Volkswagen Transporter

Net voldoende

Volkswagen Transporter
Volkswagen TransporterVolkswagen TransporterVolkswagen TransporterVolkswagen TransporterVolkswagen TransporterVolkswagen TransporterVolkswagen Transporter
AutoWeek 41 2009
AutoWeek 41 2009

Je leest het in AutoWeek 41 2009

Volkswagen presenteerde vorige week haar nieuwe Transporter. Nou ja, nieuw. Zelfs Volkswagen zelf roept er duidelijk bij dat het niet om een nieuwe T6 gaat maar om een grondig vernieuwde T5. Een T5,5 dus, en in schooltermen is dat net een voldoende, maar brengt de Transporter inderdaad voldoende nieuws?

Het uiterlijk is in ieder geval in goede Volkswagen traditie meer evolutie dan revolutie. We zien licht gewijzigde koplampen en ook de achterlichtunits zijn opgefrist. Hierdoor loopt de Transporter weer in lijn met andere Volkswagen modellen, zoals de Golf en de Polo, maar je zult goed moeten kijken om de veranderingen te spotten.

Het interieur is van hetzelfde laken een pak. Het lijkt akelig veel op de 'oude' Transporter, maar de klokken en het stuur lijken afkomstig uit de Golf VI. Ook is er tegenwoordig een geïntegreerd navigatiesysteem van Volkswagen zelf verkrijgbaar, dat staat netter dan een achteraf ingebouwd exemplaar. De afwerking stond in de transportauto-sector al bovenaan en na de facelift verandert er niets: dit blijft de top als het gaat om interieurs.

Hét grote nieuws bij de Transporter is echter het afscheid van de oude pompverstuiver diesels. Ja, ook bij de bedrijfswagens wordt commonrail nu verkozen boven de aloude, ratelende Pümpe Dusche. Er zijn een viertal dieselmotoren leverbaar, allemaal 2,0-liter viercilinders. De zwakste levert 87 pk en via 102 pk en 140 pk sterke versies komen we uiteindelijk bij de topdiesel die maar liefst 180 pk en 400 Nm koppel levert. En juist die laatste motor is interessant, want het is een nagelnieuwe diesel met twee turbo's. Dat is een motor die we nog niet eerder bij Volkswagen hebben gezien, dus de vraag rijst ook vrijwel meteen: gaan we die ook in andere modellende terugzien. Hans Rohlfing, hoofd ontwikkeling van de nieuwe T5 kon dat bevestigen noch ontkennen maar liet zich ontvallen dat "de motor is ontwikkeld in samenwerking met de personenwagendivisie." En het lijkt ons sterk dat die dat heeft gedaan uit pure liefde. Op het benzinevlak is er ook nieuws, zij het beduidend minder vrolijk: de VR6 motor komt te vervallen. Degenen die een Transporter op benzine ambiëren zijn voortaan aangewezen op een 2,0-liter viercilinder die 115 pk levert.

Ook nieuw is dat Volkswagen's veelbejubelde DSG-versnellingsbak zijn intrede doet. Dat, in combinatie met 4Motion vierwielaandrijving is volgens Volkswagen een unicum in dit segment. We weten uit ervaring dat DSG fijn rijdt, dus de verwachtingen zijn hooggespannen.

Topdiesel

Om maar gelijk met de topdiesel te beginnen: die stelt niet teleur, sterker nog: we zijn onder de indruk. Hij levert meer dan voldoende kracht en is door de dubbele turbo lekker soepel. Inhaalacties zijn kinderspel en door het alerte karakter van de motor Toch is het gevoelsmatige verschil met de 140 pk versie erg klein. De 140 pk versie geniet dan ook onze voorkeur, je kunt er vlot genoeg mee door het verkeer komen en in combinatie met DSG is het zelfs relaxed cruisen met de T5. Dat komt mede door het sterk afgenomen geluidsniveau aan boord, want met de komst van commonrail technologie is de tijd van nagelende dieselgeluiden onderweg voorbij. Ook de goede isolatie zorgt ervoor dat het aangenaam stil is aan boord van de Volkswagen Transporter. De 102 pk viercilinder is voldoende, maar ook echt niet meer dan dat. Als je de Volkswagen dan vol laadt, is het waarschijnlijk allemaal maar krap aan. De rijeigenschappen zijn zoals ze reeds kennen: de Transporter ligt stabiel op de weg, maar is in onbeladen toestand wat stuiterig. Niks aan de hand dus, wat al goed is, hoef je ook niet te veranderen.

Er zijn wel degelijk veranderingen doorgevoerd aan de Transporter, hoewel het op het eerste gezicht maar minimaal lijkt. Met de komst van nieuwe motoren en een nog net iets beter interieur heeft de nieuwe Transporter echter wel voldoende in huis om er weer even tegenaan te kunnen. Het blijft een forse investering, zeker als je losgaat op de optielijst, maar zoals altijd kun je de Transporter dan ook wel naar het hoogste plan tillen.

Prijzen

2.0 TDI 84 pk, vanaf: €17.300

2.0 TDI 102 pk, vanaf: €22.100

2.0 TDI 140 pk, vanaf: €23.600

2.0 TDI 180 pk, vanaf: €26.100

Meerprijs dubbele cabine: € 1.800

Meerprijs DSG: €1.800

Prijzen excl. BTW/BPM

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (67) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum