Volkswagen Up! 1.0 75pk BMT high up! (2015)

autoreview

Volkswagen Up! 1.0 75pk BMT high up! (2015)
Volkswagen Up! 1.0 75pk BMT high up! (2015)Volkswagen Up! 1.0 75pk BMT high up! (2015)Volkswagen Up! 1.0 75pk BMT high up! (2015)Volkswagen Up! 1.0 75pk BMT high up! (2015)Volkswagen Up! 1.0 75pk BMT high up! (2015)Volkswagen Up! 1.0 75pk BMT high up! (2015)Volkswagen Up! 1.0 75pk BMT high up! (2015)Volkswagen Up! 1.0 75pk BMT high up! (2015)Volkswagen Up! 1.0 75pk BMT high up! (2015)

Signalement

UitvoeringUp! 1.0 75pk BMT high up!
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf4.572 km
KM-stand laatst29.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Review Volkswagen Up!

  • 5.115 km

Hierbij een review van mijn ervaringen met de Volkswagen Up (oktober 2015).

Introductie:

Hallo allemaal ik ben Damian Willemsen en ik ben 18 jaar. En sinds ik kan praten ben ik al helemaal gek van auto's, ik ben echt een autofreak :) Ik heb de auto cadeau gekregen van mijn opa en oma toen ik 18 jaar ben geworden. Het was een enorme verassing dat ik een auto heb gekregen, want zeg nou zelf het is toch wel heel bijzonder dat je als 18 jarige een auto krijgt, en al helemaal dat het een nieuwe auto betreft. Ik heb mijn rijbewijs in mei 2015 gehaald.

De samenstelling van de Up:

De up is gekocht bij VW dealer Zijm. Het betreft een zwarte 4 deurs VW high up met 60 pk (inmiddels wel 75 pk). Bijna alle leverbare optie pakketten zitten erop. Een greep uit de opties: een panoramadak, cruisecontrol, navigatie, airco, mistlampen, getinte ruiten kofferbak en achterdeuren, Fender professioneel geluidssysteem, parkeersensoren achter met grafische weergave op de navi, zwart gelakt interieur, uitgebreide boardcomputer, elektrische ramen voor, en de 'black triangle' velgen, kortom alle leverbare opties zitten erop behalve lederen bekleding en stoelverwarming.

De motor:

Ik (reed) er iedere dag mee naar mijn studie (32 km enkele reis). Plus minus 25 van de 32 kilometers zijn snelweg kilometers, de rest van de kilometers zijn binnen de bebouwde kom. Ik had in eerste instantie een beetje vrees voor de geringe 60 pk's en 95nm aan koppel, maar het valt mij op dat de 3 cilinder motor zeker niet 'loom' aanvoelt, tot 80 km/u is ie zelfs lekker vlot. Uiteraard is het geen sportwagen qua prestaties en geluid maar de up maakt wel een leuk roffeltje bij hogere toerentallen (+3500rpm) en de prestaties tot 80 km/u vallen niet heel erg tegen. Wil je echter in de 5e versnelling van 80 naar 120, dan zal je geduld moeten hebben. Of je moet dan 1 a 2 versnellingen terug voor een vlottere acceleratie. Dit is dan ook het punt waarop je graag meer dan 75 pk onder je voet wil hebben. Overigens lijkt de motor op kruissnelheid als je rustig aan doet (gas ongeveer kwart/half ingedrukt) heel adequaat, maar als je het gaspedaal dan volledig indrukt blijkt de motor niet heel veel extra te bieden, tenzij je vanzelfsprekend weer de power hoog in de toeren opzoekt. Ondanks dat de motor slechts 95nm heeft kun je bij rustig versnellen met 2000 toeren al opschakelen, ik doe dit liever bij 2500 toeren omdat de motor anders te hard moet werken om vanuit lagere toeren te versnellen, iets wat niet goed is voor het blok.

Het verbruik:

Ik heb op de eerste tank benzine een gemiddelde van 1 op 17 gereden bij een vlotte rijstijl. Ik rijd de auto de eerste 15 kilometer/ 20 min altijd warm, oftewel ik blijf onder de 3000rpm en ga niet harder rijden dan 100, daarna gaat het gas erop. Bij snelheden tot 100-110 is het motortje super zuinig ( 4-4,5 liter per 100 km) Daarna rijd ik gemiddeld gezien tussen de 120 en 130. Doordat het motortje dan harder moet werken schiet het verbruik ook omhoog tot zo'n 5,5- 6 liter per 100 km. Ik vind dit alsnog relatief zuinig. De boardcomputer blijkt bij kortere ritten zeer overdreven optimistisch (zie verbruiksmonitor).

De transmissie:

De up heeft een 5 bak die met precieze en lekker korte slagen werkt. Ik heb verschillende 'horror' verhalen gelezen over krakende/luidruchtige versnellingsbakken met versnellingen die weigeren. Ik heb hier tot op heden nog geen last van gehad, de bak schakelt precies en ik heb geen moeite met de achteruit inleggen(dit schijnt bij sommige up's en mii's en citigo's wel een probleem te zijn). Wel hoor je als je naast de auto staat hard en duidelijk wanneer je van verzet wisselt, dit is echter geen krakend of slecht geluid. Ik ben benieuwd hoe mijn versnellingsbak zich gaat houden in de toekomst. Tot nu toe heb ik 1 keer gehad dat de 1 niet in te leggen was, ik dacht oh Sh** he, maar dit is slechts 1 keer voorgekomen, gelukkig maar. Even naar de 3 en dan terug naar de 1 en toen was het opgelost :)

Het weggedrag:

Naar mijn idee ligt de up lekker strak en stevig op de weg, dit komt deels ook door de bredere banden van de 16 inch black triangle velgen. Hij gaat lekker strak door de bocht met een lichte besturing, overhellen doet de up nauwelijks. Ga je echt hard de bocht om, dan dreigt onderstuur. Op de snelweg doet de up het prima, hij heeft geen moeite met hogere snelheden en blijft goed op de weg liggen. Wat ik wel een groot minpunt vind is de relatief lage neus, want zodra je een drempel normaal neemt zit je al snel met de onderbumper ertegenaan, daarom moet je wat voorzichtiger omgaan met drempels en ophoginen. Het veercomfort is voldoende, voor sommigen is de up wat hard afgeveerd en wat laag bij de grond (grootouders) maar ik stoor mij hier niet aan, behalve bij de eerder genoemde drempels.

De ruimte:

Ik kan hier kort over zijn, ik rijd voornamelijk in mijn eentje en heb dus niet veel ruimte nodig. Achterin is het krap en je kan er met maximaal 2 personen zitten. De kofferbak is ruim genoeg voor 2 grote big shoppers. Wat ik echt irritant vind is dat de hoedenplank niet met een touwtje aan de kofferdeksel zelf vast zit. Hierdoor blijft hij omhoog staan als je het kofferdeksel sluit en andersom. Aangezien de ruiten van de achterzijde zijn getint heb ik de hoedenplank eruit gehaald.


Nog even op een rij,

De positieve punten:

- De lage gebruikskosten
- Ik vind dit persoonlijk een nette auto, qua uitstraling
- Goede rijeigenschappen
- De 60 pk motor (en zeker als 75 pk) klinkt goed en is tot 80 km/u snel zat
- Fijne transmissie
- Degelijke indruk interieur
- Connectiviteit met de telefoon (Iphone) werkt perfect
- (Na overleg met dealer) goedkope kaartupdates de komende 2 jaar (19 euro)

De minpunten:

-Het motorvermogen (60pk en 75pk) schiet op de snelweg tekort bij een tussensprint, door een gebrek aan koppel
- Door de lage neus moet je voorzichtig omgaan met verkeersdrempels
- De hoedenplank gaat niet mee met het kofferdeksel (touwtje ontbreekt)
- Door de platte achterkant wordt deze erg snel vies
- (kleinigheidje wat ik vandaag heb ontdekt) de vloermat aan de bijrijderskant zit niet vast met een nopje, deze zit daarom vaak dubbel onder de stoel geschoven
- De lak is erg dun, ondanks dat ik de up zorgvuldig met de hand was zijn er een aantal oppervlakkige krasjes.

Ik ben ervan overtuigd dat ik nog veel plezierige kilometers ga maken met de up, ik zit ieder geval bij iedere rit met een lach op mijn gezicht achter het stuur.

Als er nog vragen n.a.v de review zijn, hoor ik het graag. Update volgt zodra er wat nieuws te melden is

Groeten Damian

Halogeen dagrijverlichting stuk, nu LED T20

  • 5.129 km

Hoi, een hele korte update, (november 2015

Dagrijverlichting links stuk en nieuwe (betere) foto's:

Het halogeen lampje van de dagrijverlichting links heeft nu al de geest gegeven, ik vind dit wel heel erg snel voor een auto met 5100 km die slechts een half jaar oud is..... Daarom geen nieuwe halogeen dagrijverlichting gemonteerd, maar vervangen voor led T20 cambus dagrijverlichting. De up kan dit goed hebben, het staat zelfs beter dan de halogeen verlichting vind ik. Ik hoop dat deze led lampjes het langer uithouden dan 5100 km.
Daarnaast heb ik op deze mooie herfstdag wat nieuwe foto's gemaakt van de up.

Groeten Damian

Aanpassingen en verdere ervaringen.

  • 7.950 km

Hallo, wederom een tussenverslag. (december 2015)

- Aanpassingen
Ik heb de afgelopen tijd wat kleine subtiele aanpassingen aangebracht. Ik had de dagrijverlichting al vervangen van halogeen naar led, maar nu ook de kentekenverlichting, en de interieurverlichting. Met name de led interieurverlichting is erg fijn in het donker want de standaard halogeen lampjes voorin gaven wel erg weinig licht en aangezien er boven de achterbank geen lampje hangt zag je zo goed als niks in het donker achterin. Dat is met de led's wel anders, een aanrader voor alle VAG kleintjes.

Daarnaast heb ik ook 'up instap sierlijsten' gekocht, dit heeft het voordeel dat de lak op de dorpels niet meer krast, en ik vind dit persoonlijk wel netjes ogen.

- Toelichting op het 'hoge' verbruik.
Door het onverwachts overlijden van mijn toffe opa enige tijd terug eet mijn oma sinds enkele maanden 5 dagen in de week bij ons thuis(ze is wat neerslachtig en heeft er moeite mee om voor haar alleen te koken, dit deden ze altijd samen). Ik haal haar daarom vaak op en breng haar altijd s'avonds weer terug. Ze woont 1,5 km van ons huis af. Daardoor rijd ik dus 2 keer per dag en vaak met een koude motor een klein stukje, hierdoor stijgt het verbruik flink. Dit vind ik totaal niet erg, maar dat zorgt voor het 'hogere' verbruik ;)

- Verdere ervaringen
De up bevalt nog steeds uitstekend, vooral het comfort van de stoelen valt mij nu pas op. Ik heb een weekje met de audi q3 van mijn ouders gereden en die heeft echt harde stoelen (het is geen S-line). Toen ik weer in de up stapte merkte je ook direct weer dat je van 170 naar 60 pk ging, je went erg snel aan hogere vermogens heb ik wel gemerkt :) Voor de rest een wereld van verschil tussen het type auto en prijsklasse dus heeft het niet echt zin om verder te vergelijken.

- Problemen
Ik heb geen problemen met de up gehad (dat zou ook echt niet mogen met deze kilometerstand). De versnellingsbak schakelt nog steeds lekker en trefzeker met fijne korte slagen dus daar is (nog) helemaal niks mis mee.

- Automatisch remsysteem
Ik ben op een nogal bijzondere manier erachter gekomen dat het systeem werkt. Ik reed met ongeveer 15 km/u op een slagboom af en ineens vloog de up vol in de ankers nog ruim voor dat ik bij de slagboom zelf was, erg verassend maar goed om te weten dat het systeem werkt en het 'gevaar' ruim van te voren waarneemt.

Kortom, ik geniet echt van de up het is een steengoed kleintje op wat kleine (door besparingen van vw) missertjes na. De volgende review komt vast na de 15k beurt.

Motor update en nieuwe foto's

  • 10.800 km

-Foto's (maart 2016)
Vandaag wat nieuwe foto's gemaakt van de up op deze mooie dag, zo kun je de led dagrijverlichting goed zien.

-OBD instellingen
Aankomende maandag ga ik met de up en de audi q3 van mijn vader naar vagtechniek te Nuenen voor aangepaste OBD instellingen, dat zijn wat aanpassingen in de software, zodat ik onder andere met de sleutel het elektrische dak kan openen en dichtdoen, en de verbruiksweergave van liter/100km naar km's/liter en nog wat andere kleinere aanpassingen zoals automatisch op slot doen van de deuren bij 15km/u ofwel 'anti-carjacking'.

- Motor upgrade naar 75 pk

En nog belangrijker, voor beide auto's een fabrieksupdate voor de motor! Mijn up krijgt dan 75 pk,in plaats van de 60 pk van nu. Jammer genoeg blijft het koppel gelijk dus ik zal het verschil alleen merken bovenin de toeren. Het verschil tussen de 60 en 75 pk is niet enorm groot, en bij normaal rijden is er zo goed als geen verschil. Waar de 60pk na 4000rpm iets geknepen wordt (en dat merk je, meer toeren dan 4500 draaien levert nauwelijks extra versnelling op), blijft de 75 pk tot aan de boerenbegrenzer wel lineair versnellen. Niet extreem nuttig maar wel gewoon lekker voor die ene keer als je de 1.0 eens goed de sporen geeft:) De q3 gaat van 170 pk naar 211 pk en 300nm aan koppel, dus dat zal je zeker wel merken :).

-Problemen
Ik had het niet verwacht maar helaas is het eerste probleem al achter de rug, enkele weken geleden deed de motor van mijn panoramisch dak opeens erg vreemd, ik zette de knop open om hem open te doen, en zodra het dak open was ging deze vanzelf weer dicht. Dit gebeurde een keer of 3 en toen deed het dak niets meer. Eerst even zelf gekeken of dat er vocht o.i.d te zien was maar nee. De dealer heeft het dak handmatig geopend en kwam tot de conclusie dat er een nieuwe dakmotor in moest komen, uiteraard viel dit binnen de garantie want zo'n jonge auto met nog geen 11000 km en dan al een dakmotor kapot, is echt onacceptabel. Gezien een kapotte dakmotor geen cruciaal onderdeel is voor het rijden laat ik de betrouwbaarheid op 4 sterren staan.

Verder werkt alles perfect en bevalt de up mij nog steeds super, ook met -9 een paar weken terug gaf de up geen krimp bij het starten. Als ik net weg rij bij stevige vorst wil de versnellingsbak nogal stroef aanvoelen, maar dat is na een kilometer alweer opgelost. Voor de rest schakelt de bak nog steeds strak en met heerlijk korte 'klik' slagen, erg prettig.

Dit was het voor nu, ik ben benieuwd naar de motor update en de andere obd instellingen.

75 pk upgrade

  • 11.600 km

- Aanvulling na de 75 pk update:

Bij vagtechniek te Nuenen is de up doormiddel van andere originele VW software niet meer begrensd op 60 pk (het is een fabrieksupdate van 150 euro, het prijsverschil tussen een 60pk en 75pk up is ruim 900 euro dus echt voor een fractie van de prijs die vw zelf rekent voor 75pk software) Nu levert de driepitter zijn originele 75 pk waar ie ook voor ontworpen is. Jammer genoeg is hert koppel gelijk gebleven, al valt daar ook niet veel winst uit te halen bij een turbo- loze motor. Is het verschil te merken vraag je je dan af? Ja en nee. Tot zo'n 3500 toeren is er zo goed als geen verschil maar daarboven des te meer! Ofwel als je eens echt tot aan de boerenbegrenzer gaat blijf je ook daadwerkelijk versnellen, en is het niet na 4000 toeren al afgelopen met de versnelling pret. Volgens VW moet de up nu van 0-100 in 13,3 seconden gaan i.p.v 14,4. Ik zat met de 60 pk op 13,9 seconden en nu met 75 pk op 13,5. Goed dat merk je dus niet echt, hoe snel je die 100 aantikt hangt dus vooral af van hoe goed je weg komt ;)
Ook is de topsnelheid nu 10 km/h hoger, van 161 naar 171.. Op de terugweg van de tuning naar huis toe over de A50 eens het gas ingetrapt achter een grijze c klasse aan. Ik kon hem voor geen meter bijhouden natuurlijk en bij 155 was de echte koek wel een beetje op. Ik vermoed dat de up wel harder kan maar dat moet ik eens in Duitsland proberen, gelukkig woon ik nabij de Duitse grens :). Ik hoor de kritische lezer al denken, wat maakt zo'n beetje extra vermogen bovenin de toeren nou uit bij zo'n 'koekblikje' uit het a segment? Met name op de snelweg is het ook fijn, want bij 100 draait de up 3000 toeren, ga je terug naar de 4 dan trekt ie echt veel beter dan bij 60 pk. Ofwel als je altijd normaal rijdt en enkel op zuinigheid gericht bent dan heb je er niks aan, trap je het gas wel eens in en rijd je regelmatig op de snelweg dan kan ik je de 75 pk van harte aanbevelen!

(Ook misschien nog leuk om te vermelden dat de audi q3 nu van 0-100 in 6,8 seconden loopt, sneller dus dan de A6 3.2 die mijn ouders hiervoor hadden, al klonk die veeeeel mooier en reed die stukken beter, en zag die er 1000x beter uit.

- obd instellingen.

Hier kan ik kort over zijn, die zijn gewoon erg handig maar niet echt perse nodig. Het panoramadak kan ik nu open zetten met de sleutel, en weer sluiten en dat vind ik best handig. Ook is de verbruiksweergave nu naar km/liter i.p.v liters/100km. Ook gaan de deuren nu na 15km/u vanzelf op slot ofwel 'anti-carjacking'. En verder doen de mistlampen het nu ook als bochtverlichting.

Dat was het weer voor nu, tot de volgende update.

15.000 km beurt

  • 12.038 km

- Beurtje en slotbouten (april 2016)
Vandaag is de up naar de dealer geweest voor zijn eerste beurtje, 150 euro afgetikt en verder geen bijzonderheden. Wel heb ik slotbouten besteld voor een skoda citigo. De slotbouten voor een vw up kosten 60 euro en die van een citigo 35, en ze zijn identiek aan elkaar. Aangezien ik geen zin heb om de dealer onnodig te spekken heb ik die van de citigo besteld ;)

- Verdere ervaringen na 1 jaar rijden.
Over een week of 2 heb ik de up precies een jaar in bezit, de tijd vliegt voorbij! Hij bevalt mij uitstekend maar een aantal irritaties zijn er toch ook. Hierbij een opsomming

Positief:
- De up heeft mij positief verrast met zijn weggedrag, ik heb er nog dagelijks plezier aan. Ik vind hem leuker en vooral speelser rijden dan de audi Q3 van mijn ouders, maar dat is dan vooral te danken aan het gewicht van de up (900 kilo versus 1650 kg) Verder helt de up nauwelijks over. Ga je echt heel hard over bijvoorbeeld een rotonde ( 60km/u ongeveer) dan is er vanzelfsprekend (beginnend) onderstuur. Dit weggedrag is ook deels te verklaren door de bredere banden van mijn 16 inch velgen.
- Het stuurgevoel is ook dik in orde voor een A segmenter, hij stuurt licht maar met voldoende feedback (dit alles is natuurlijk relatief gezien, kom je uit een bmw dan verbleekt het rijgedrag van de up uiteraard. Maar de Q3 van mijn ouders stuurt nog veel lichter dan de up door de enorme bekrachtiging van het stuur, daar zit letterlijk geen enkele vorm van feedback in, niet prettig.
- De relatief lage gebruikskosten en vaste lasten bevallen mij ook goed, met name het benzineverbruik. Mijn dagelijkse route is grotendeels snelweg en een klein stukje door de bebouwde kom. Ik rijd altijd zo'n 122 op de teller van de up (dit zal zo'n 118 zijn in het echt) en dan verbruik ik tussen de 1 op 17 a 18 (inclusief een aantal korte ritten van onder de 3 km). Rij ik echter 100 dan is een verbruik van 1 op 21-22 goed mogelijk.
- Tot 80 is de up echt snel zat, bovendien klinkt ie leuk boven de 4000 toeren en trekt hij na de 75 pk update ook fijn door naar de boerenbegrenzer, een 3 cilinder is zo verkeerd nog niet.
- Het comfort van de stoelen en onderstel is ook dik in orde, laatst een rit van 150 kilometer heen en terug gemaakt, en zonder rugklachten o.i.d uitgestapt. (kanttekening daarbij is dat ik zelf maar 1,72 lang ben, het schijnt dat de stoelen bij erg lange mensen minder goed bevallen)
- De optionele geluidsinstallatie van Fender klinkt ook erg goed. In de audi Q3 zit een achteraf ingebouwde professionele geluidsinstallatie, en de inbouw man vond de up ook zeker niet verkeerd klinken. (de standaard speakers zijn natuurlijk niet al te best qua bass etc.)
- Het panoramadak is ook erg fijn, tot zo'n 90 km/u is het prima vertoeven, daarboven neemt windgeruis langzaam aan de overhand. Ook als het dak dicht is, is de extra lichtinval fijn.


En dan zijn er ook nog wat irritaties:

- De connectiviteit met mijn iPhone werkt perfect qua bellen, maar zo heel af en toe wil het systeem vastlopen als ik spotify opstart, erg irritant maar met de navigatie aan en uit zetten is het weer opgelost.
- Aan de hoedenplank stoor ik mij niet meer omdat ik deze eruit heb gehaald, maar in het begin vond ik het zwaar irritant dat die niet mee ging met het kofferdeksel. (vanaf modeljaar 2016 zitten er wel touwtjes aan de hoedenplank)
- De achterkant van de up wordt echt heel snel vies, gelukkig is de achterklep geheel van glas dus is het ook heel makkelijk weer schoon te maken
- Bij koud weer is de versnellingsbak de eerste kilometers erg hakerig, dit lost zich vanzelf weer op als de up wat warmer is dus geen heel groot kritiek punt
- Het interieur ziet er door het zwart gelakte paneel erg fris uit naar mijn mening, maar de eerste oppervlakkige krasjes zitten er al op. Ook is het erg stofgevoelig, dus als je schoonmaken haat is het verstandig een andere kleur dan zwart te kiezen
- Dit weet je bij voorbaat al als je de up koopt, maar op de snelweg is hij gewoon echt niet snel. Rijd je achter een vrachtwagen en wil je die voorbij, dan zal je terug moeten naar de drie of vier. Met een warme motor is dit niet erg en zelfs leuk, maar als ie nog koud is is het een ander verhaal... Ook staat het mij niet aan dat je eigenlijk geen grote krachtreserve hebt op momenten als op de snelweg of als je op een 80 weg een tractor wilt inhalen, je moet goed plannen als je dit wilt doen. Als je een typische rechterbaan cruiser bent en niet boven de 100 uitkomt zijn de prestaties uitstekend. ( En als je eenmaal boven de 120 zit draai je zo'n 3500 toeren en hoef je niet meer terug te schakelen naar de drie of vier)
- Het verbruik bij 130 staat mij ook tegen, bij 120 rijd je 1 op 17 a 18 maar bij 130 echt 1 op 15,5- 16 en met tegenwind is 1 op 14,5 geen uitzondering. Echter rijd ik tegenwoordig zelden meer 130 want het loont toch niet veel en kost wel veel.

Dat was het voor nu, ik heb eigenlijk geen upgrades o.i.d op de planning staan dus gewoon door tokkelen tot de 30.000 km beurt maar weer!

Top speed run!

  • 12.115 km

Hallo,

- Top speed run
Nou weer een korte update, ik heb mijn vader zo gek gekregen om op deze mooie zonnige dag even mee te gaan naar Duitsland in de up, zodat ik een topspeed run kon maken met een foto(zie foto 5). Ik ga niet zelf een foto maken met die snelheid, daarom ging ie mee. Uiteraard ging het allemaal niet zo extreem snel maar ik heb een top van 166 gezien. Hij zou met 75 pk zo'n 171 moeten kunnen en dat kan ie best. Nu moest ik een aantal keer afremmen voor ander verkeer en na de 150 gaat het accelereren niet zo heul snel meer dus vandaar dat ik de 171 niet heb gered. Wat alleen wel zo is is dat de up een hele grote teller afwijking heeft, want laatst toen de up en de q3 naar Nuenen gingen had ik de cruise control op 127 staan en de Q3 gaf aan 119 te rijden op de cruise control... Maar goed misschien is de audi wel iets te positief met de snelheidsmeter. Ik vermoed dus dat de werkelijke topsnelheid zo'n 162 is. Verder lag de up nog heel erg stabiel op de weg rond die snelheid, maar goed zoals ik al eerder schreef heeft de up een goed/sportief onderstel voor een A segmenter. De 190 die de nieuwe up TSI zou moeten kunnen lijkt mij geen enkel probleem voor het onderstel. Tegen de tijd dat de up tsi bij de dealers is zou ik heel erg graag een proefrit willen maken, lijkt mij heerlijk 90pk en 160nm op 900 kilo! (en met een 6 bak zal die tsi echt een heel stuk zuiniger zijn op de snelweg, nu nog hopen dat die 1.0 TSI net ze betrouwbaar blijkt als de 1.0 MPI ;)

-Olieverbruik
Verder is het nog waardevol om te vermelden dat de up nauwelijks/geen olie heeft verbruikt vanaf 3000 km en tot aan de 15K beurt (tijdens het inrijden is er ongeveer een kwart van de pijlstok verbruikt, daarna 0,0)

Dit was hem weer voor nu, tot de volgende update

Nieuwe foto's + 2 filmpjes

  • 13.900 km

Hallo allemaal, (juli 2016)

- Nieuwe foto's
Gisteren heb ik een aantal nieuwe foto's gemaakt die een aanzienlijk beter beeld geven van de auto en dan met name van het interieur.

- Motor vermogen en slimme airco?

Met het huidige warme weer gebruik ik de airco steeds vaker gezien het geopende panoramadak alleen niet voor genoeg verkoeling zorgt als het 25 graden is (het is wel fijn dat het dak open kan als de auto in de zon heeft staan bakken, de hitte is zo eruit.) Nu valt mij op dat wanneer ik de airco aanzet het motorvermogen een stukje minder is, met name op de snelweg. Maar het lijkt er ook op dat de auto zelf regelt waar het vermogen naartoe moet, stel ik vraag volle belasting van de motor om in te voegen dan lijkt de airco eventjes minder hard te draaien (ondanks dat het toerental stijgt) en heb ik merkbaar wat meer vermogen tot mijn beschikking. Wanneer ik eenmaal op kruissnelheid ben na het invoegen, dan voel je dat de airco weer meer vermogen krijgt, en zijn de prestaties weer wat minder. Ik vind het een erg slim systeem.

- Verdere ervaring

De up bevalt mij steeds meer, het is nog steeds een fijn autootje met een leuk weggedrag, en eenmaal boven de 3000 toeren heeft de motor er best zin in. Verder merk ik op dat het verbruik bij dezelfde rijstijl echt aan het dalen is bij dit warmere weer. Eerst reed ik zo'n 1 op 17- 17,5 en nu is dat opeens 1 op 18,5 over mijn dagelijkse snelweg traject van 25km met gewoon 120 op de cruise control, een mooie bijkomstigheid. Nu ik wat zuiniger rij komt er ook een klein minpuntje bovendrijven: de boardcomputer vertelt mij dat ik 1 op 19,7 gemiddeld rij, maar dat is in werkelijkheid toch echt 1 op 18,5. Een riante afwijking dus.

- 2 filmpjes van de up van het:

Geluid 1500-6500 RPM:
http://www.youtube.com/watch?v=MxTP6aJdV68

Starten:
http://www.youtube.com/watch?v=e0vNyUsj9cw


Dat was het weer voor nu,


Volgende update zodra er weer wat nieuws te melden is.

KRAS GRRRR

  • 14.650 km

Een goede middag beste lezer, (juli 2016)

- Kras

Vanmorgen ben ik zeer onaangenaam verrast toen ik in de up wilde stappen om naar mijn stage te rijden. Er zat namelijk een flinke kras op de achterdeur bij de bijrijderskant (foto 10) ... GRRRR welke achterlijke smerige ku@##@@#heeft dit nou weer gedaan??? Daar kom ik waarschijnlijk nooit meer achter gezien de schofterige dader heeft besloten om geen briefje met contactgegevens achter te laten... Dit is flink balen gezien ik altijd zeer zuinig op de up ben en de kras pontificaal in het zicht zit. De geschatte kosten voor het herstel zijn een 200 euro, niet mis dus!

- Portemonnee verus nieuwe up tsi

In augustus zal de vernieuwde up bij de dealers binnenstromen, opzicht ben ik hier totaal niet gevoelig voor gezien het nieuwe model maar beperkte wijzigingen heeft t.o.v de huidige up (denk aan nieuwe koplampen met led dagrijverlichting, nieuwe achterlichten, nieuwe velgen, nieuwe kleuren, multifunctioneel stuurwiel, volautomatische airco etc.). Maar er is 1 belangrijk detail wat ik wel heel heel erg interessant vind: De up komt beschikbaar met een 1.0 3 cilinder turbo motor met 90 pk en 160nm aka 1.0 tsi. Hmmm dat is eigenlijk precies wat de up nodig heeft! Die motor zal de grootste frustratie uit mijn huidige ongeblazen up wegnemen: gebrek aan koppel en meer vermogen op de snelweg bij het inhalen! Natuurlijk is de 75 pk versie voor alledaags met het verkeer mee gebruik voldoende, je komt niet echt te kort bij normaal rijden. Maar op de snelweg en tijdens bij het nemen van korte invoegstroken kom je gewoon tekort : plankgas in 3 en dan voeg je met zo'n 100 km/u in. Plankgas en in hoge toeren is leuk hoor, maar je voegt vaak in met een koude motor en dan is het allemaal niet zo leuk... En dan nog een voordeel: de 1.0 turbo zal zuiniger zijn op de snelweg gezien deze niet zo hard hoeft te werken als de 1.0 mpi boven de 120. Waar ik dit alles op baseer? Uit ervaringen met een audi A1 1.0 tsi en die is nog eens een goede 250kg zwaarder dan een up. Het extra vermogen kan het huidige up onderstel goed hebben, wat een lol 90 (up te datan naar 115 pk en 200nm) turbo pk's op 900 kg.

Het klinkt allemaal heel leuk en aardig, maar ieder mens weet: de slechtste investering, is een investering in een nieuwe auto... Hoewel de autoliefhebber in mij schreeuwt: DOEN DIE TSI denk ik niet dat het realistisch is gezien de afschrijving van mijn huidige up na 1,5 jaar en 15k kilometers. Maar wie weet is er een leuk inruilvoorstel destijds en valt de prijs van die tsi wel mee. Ik zal afwachten wat die tsi moet kosten (in Duitsland slechts 750 euro meer dan een 75 pk up) en wie weet valt er wel een leuke deal te maken. En zo niet: ik ben al bijzonder tevreden met mijn huidige up!

Tot de volgende update!

Ramair custom luchtfilter + filmpje

  • 15.860 km

Hallo allemaal, wederom een korte update van een aanpassing die ik heb verricht. (augustus 2016)

- Nieuw custom luchtfilter

Ik heb een nieuwe aluminium buis en siliconen bocht met daarop het nieuwe ramair luchtfilter gemonteerd (zie foto's).
Het geluid van de 3 pitter was al een van de grote pluspunten van de up, maar met het nieuwe luchtfilter wordt dit naar mijn mening erg fraaie geluid nog eens veel sterker. Na 3500 toeren klinkt de motor ineens 2x zo zwaar. Ik vind het een schitterend geluid maar graag hoor ik ook jullie mening. (Op de video klinkt het geluid nog relatief mild, in het echt is het verschil veel groter na 3000rpm! Het rijplezier is echt enorm vergroot met dit top geluid!

De video:
http://www.youtube.com/watch?v=CUxecQa6L9g

De up als reisauto

  • 16.800 km

Hallo lezers, hierbij een kort tussenverslag over de up als reisauto over langere afstanden. (september 2016)

- Veel snelweg vakantie kilometers

Wegens vakantie in Friesland en nog afspraken tussendoor in mijn woonplaats Westervoort heb ik de afgelopen dagen voor mijn doen heel veel kilometers met de up afgelegd. Vrijwel enkel alleen over de snelwegen des lands. De route: 60 km lang over een 100 weg en de overige 120km over een 130 snelweg. Ik heb in 1 dag 360km afgelegd binnen 4 uur en dan krijg je een goed beeld van de auto.
Om positief te beginnen:
+De up is ruim genoeg met de banken plat: je kunt een heel aantal boodschappenkratten en (reis)tassen en andere zooi meenemen die door sommigen noodzakelijk wordt geacht om mee meenemen voor 5 dagen vakantie...
+Verder brengt de up je comfortabel naar de bestemming, door het relatief lage geluidsniveau bij 137 op de cruisecontrol( hij draait dan 3500 toeren), erg fijn de rust aan boord..
+Ook is hij bij 100 super zuinig, 1 op 24-40 komt vaak voorbij in de boordcomputer afhankelijk van de wind/stijggingspercentage.
+ De up is koersvast, ook als het wat harder waait, wel 2 handen aan het stuur blijven houden
+Ook de navigatie is duidelijk en geeft ruim van te voren aan wat je te doen staat een paar honderd meter later. Ook laat de navi je een soort 'schets' zien van hoe de verkeerssituatie eruit ziet, dit kan handig zijn mocht je de weg niet kennen.
+ (dit was altijd al, maar de up biedt je met zijn lichtvoetige karakter veel plezier in de bochten, ook op hoge snelheid)

De minpunten komen ook extra aan het licht tijdens zo'n lange rit:
- De stoelen zijn stevig en dat vind ik prettig, maar na 3 uur in de auto zitten wil je toch wel even wat anders voor je rug... (ik vraag mij af of een andere normale autostoel wel 3 uur lang uitermate comfortabel blijft, maar toch ook stevig genoeg is.
- Het verbruik is sterk afhankelijk van de windkracht, 137 op de cc voor het motortje is een peulenschil om vast te houden, maar hij gaat dan wel opeens (begrijpelijk) 1 op 13-14,5 rijden bij stevige wind... Windstil kun je 137 rijden met een verbruik van 1 op 18.
- Je moet de power blijven opzoeken bovenin de toeren en dat betekent schakelen, absoluut geen probleem maar wat meer power bij de 100-130 sprint is comfortabeler, plankgas in 3 of 4 volstaat maar echt heel snel zal je nooit gaan.
- Lage neus blijft irritant bij hoge drempels, maximaal 15 in de 2 en heel soms gaat het dan zelfs nog mis. Het scheelt dat enkel de bumperlip van plastic de grond raakt.
- Op oneffenheden is de up wat stoterig, ik stoor mij hier niet aan doordat ik ook veel plezier beleef aan het strakke weggedrag behorende bij een wat stuggere vering.

Dat was het voor nu, ik ben nog steeds tevreden met de up al blijft het verlangen naar meer power aanwezig, ondanks dat de up echt waanzinnig klinkt met het nieuwe luchtfilter.



Update januari 2017:

Ik heb het kopje prestaties bovenin de review verder aangevuld en de eerdere ervaringen voorzien van een datum. Ook heb ik een sneeuw foto toegevoegd, de up hield zich prima. Verder is er niet iets bijzonders te melden over de up. Hij heeft geen meetbaar olieverbruik, start altijd zonder moeite in de kou en de bak heeft tot op heden nog steeds geen problemen opgeleverd. Ik waardeer hem echt en ik betrap mezelf er nog steeds op dat ik veel liever in de up stap dan in de audi q3 (behalve voor een lange snelweg rit ;) ). Ook kijk ik als ik hem geparkeerd heb zeker nog 3x om, helemaal als ik hem net gewassen heb. Overigens gebruik ik hem alleen nog maar om naar mijn bijbaan te rijden (10km over 80 en 50 wegen) tot aan september dit jaar. Dan ga ik weer 120 km per dag rijden ivm start nieuwe studie. Ik zie er naar uit! Inclusief een aantal plezierritten zal de kilometerstand niet hard oplopen tot die tijd. Ik tank nog maar eens in de maand, en soms zelfs nog wat minder..

Originele DAB+ radio inbouw

  • 19.300 km

Een goedemiddag,

Eerder deze week via het zogeheten vwupforum een mooie deal voor een originele up DAB+ radio gevonden. Vandaag is het ingebouwd en wat een enorm verschil. Als je een tijdje DAB hebt geluisterd en je keert terug naar fm is het net alsof er ineens een stuk papier voor de speakers zit, heel vaag geluid en niet scherp. Als je niet beter weet merk je niets aan een normale fm radio, maar als je eenmaal digitale radio hebt geluisterd wil je niet anders meer!

Dat was het weet voor nu, zie kopje update voor januari boven deze update voor wat andere kleine zaken.

Inbouw eco-leder

  • 19.703 km

Beste lezer,

Vandaag het eco-lederen interieur laten installeren en wat een verbetering! En wat een verbetering t.o.v de standaard stoelen! Het is echt een fijner materiaal dan gewoon leder, je zit lekker stevig op het leer en je schuift dus niet in je stoel, ook heb je niet de gebruikelijke 'nadelen' van leder. Ook zijn de stoelwangen ietsje meer gevuld t.o.v van de standaard stoelen, dit maakt ook dat je lekker en steviger zit. Voor de oplettende kijker: heb bij FZN ook een mattenset met wit stiksel gekocht, staat mooi bij het stiksel in de stoelen!

Wat valt op: Je zit heel ietsje hoger maar wel nog steeds genoeg naar achteren 'gekanteld' op de laagste stand. Ook heb ik een onverwachte optie erbij: hoogteverstelling van de stoel voor de bijrijder, dit had ik niet bij de originele zittingen

Grote beurt plus veranderingen

  • 22.000 km

22-4-2017

-Beurt
Vorige week bij 2 jaar een 22K km's de grote beurt laten uitvoeren, 240 euro lichter en geen bijzonderheden

-Andere upgrade:

Ik twijfelde maar heb toch door gezet en ben voor een zeer kleine verlaging gegaan voor een betere look en beter weggedrag lees minder overhellen, korte samenvatting:
De Eibach pro kit veren zitten eronder en het is 100% wat ik er van verwachtte. Hij zakt nog iets lager de komende tijd maar nu is het al een veel beter gezicht. Een smile van oor tot oor bezorgt deze kart setup, mijn favoriete stuurroute gereden en de grip is zo ontzettend veel verbeterd, het stuurgevoel is niet veranderd maar hij ligt ontzettend stabiel, ook op de snelweg zijn kleine stuurcorrecties verleden tijd echt ongelofelijk. Ook met hard remmen duikt hij niet meer in de neus. Is het het geld waard? Voor mij helemaal maar als je zelden hard rijdt hoef je het niet te doen. Had ik het eerder moeten doen? Zonder twijfel wat een verschil en genot! Overigens is de up zonder twijfel stugger geworden, maar extreem is het niet tenzij je op onverhard zit.

Verder bevalt de auto prima, ik rijd niet veel en tank dus plus minus eens de maand, op 80 wegen is het vermogen toereikend maar na een rit in een 1.0 tsi ben ik toch wel overtuigd, van de meerwaarde van die motor 160nm @1500 toeren vs 95nm @3500 toeren...

Op het autoweek forum heb ik alle foto's onder elkaar staan en verdere ervaringen met de auto:


http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,5677071


Tot de volgende update!

Ingeruild, tsi onderweg!

  • 29.000 km

Beste lezer,

De up bevalt nog steeds meer dan uitstekend, sinds augustus rijd ik er weer 120km per dag mee, van mijn woonplaats over de a12 richting Driebergen en dan komt het comfort van deze auto toch echt wel naar boven. Stil, zuinig, en als je een keer niet op de snelweg bent heerlijk bochtjes en rotondes pakken.
Echter sinds lange tijd toch op zoek naar iets snellers als een Abarth 500 of 208gti etc etc.

Maarrr...

Van de een op de andere dag begon de up enkel met koude versnellingsbak niet meer in de 1 of de R te willen en de andere versnellingen gaan zeer zwaar qua inleg. Lang verhaal kort, de versnellingsbak is prima in orde, maar de koppeling is door wat dan ook iets 'scheef' komen te staan, waardoor het koude metaal net niet lekker aangrijpt, kan iedere auto overkomen helaas en is iet rijstijl afhankelijk... Dus toen stonden we voor de keuze, doorrijden of op zoek naar iets anders. Met de dealer de deal rond gemaakt dat ik een up tsi bestel en de reparatiekosten van de up voor hun rekening zijn, de inruil was overigens meer dan prima.

Dus uiteindelijk om meerdere redenen heb ik een up turbo besteld! Eerst nog naar voorraad clio's polo's etc gekeken, maar de 'die wil ik hebben factor' ontbrak volledig, en menig van die auto's vond ik te saai rijden. Dus de up tsi, alle opties zitten erop van glasdak tot beats audio tot automatische airco en weer in het zwart met de 17 inch polygon velgen.

Eerste mods heb ik alvast besteld en geregeld:

-De auto komt in een glascoating
-Eibach pro kit set eronder(want wat rijdt de up goed met deze set!!!)
-Forge luchtfilter
-Dorge dumpvalve
-Vagtechniek begrenzer eruit zodat de 1.0tsi de originele onbegrensde 115pk en 200nm golf tsi waarden heeft. Of chippen bij JD naar 140pk, 240nm.

De tsi komt begin januari, ik kan niet wachten......

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Up

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (67)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens