Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Volkswagen
  • Touareg

Volkswagen Touareg 3.0 TDI 286pk Atmosphere

Techgigant

72
VW Touareg 3.0 TDI 286 pk
VW Touareg 3.0 TDI 286 pkVW Touareg 3.0 TDI 286 pkVW Touareg 3.0 TDI 286 pkVW Touareg 3.0 TDI 286 pkVW Touareg 3.0 TDI 286 pkVW Touareg 3.0 TDI 286 pkVW Touareg 3.0 TDI 286 pkVW Touareg 3.0 TDI 286 pkVW Touareg 3.0 TDI 286 pkVW Touareg 3.0 TDI 286 pk
Jan Lemkes
  • Jan Lemkes
  • Autotest
6 augustus 2019 om 17:38
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 33 2018
AutoWeek 33 2018

Je leest het in AutoWeek 33 2018

De Volkswagen Touareg doet met z’n grotere formaat en giga-grille z’n uiterste best om indruk te maken, maar wie voor dik een ton zo onopvallend mogelijk door het verkeer wil gaan, doet hier geen gekke koop mee.

Dat is misschien juist wel de kracht van de Touareg, die een speciale positie inneemt binnen de Volkswagen Groep. Daar is met de Audi Q7 en Q8, de Porsche Cayenne en – nog hoger in de markt – de Bentley Bentayga en Lamborghini Urus ruim voldoende te kiezen voor wie een grote, dure SUV wil, maar toch houdt Volkswagen vast aan het idee dat het zelf ook zo’n auto in de gelederen wil hebben. Dat begon al in 2002 en anno 2019 is Volkswagen nog altijd het enige huis-tuin-en-keukenmerk dat een premium-SUV aanbiedt. In tegenstelling tot auto’s als de Hyundai Santa Fe mikt de Touareg namelijk nadrukkelijk op dure types als de BMW X5, Volvo XC90 en ook de ‘eigen’ Audi Q7. Om die strijd aan te kunnen, moet je tegenwoordig vooral op het gebied van innovatieve technologie volop kunnen meedoen. Volkswagen zet z’n directe concurrenten in elk geval op achterstand als het gaat om de vierkante meters schermoppervlak, want het Touareg-binnenste wordt gedomineerd door een display met een doorsnee van maar liefst 15 inch. Dat sluit vrijwel naadloos aan op een digitaal instrumentarium dat met 12 inch evenmin klein is te noemen en omringt samen met dat scherm én een head-up display de bestuurder met informatie. Wie voor het eerst met een Touareg op pad gaat, kan maar beter een uurtje eerder van huis gaan, want het is verstandig om eerst even de weg te leren kennen in deze complexe digitale wereld. Het basisscherm van het systeem werkt met ‘tegels’ en die zijn stuk voor stuk naar wens in te vullen met functies. Vrijwel elke functie laat zich via het centrale scherm bedienen en hoewel er ongetwijfeld lang is nagedacht over de plaatsing van de verschillende menu’s en mogelijkheden, zijn er hier en daar toch missertjes. Iets eenvoudigs als het resetten van de ritgegevens is bijvoorbeeld diep in het instellingenmenu verstopt.

Gevoel van weelde

Het is knap lastig om níet naar het scherm te kijken in de Touareg, maar als we dat toch doen, valt als eerste het fraaie mat afgewerkte hout op. De strip is onderdeel van de Atmosphere-uitvoering en wordt vergezeld van een stevige baan sfeerverlichting die zich in alle kleuren van de regenboog laat instellen. De korte, platte bedieningshendel van de automaat doet sterk aan die van Audi’s denken en de optisch met elkaar verbonden ventilatieroosters rechts, ook te zien in de Passat, blijven apart. Er zijn meer elementen die we kennen van andere modellen, zoals het op het oog regelrecht uit de Golf en Polo afkomstige stuurwiel. Het materiaalgebruik is op oog- en voelhoogte dik in orde, maar lager op het dashboard treffen we meer alledaagse kunststoffen aan. Wat niet alledaags is, is de zitpositie. De stoelen zijn uitgebreid (en deels via het scherm) instelbaar en de armsteunen bevinden zich zowel links als rechts op een ideale plek, zodat iedereen eenvoudig een comfortabele plek vindt. De Touareg slaagt er goed in om z’n grotere buitenmaten te vertalen naar een ruimer interieur. Een zevenzitter is het nooit, maar vooral de bagageruimte is met 810 liter ronduit indrukwekkend. Bovendien is het laadruim dankzij een automatisch omhoogklappend én weer sluitend afdekscherm makkelijk toegankelijk.

Reizen

Als reisauto is deze mastodont bijna onverslaanbaar. Met name in de Comfort-stand werkt de optionele luchtvering van de Touareg alle ongerechtigheden in het wegdek op bijna Amerikaanse wijze weg, terwijl de besturing op de snelweg een overdaad aan stabiliteit biedt en de enorme dieselmotor in het vooronder amper van het stationair toerental hoeft af te wijken om de auto op snelheid te houden. De 3.0 TDI kennen we uit verschillende Audi’s en levert in z’n hier gemonteerde krachtigste versie 286 pk en 600 Nm. Het blok lijkt voor deze auto te zijn gemaakt en sleurt de bijna 2.000 kg zware SUV zonder enig drama voort. De motor is te allen tijde gekoppeld aan een achttraps automaat en vierwielaandrijving, waarmee hij een prettig geheel vormt. Wel twijfelt de bak bij een plotselinge inhaal- of invoegactie soms net wat te lang voordat hij terugschakelt. Wie er genoegen in schept om op hoge snelheid over bochtige wegen te rijden, adviseren we met klem om een andere auto te kopen. Maar als het moet, blijkt de Touareg een trefzeker voertuig. Het verschil tussen de Comfort- en de Sport-stand is goed voelbaar en zeker als de optionele vierwielbesturing aanwezig is, is er weinig wat de auto van de wijs kan brengen.

Wie een Touareg wil zoals in deze test, zal stevig in de buidel moeten tasten. De door ons gereden uitvoering is een Atmosphere, die qua prijs gelijk is aan de ietwat anders uitgevoerde Elegance en samen met die variant de middenmoot van het gamma vormt. Alleen de sportief aangeklede R-Line is nog duurder, maar in plaats daarvan is de testauto voorzien van een R-Line exterieurpakket. Belangrijker vinden we het Innovation- en Comfort-pakket, want die omvatten beide onder meer het enorme scherm en de zeer prettige Adaptive Air Suspension-luchtvering. Samen zijn deze pakketten echter goed voor een meerprijs van maar liefst € 11.709. Tel daar de lange rij losse opties bij op en deze Touareg kost € 119.312. Helemaal compleet is de auto dan nog niet.

Oordeel

4 sterren

De Volkswagen biedt ruimte, een verfijnde aandrijflijn en een onderstel dat op asfalt goed presteert. Rationeel bezien doe je een prima koop, maar tegelijkertijd kun je je afvragen of het in dit segment terecht is om het gevoel volledig buiten spel te zetten.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Touareg 3.0 V6 TDI 286pk 4Motion Atmosphere
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Prijs € 100.960

Specificaties

Brandstof diesel
Motor V6
Cilinderinhoud 2.967 cc
Maximaal vermogen 210 kW / 286 pk
Maximaal koppel 600 Nm bij 2.250 tpm
Inhoud brandstoftank 75 l
Lengte / breedte / hoogte 4.878 mm / 1.984 mm / 1.717 mm
Wielbasis 2.904 mm
Massa leeg 1.970 kg
Laadvermogen 880 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.500 kg / 750 kg
Banden235/65R18Prijzen
Topsnelheid 235 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,2 s (fabrieksopgave: 6,1 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,0 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 4,4s
Brandstofverbruik 8,4 l/100km (fabrieksopgave: 6,6 l/100km)
CO2-uitstoot 173 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Touareg
Volkswagen Volkswagen Touareg

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Touareg R 3.0 TSI eHybrid FULL OPTIONS ! | PANORAMADAK | BLACK STYLE | INNOVISION COCKPUT " l LICHTMETALEN VELGEN 21" | LED KOPLAMPEN |

    Volkswagen Touareg R 3.0 TSI eHybrid FULL OPTIONS ! | PANORAMADAK | BLACK STYLE | INNOVISION COCKPUT " l LICHTMETALEN VELGEN 21" | LED KOPLAMPEN |

    • 2020
    • 23.290 km

    € 94.900

    Volkswagen Touareg 3.0TSI R-Line Innovision Lucht Pano 21-inch Head-up Stoelbeluchting M-LED VOL!

    Volkswagen Touareg 3.0TSI R-Line Innovision Lucht Pano 21-inch Head-up Stoelbeluchting M-LED VOL!

    • 2020
    • 15.805 km

    € 94.899

    Volkswagen Touareg R 3.0 TSI Hybride 462 PK 4-M AUTOMAAT | Panoramadak | Trekhaak | 21 Inch velgen | Luchtvering | Leder met koeling | LED | Head-Up |

    Volkswagen Touareg R 3.0 TSI Hybride 462 PK 4-M AUTOMAAT | Panoramadak | Trekhaak | 21 Inch velgen | Luchtvering | Leder met koeling | LED | Head-Up |

    • 2020
    • 25.435 km

    € 91.900

Meer Volkswagen Touareg occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Volkswagen Touareg

    38
    • 28 februari 2020

Lezersreacties (72) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Touareg specificaties
  • Volkswagen Touareg occasions
  • Volkswagen Touareg video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Touareg tests
  • Volkswagen Touareg gebruikersreviews
  • Volkswagen Touareg index
PREMIUM
Volkswagen Touareg V8 TDI

Volkswagen Touareg V8 TDI

Dieselgate en de CO2-discussie maken het de grote dieselmotor niet gemakkelijk, maar dat weerhoudt...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen Touareg 3.2 V6 (2003)

    Volkswagen Touareg 3.2 V6 (2003)

    7
    • 4 september 2018
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI 240pk BMT Terrain Tech (2012)

    Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI 240pk BMT...

    10
    • 12 maart 2013
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI BlueMotion Highline Plus (2009)

    Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI BlueMotion...

    • 23 januari 2013
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Touareg 3.6 V6 (2006)

    Volkswagen Touareg 3.6 V6 (2006)

    4
    • 22 juni 2012
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Touareg 2.5 TDI (2006)

    Volkswagen Touareg 2.5 TDI (2006)

    1
    • 11 november 2011
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Touareg 5.0 V10 TDI (2004)

    Volkswagen Touareg 5.0 V10 TDI (2004)

    17
    • 2 september 2011
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Touareg 3.0 V6 TSI Hybrid Highline (2010)

    Volkswagen Touareg 3.0 V6 TSI Hybrid Highline...

    3
    • 24 augustus 2011
meer reviews
BMW X5 vs. Volkswagen Touareg - Dubbeltest

BMW X5 vs. Volkswagen Touareg - Dubbeltest

Enige vorm van subtiliteit hoef je traditiegetrouw niet te verwachten van de nieuwe BMW X5....

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Facelift voor Volkswagen Touareg

    Facelift voor Volkswagen Touareg

    67
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Touareg leert op afstand inparkeren

    Volkswagen Touareg leert op afstand inparkeren

    16
    • 13 november 2020
  • Nieuws
    Volkswagen Touareg R is 462 pk sterke plug-in

    Volkswagen Touareg R is 462 pk sterke plug-in

    23
    • 25 februari 2020
  • Nieuws
    Abt pompt 500 pk in Volkswagen Touareg

    Abt pompt 500 pk in Volkswagen Touareg

    25
    • 12 december 2019
  • Nieuws
    Back to basics: Volkswagen Touareg

    Back to basics: Volkswagen Touareg

    65
    • 30 november 2019
  • PREMIUM
    Volkswagen Touareg V8 TDI

    Volkswagen Touareg V8 TDI

    • 22 oktober 2019
  • Nieuws
    Dit kost de Volkswagen Touareg 4.0 V8 TDI

    Dit kost de Volkswagen Touareg 4.0 V8 TDI

    25
    • 23 mei 2019
Merk
Merk
  • Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012 – 303.058 km - Klokje Rond

    Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012...

    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Volkswagen ID Aero: tot ruim 600 kilometer elektrisch

    Volkswagen ID Aero: tot ruim 600 kilometer...

    244
    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    Greenwheels stapt versneld over op EV's

    Greenwheels stapt versneld over op EV's

    52
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Volkswagen: 'Productie loopt risico door stop Russisch gas'

    Volkswagen: 'Productie loopt risico door...

    42
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Volkswagen ID Aero: elektrische sedan komt in 2023

    Volkswagen ID Aero: elektrische sedan komt...

    47
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Facelift voor Volkswagen Touareg

    Facelift voor Volkswagen Touareg

    67
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Milivié 1 is gemoderniseerde Kever van 5,5 ton

    Milivié 1 is gemoderniseerde Kever van...

    • 20 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden