Volkswagen Touareg vs Range Rover Velar - Vergelijkende Test

Techgiganten

177 reacties

Video
AutoWeek 33 2018
AutoWeek 33 2018

Je leest het in AutoWeek 33 2018

Van alle grote SUVs is de Volkswagen Touareg misschien wel de meest ingetogen. De huidige mag dan wel een hele grille vol chroom hebben gekregen, naast de Range Rover Velar blijft het een heel grote muurbloem. In een dubbeltest zoeken we uit hoe de auto's zich verder tot elkaar verhouden.

We bedoelen echt niet dat iedere Range Rover-rijder zich te goed voelt voor deze wereld, maar feit is wel dat je gezeten in zo'n massief brok Britse stijl al snel het gevoel krijgt geslaagd te zijn in het leven. Dat geldt zelfs voor de vrij bescheiden Velar, die qua formaat een stapje onder de Sport opereert.
De klassieke Range Rover-vorm is bij deze auto 'platgeslagen' en uitgerekt tot een gemoderniseerde variant die vanuit iedere hoek snelheid uitstraalt en imponerend is zonder agressief of al te protserig te zijn. Toch twijfelt geen omstander eraan dat dit een dure auto is. Dat is meteen een groot verschil met de Volkswagen Touareg. Die doet met z'n grotere formaat en giga-grille z'n uiterste best om indruk te maken, maar blijft voor de meeste mensen toch gewoon een Volkswagen. Goed, Tiguan- en Audi- rijders zullen heus weleens nieuwsgierig naar de nieuweling omkijken, maar wie voor dik een ton zo onopvallend mogelijk door het verkeer wil gaan, doet hier geen gekke koop mee. Dat is misschien juist wel de kracht van de Touareg, die een speciale positie inneemt binnen de Volkswagen Groep. Daar is met de Audi Q7 en Q8, de Porsche Cayenne en – nog hoger in de markt – de Bentley Bentayga en Lambor- ghini Urus ruim voldoende te kiezen voor wie een grote, dure SUV wil, maar toch houdt Volkswagen vast aan het idee dat het zelf ook zo'n auto in de gelederen wil heb- ben. Dat begon al in 2002 en anno 2018 is Volkswagen nog altijd het enige huis-tuin-

en-keukenmerk dat een premium-SUV aanbiedt. In tegenstelling tot auto's als de Hyundai Santa Fe mikt de Touareg name- lijk nadrukkelijk op dure types als de BMW X5, Volvo XC90 en ook de 'eigen' Audi Q7. Om die strijd aan te kunnen, moet je tegen- woordig vooral op het gebied van innova- tieve technologie volop kunnen meedoen. Volkswagen zet z'n directe concurrenten in elk geval op achterstand als het gaat om de vierkante meters schermoppervlak, want het Touareg-binnenste wordt gedomineerd door een display met een doorsnee van maar liefst 15 inch. Dat sluit vrijwel naad- loos aan op een digitaal instrumentarium dat met 12 inch evenmin klein is te noemen en omringt samen met dat scherm én een head-up display de bestuurder met informa- tie. Wie voor het eerst met een Touareg op pad gaat, kan maar beter een uurtje eerder van huis gaan, want het is verstandig om eerst even de weg te leren kennen in deze complexe digitale wereld. Het basisscherm van het systeem werkt met 'tegels' en die zijn stuk voor stuk naar wens in te vullen met functies. Vrijwel elke functie laat zich via het centrale scherm bedienen en hoewel er ongetwijfeld lang is nagedacht over de plaatsing van de verschillende menu's en mogelijkheden, zijn er hier en daar toch missertjes. Iets eenvoudigs als het resetten van de ritgegevens is bijvoorbeeld diep in het instellingenmenu verstopt.

Het hoofdscherm van de Velar lijkt in eerste instantie piepklein naast het gigantische Volkswagen-exemplaar, maar Land Rover heeft een verrassing achter de hand in de vorm van een vrijwel geheel uit touchscreen bestaande middenconsole. Het bovenste scherm, waarvan de hoek instelbaar is, dient als uitgangspunt, maar onderaan zijn alle belangrijke functies eveneens op te roepen. Zo is het dashboard in hoge mate naar eigen wens in te delen, waarbij de functie van de fysieke ronde knoppen onderaan de middenconsole afhankelijk is van het gekozen scherm. Net als bij de Touareg is het in de Range Rover goed mogelijk om te verdwalen in de digitale wereld, al is dat hier vooral omdat niet altijd duidelijk is welke functie op welk scherm moet worden gezocht. Jammer is bovendien dat het scherm vaak trager reageert dan in de Duitser en een pop-up scherm soms een seconde langer de tijd neemt dan je eigenlijk wilt.

GEVOEL VAN WEELDE

Het is knap lastig om níet naar het scherm te kijken in de Touareg, maar als we dat toch doen, valt als eerste het fraaie mat afgewerkte hout op. De strip is onderdeel van de Atmosphere-uitvoering en wordt vergezeld van een stevige baan sfeerverlichting die zich in alle kleuren van de regenboog laat instellen. De korte, platte bedieningshendel van de automaat doet sterk aan die van Audi’s denken en de optisch met elkaar verbonden ventilatieroosters rechts, ook te zien in de Passat, blijven apart. Er zijn meer elementen die we kennen van andere modellen, zoals het op het oog regelrecht uit de Golf en Polo afkomstige stuurwiel. Het materiaalgebruik is op oog- en voelhoogte dik in orde, maar lager op het dashboard treffen we meer alledaagse kunststoffen aan. Wat niet alledaags is, is de zitpositie. De stoelen zijn uitgebreid (en deels via het scherm) instelbaar en de armsteunen bevinden zich zowel links als rechts op een ideale plek, zodat iedereen eenvoudig een comfortabele plek vindt.

Toch geeft de Velar direct veel meer een gevoel van weelde. Het in dit geval bijna oranjekleurige leer oogt natuurlijker dan dat dat van de Touareg en de stiksels zijn zo mooi dat we er bijna niet vanaf kunnen blijven. Dat is niet zo gek als het klinkt, want zelfs het stuur is ondergedompeld in prachtig aan elkaar bevestigde lappen leer. De stoelen zijn precies stevig genoeg, de hoofdsteunen vallen als kussens om je achterhoofd en de deurpanelen zijn afgewerkt met grote aluminiumpanelen. Ook bij functionele elementen als de interieurverlichting en de knoppen op het stuur lijkt pure schoonheid een hoofdrol te spelen. Alles wat je ziet en beroert, is uniek en met veel liefde in elkaar gezet en dat is precies waar het in de Volkswagen een beetje aan schort. Hoewel de zetels van de Velar nog beter bevallen dan die in de Touareg, is de zitpositie in de Brit voor lange mensen wat minder fijn doordat de knieën in aanvaring kunnen komen met de onderkant van het dashboard. Ook achterin is er in de Duitser meer beenruimte dan in de Brit, want de Touareg slaagt er goed in om z’n grotere buitenmaten te vertalen naar een ruimer interieur. Een zevenzitter is het net als z’n tegenstrever nooit, maar vooral de bagageruimte is met 810 liter ronduit indrukwekkend en laat de 673 liter grote ‘bak’ van de Velar ruimschoots achter zich. Bovendien is het laadruim dankzij een automatisch omhoogklappend én weer sluitend afdekscherm makkelijker toegankelijk dan het achterste van de Velar, waar het scherm handmatig moet worden geopend.

REIZEN

Dankzij deze waarden bieden beide auto’s eenvoudig onderdak aan grote koffers en dat is maar goed ook, want als reisauto’s zijn deze mastodonten bijna onverslaanbaar. Met name in de Comfort-stand werkt de optionele luchtvering van de Touareg alle ongerechtigheden in het wegdek op bijna Amerikaanse wijze weg, terwijl de besturing op de snelweg een overdaad aan stabiliteit biedt en de enorme dieselmotor in het vooronder amper van het stationair toerental hoeft af te wijken om de auto op snelheid te houden. De 3.0 TDI kennen we uit verschillende Audi’s en levert in z’n hier gemonteerde krachtigste versie 286 pk en 600 Nm. Het blok lijkt voor deze auto te zijn gemaakt en sleurt de bijna 2.000 kg zware SUV zonder enig drama voort. De motor is te allen tijde gekoppeld aan een achttraps automaat en vierwielaandrijving, waarmee hij een prettig geheel vormt. Wel twijfelt de bak bij een plotselinge inhaal- of invoegactie soms net wat te lang voordat hij terugschakelt. Wie er genoegen in schept om op hoge snelheid over bochtige wegen te rijden, adviseren we met klem om (ook) een andere auto te kopen. Maar als het moet, blijkt de Touareg een trefzeker voertuig.

Het verschil tussen de Comfort- en de Sport-stand is goed voelbaar en zeker als de optionele vierwielbesturing aanwezig is, is er weinig wat de auto van de wijs kan brengen. Niet dat de Velar je voor nare verrassingen stelt, maar deze auto laat nadrukkelijker blijken dat bochten niet zijn hobby zijn. Het grote, fraaie stuurwiel laat zich licht en wat gevoelloos verdraaien en het onderstel, ook hier voorzien van luchtvering, doet minder z’n best om de koets rechtop te houden. Dat is best opvallend, want tegelijkertijd moet de Velar het afleggen als het gaat om veercomfort. De concessies op het gebied van rijgedrag zijn deels te verklaren door de terreinkwaliteiten van de Range Rover, want zelfs de modieuze, fraaie Velar moet buiten de gebaande paden tot grootse dingen in staat zijn.

OPPERMACHTIG

Als reisauto doet de Velar echter weinig voor de Touareg onder. Ook hier is een 3.0 V6-diesel verantwoordelijk voor de aandrijving. Met 300 pk en 700 Nm is het D300-blok nog krachtiger dan Volkswagens TDI, maar dat vertaalt zich niet in betere sprintcijfers. In een eerdere test kregen we de Velar D300 nog in 7,3 tellen van 0 naar 100 km/h, nu wijkt de auto met 7,8 tellen nog meer van de fabrieksopgave af. Aan de bak zal het niet liggen, want ook deze auto beschikt over de veelgeprezen automaat van ZF. De Land Rover-V6 loopt wat rauwer rond dan die van Volkswagen en laat zich vooral bij vollast meer horen. Maar het geeft de auto karakter. Uitkijkend over de lange motorkap en met die uiterst koppelrijke, licht dreunende dieselmotor onder de rechtervoet voel je je al snel oppermachtig en dat is in deze tijden van steeds kleiner wordende viercilinders een zeldzaam heerlijke sensatie.

Wie een Touareg wil zoals in deze test, zal stevig in de buidel moeten tasten. De door ons gereden uitvoering is een Atmosphere, die qua prijs gelijk is aan de ietwat anders uitgevoerde Elegance en samen met die variant de middenmoot van het gamma vormt. Alleen de sportief aangeklede R-Line is nog duurder, maar in plaats daarvan is de testauto voorzien van een R-Line exterieurpakket. Belangrijker vinden we het Innovation- en Comfort-pakket, want die omvatten beide onder meer het enorme scherm en de zeer prettige Adaptive Air Suspension-luchtvering. Samen zijn deze pakketten echter goed voor een meerprijs van maar liefst € 11.709. Tel daar de lange rij losse opties bij op en deze Touareg kost € 119.312.

Helemaal compleet is de auto dan nog niet, want tegenover de hier geteste Velar mist de Duitser zaken als achterbanken stuurverwarming, stoelventilatie en een afzonderlijke klimaatzone achterin. De geteste Velar is met € 131.193 echter nog duurder, wat vooral door de HSE-trim komt. Land Rover laat z’n klanten binnen de sportief aangeklede R-Dynamic-uitvoering van € 96.700 nog kiezen tussen de ‘Specification Packs’ standaard, ‘S’, ‘HS’ en ‘HSE’ en die laatste komt met deze motor op € 117.400. Net als bij Volkswagen valt er dan nog meer te kiezen, zodat deze auto’s qua prijs zowel in basistrim als volledig aangeklede vorm goed aan elkaar zijn gewaagd.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

De Volkswagen biedt meer ruimte, een verfijndere aandrijflijn en een onderstel dat op asfalt beter presteert. De auto sprokkelt een half puntje meer binnen, wellicht deels omdat punten nu eenmaal niets zeggen over emoties. Tegelijkertijd kun je je namelijk afvragen of het in dit segment terecht is om het gevoel volledig buiten spel te zetten. Met de Volkswagen doe je namelijk rationeel bezien een prima koop, maar met de Range Rover verwen je jezelf op een manier die past bij het prijskaartj

Lezersreacties (177) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum