Volkswagen Up! 1.0 60pk BMT move up! (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Up! 1.0 60pk BMT move up! |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 118.000 km |
VW Up!
- 94.000 km
Eindelijk er eens voor gaan zitten om mijn ervaring met de VW Up hier te delen.
Eerst even kort overzicht.
VW Up via private lease genomen in sept. 2016
Ik rij dagelijks minstens 100km voor woon-werk. Deels snelweg en deels 80km weg. Ik zit dus op ca. 25000km per jaar
Heb 1 inwonend kind die momenteel met rijles bezig is..... (benieuwd wanneer ik de auto moet afstaan)
Voor noodgevallen ( als ik iets groots moet vervoeren of meerdere personen) heb ik nog een Volvo 940 station op de oprit staan.
Voorganger van de Up was een Volvo V50 2.4 automaat. Omdat ik van baan verwisselde ging ik meer km's rijden.
Dit ging van 3km per dag naar 100km per dag.
Reden om eens te kijken of dit anders kon.
Ik wilde al langer een Up omdat ik dit een leuke autootje vond met een stevige uitstraling. Hij oogt niet zo ielig als veel Aziatische A-segmenters. En omdat ik geen gedoe wilde hebben, heb ik voor private lease gekozen.
Avondje op google rondgekeken en toen via internet de auto besteld (was aanbieding bij Directlease) en 2 weken later stopte een oplegger vol met Upjes voor mijn werk.
Ik kreeg de sleutels overhandigt en het rijden kon beginnen.
Dit was wel even wat anders dan een Volvo met lekkere 5-cilinder en automaat.
Wat me als eerste opviel was de volwassenheid van het autootje. Je ziet weliswaar plaatstaal in het interieur, maar ik vind dit niet storend.
Tijdens rijden op de snelweg moet je er wel even aan wennen dat het niet al te veel power heeft, dus vooruitkijken kan niet kwaad. Maar je kunt prime en op een veilige manier met het huidige verkeer meekomen.
Misschien dat je af en toe terug moet schakelen, maar over het algemeen kun je probleemloos meekomen.
Het interieur is niet al te uitbundig maar voldoet prima. Het dashboard oogt goed, hoewel de piano-lak vrij snel stoffig uitziet. Het lijkt alsof het gewoon stof aantrekt.
De geluidskwaliteit van de radio is ook prima, enkel de ontvangst is af en toe beroert. Kan komen omdat ik niet midden in uitzendgebied van de antenne zit?
De stoelen zijn voor mij ook goed. Zelfs na een rit van 5-6 uur stap ik zonder rugproblemen of vermoeiing uit. Maar dit is natuurlijk erg subjectief.
Achterin is de ruimte erg beperkt, dus in het uitzonderlijke geval dat er passagiers meegaan, is het even inschikken.
De kofferruimte is ook niet al te groot, maar voor mij voldoet deze goed. En ik heb alternatief op de oprit staan indien het er echt niet ingaat.
De auto wordt ook gebruikt voor korte vakanties en weekendjes weg met mijn vriendin. En indien nodig plaatsen we de dakkoffer bovenop de auto. (zou ook met auto van vriendin kunnen gaan, maar dat is een Prius Wagon en er zijn dus grenzen...)
Qua onderhoud nog niets geks meegemaakt. De auto is nog niet buiten de geplande beurten naar de garage gegaan. En omdat het via de lease maatschappij gaat, heb ik geen flauw idee wat ze er allemaal aan doen. Enige wat me op gevallen is, is dat er laatst nieuwe matten geplaats waren..
Dus voor mij is dit een zeer betrouwbare auto die gewoon doet wat hij moet doen.
Recent is er een pittige discussie geweest dat je wel gek moest zijn als je geen Hyundai I10 zou kiezen i.p.v. een Up.
Als anderen dat perse willen doen, dan hou ik ze niet tegen. Maar val me niet lastig met het opdringen van jullie mening. Ik hou nu eenmaal niet van Aziatische auto's en zal er ook nooit eentje kopen.
Al met al is dit voor mij een prima auto die doet wat hij moet doen. Mij op een veilige en betrouwbare manier naar mijn werk brengen en weer naar huis.
Dat hij geen 200PK heeft en minstens 250km/h kan rijden, boeit mij helemaal niet. Ook dat deze auto niet 5 of 7 personen rond kan rijden interesseert mij niet.
En de nadelen van private lease... natuurlijk is dit duurder, maar je koopt ook een stukje gemak. En gemak kost nu eenmaal geld.
Als over 1,5 jaar mijn contract afloopt, hoop ik dat de electrische variant voor een leuk bedrag te leasen is.
Dan wordt dit zeker de opvolger.
Laatste review
- 118.000 km
De 5 jaar zijn om.
Private lease zit er op.
Heb gekeken naar een electrisch alternatief in de private lease, maar nog niets kunnen vinden.
Daarom heb ik al een poosje een Citroen C2 voor de deur staan als vervanger en kan, indien de mogelijkheid zich voordoet, snel omschakelen naar een electrisch voertuig.
Maar goed, ik kan er kort over zijn.
- Auto heeft het perfect gedaan
- Geen ongeplande garagebezoeken
- Heeft me nooit laten staan
- Verbruik was zeer acceptabel : 4,8L/100km
En heb ook een kostenoverzicht.
De totale leasekosten gedurende 5 jaar waren ca. E 16.150,-
Kreeg nog geld terug in verband met de betaalde borg aan begin contract en voor teveel betaalde km's. In totaal E 1500,- retour.
En de brandstofkosten waren E 8.700,-
Dit geeft een maandelijkse kostenpost van E 392,- en E 0,20 per kilometer.
Ik had misschien goedkoper kunnen rijden, maar in vind dit aanvaardbaar en zoals eerder geschreven : de luxe van zorgeloos rijden kost nu eenmaal geld.
Heb trouwens eens opgezocht naar de kosten van een compacte auto bij gelijksoortig gebruik indien ik deze gekocht zou hebben.
Daar komen ze uit op een km-prijs van iets meer dan E 0,20 per km.
Dus eigenlijk was het niet zo'n slechte deal.
Nu ga ik de nodige km's maken in mijn C2, dus binnenkort zal hiervan ook een review van verschijnen.
Opmerking
- 118.000 km
Ik krijg de opmerking dat ik "continu negatief blijft uithalen tegen Aziatische automerken"
Nu heb ik de tekst 3x gelezen en het enige waar je aanstoot zou kunnen nemen is mijn opmerking op de Prius van mijn vriendin.
Maar deze opmerking is niet omdat het een Aziatische auto betreft, maar gewoon omdat ik het een lelijke auto vind.
Mocht ik iemand met mijn "vele anti-Aziatische opmerkingen" gekrenkt hebben, dan bied ik hiervoor mijn welgemene excuses aan en zal voor straf komend weekend minsten 100km in de betreffende Toyota Prius afleggen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Up 1.0 move up! BlueMotion NAVI/AIRCO/BLEUTOOHT
- 2014
- 69.620 km

Volkswagen Up 1.0 BMT move up! Executive Airconditioning / Bluetooth / El. Ramen / El. Spiegelbediening / DAB
- 2016
- 70.801 km

Volkswagen Up 1.0 move up! BlueMotion PANO | NAVI | AIRCO | BLUETOOTH | LMV
- 2013
- 104.894 km