seat Arosa, dus het werd zo langzamerhand tijd voor iets anders. De Seat had iets meer dan twee ton op de teller en was verder nog prima.

Maar we wilden graag een modernere, vijfdeursauto. Zelf rijd ik een Passat Variant. Volkswagen bevalt mij goed en al het onderhoud doen we hier thuis. Op die manier bespaar je enorm op arbeidsloon en zo stonden we sterk tijdens het onderhandelen over de prijs van de Up.”

KEVER VAN DEZE EEUW

Volkswagen presenteerde alweer tien jaar geleden de Up. Al snel volgden de Skoda Citigo en Seat Mii. De Up werd al meteen een succesnummer en schopte het in 2013 zelfs tot meest verkochte auto in Nederland, om tot en met 2017 de nummer één in zijn segment te blijven, totdat de Kia Picanto het stokje overnam. Tot op heden zijn er iets meer dan 92.000 Upjes verkocht in ons land, waarvan een klein deel volledig elektrisch rijdt. Het moet gezegd: voor een auto uit het A-segment zit en rijdt zo’n Up domweg goed. En afgaand op dit exemplaar zit het met de levensduur wel snor. Eigenlijk is het een beetje de Kever van deze eeuw. Weinig poespas, dan kan er ook weinig kapot. Arjan: “Voor ons was het ook een beetje een gok, je weet niet hoe zo’n motor zich gaat houden. Maar in het ergste geval hangen we er een ander blokje in, dat kost niet de wereld.” Hij kent een prima adres voor tweedehands onderdelen, waar hij bijna alles koopt, zoals een andere bestuurdersstoel.

“De originele deels was doorgesleten door het vele in- en uitstappen.” Er is ook een andere achterschokdemper gekomen, vanwege lekkage. De motor is volgens Arjan verrassend goed. “Zo hoeven we nooit olie bij te vullen. Ook bijzonder is het feit dat de distributieriem nog niet is vervangen. Daar staat geen officiële termijn voor, maar misschien wordt het zo zachtjes aan tijd om er toch maar een nieuwe op te leggen, om schade te voorkomen.”

ZO GOED ALS VERSLETEN

Vergeleken met zijn bestaan bij de eerste eigenaar, heeft de Up nu een luizenleventje. Van bijna een ton per jaar naar zo’n 10.000 kilometer. Dat moet de kleine Volkswagen nog wel een paar jaar kunnen volhouden. Toch is Joep wat minder enthousiast, kritisch als hij is op de rijeigenschappen. “Zo’n Up is van huis uit al vrij week geveerd aan de voorkant, maar in dit geval voelt het echt slap aan. Een set nieuwe, goede schokdempers doet hier wonderen en kost niet al te veel. De achterste zou ik dan ook meteen vervangen.” Het matige rijgedrag blijkt tevens te worden veroorzaakt door de zo goed als versleten achterbanden. Joep: “Dat is echt verkeerde zuinigheid, als je het mij vraagt. Wat kost zo’n setje banden voor een auto als deze nou helemaal? Ik begrijp dat er de laatst keer slechts één achterschokdemper is vervangen. Terwijl die andere toch echt net zo versleten is.”

Arjan en Martijn nemen de adviezen van Joep ter harte. Martijn: “Het is natuurlijk leuk om zo goedkoop mogelijk te rijden, maar misschien voeren we het iets te ver door. We zorgen er altijd voor dat mijn moeders auto veilig en bedrijfszeker is.” En jawel hoor, een week na onze ontmoeting zit er een bericht van Arjan in de mailbox. “De achterste schokdempers hebben we vervangen, wat een wereld van verschil. Het gekraak is nu ook weg. Volgend weekend de voorste twee. Geheel naar traditie heb ik de onderdelen weer van de sloop. Van een Up uit 2019 met weinig kilometers.” Het heeft er alle schijn van dat Alie de vijf ton vol gaat maken met haar Up. Met twee monteurs in huis moet dat zeker lukken.

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“In feite is het een prima karretje, maar door te bezuinigen op onderhoud is hij minder goed dan ik had verwacht. Met een setje nieuwe achterbanden en rondom nieuwe schokdempers rijdt deze Up weer als vanouds. Voor deze mannen is dat vast en zeker een fluitje van een cent.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (90) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum