Volkswagen Touareg V8 TDI - Eerste rijtest

Oergeweld

AW43 2019
AutoWeek 43 2019
AutoWeek 43 2019

Je leest het in AutoWeek 43 2019

Dieselgate en de CO2-discussie maken het de grote dieselmotor niet gemakkelijk, maar dat weerhoudt Volkswagen er niet van om een V8 TDI-motor te lanceren in de Touareg. 

Of we het nu willen of niet, het tijdperk van grote motoren met zes, acht of nog meer cilinders komt langzaam ten einde. Op een zeker moment rijden we allemaal in compacte auto’s met elektromotoren, en die mogen we niet eens meer zelf besturen … Tot het zover is, willen we echter nog maximaal genieten. Bij Volkswagen denken ze er net zo over.

De fabrikant uit Wolfsburg heeft inmiddels al meer dan een miljoen Touaregs verkocht en ter gelegenheid van dat jubileum voorziet Volkswagen zijn vlaggenschip van een zeer dikke motor, een V8 TDI. Deze imposante machine is overigens niet één op één overgenomen uit de Audi SQ7 en de Bentley Bentayga. Volkswagen heeft de grote dieselmotor schoner, lichter en zuiniger gemaakt. De dure elektrische turbo en de zware 48 volt-accu werden achterwege gelaten. In plaats daarvan werd de motor voorzien van zogenaamde registertechniek: bij lage toerentallen wordt slechts één uitlaatklep per cilinder geopend, zodat de verzamelde uitlaatgassen één van de twee turbo’s snel op stoom kunnen brengen.

Pas boven de 2.000 toeren per minuut gaan ook de overige acht uitlaatkleppen open en wordt ook de tweede turbo beademd. En dan is de beer los: het maximale koppel van 900 Nm zorgt ervoor dat de 2,3 ton zware SUV met een ongekend gemak van zijn plek schiet. Dat maakt het des te verbazingwekkender dat het verbruik van 9,1 liter op 100 km volgens de nieuwe WLTP-norm helemaal niet zo onrealistisch lijkt: de boordcomputer gaf een gemiddelde van 8,8 liter/100 km weer, oftewel 1 op 11,4. Een indrukwekkend resultaat.

Het verwijt dat de Touareg een achterhaalde monster-SUV voor patsers is, wordt door Volkswagen weerlegd. Analyses hebben aangetoond dat de Touareg met zijn op comfort gerichte uitrusting – een sportonderstel of een uitlaat met kleppen zoek je bij dit model tevergeefs – vooral mensen aanspreekt die hun auto gebruiken voor hobby of werk. De VW Touareg-koper is ge middeld 57 jaar oud en 75 procent van de kopers kiest voor een trekhaak. Zelfs de gepeperde prijs van de V8 TDI zal hen niet afschrikken: € 125.770.

De dieselmotor mag dan in het verdomhoekje zitten, met de V8 TDI is de Touareg een auto waarmee je onder alle omstandigheden perfect uit de voeten kunt. Hopelijk kopen mensen deze imposante auto niet uitsluitend omdat je er zo lekker hoog in zit, want dat is gezien zijn kwaliteiten toch een gevalletje ‘parels voor de zwijnen’.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Zeer comfortabel rijgedrag
  • +Enorme motorkracht
  • -Uitstraling en formaat roepen soms weerstand op
  • -Niet bepaald handzaam

Signalement

Merk Volkswagen
Model Touareg 4.0 V8 TDI 422pk 4Motion Elegance
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 124.540

Specificaties

Brandstof diesel
Motor V8
Cilinderinhoud 3.956 cc
Maximaal vermogen 310 kW / 422 pk
Maximaal koppel 900 Nm bij 1.250 tpm
Inhoud brandstoftank 75 l
Lengte / breedte / hoogte 4.878 mm / 1.984 mm / 1.717 mm
Wielbasis 2.904 mm
Massa leeg 2.210 kg
Laadvermogen 790 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.500 kg / 750 kg
Banden255/55R19Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 4,9 s
Brandstofverbruik 7,4 l/100km
CO2-uitstoot 195 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum