Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Connected Series 150 pk (2016)

Geslaagd vervolg

Test Volkswagen Tiguan
Test Volkswagen TiguanTest Volkswagen TiguanTest Volkswagen TiguanTest Volkswagen TiguanTest Volkswagen Tiguan
Volkswagen heeft sinds een paar maanden een compleet nieuwe Tiguan in de showrooms staan. De auto is lichter en zuiniger is dan zijn voorganger en staat zodoende voor lagere bedragen in de prijslijsten.

We gaan op pad met de Tiguan met 1.4 TSI-motor, die alleen leverbaar is met voorwielaandrijving. Mede daardoor is het testverbruik keurig: 1 op 15,2. Het feit dat de viercilinder twee van zijn zuigers stilzet, draagt daar ook aan bij. Die cilinderuitschakeling zorgt weliswaar voor een merkwaardig brommetje uit de motorruimte, maar het lijkt z'n vruchten af te werpen in de praktijk. We zijn zeer te spreken over de motor en versnellingsbak die Volkswagen monteert; de TSI werkt vlot, redelijk stil en soepel en de zestraps DSG schakelt zeer vlot over en terug. Minder fijn is de manier waarop de DSG soms een te hoge versnelling kiest; zo rijdt de Tiguan bijvoorbeeld al in de zesde versnelling bij een krappe 70 km/h, waardoor de motor licht gaat brommen en dat komt het comfort net zomin ten goede als de brom van de cilinderuitschakeling. Het valt niet mee om het rijgedrag van de Volkswagen Tiguan in heldere, duidelijke bewoordingen te vatten. Het karakter van VW's nieuwe SUV is eigenlijk 'vleesch noch visch'. Een Tiguan biedt bepaald geen uitgesproken rijervaring. Met name de gevoelloze, zeer lichte besturing is nogal bepalend. Je voelt niet precies hoe de auto zal reageren en de reacties zijn ze niet noemenswaardig scherp of vlot. De Tiguan gedraagt zich weliswaar evenwichtig en vertoont geen drama, maar geen enkel moment doet de auto moeite om je bij het rijden te betrekken, ook niet wanneer je via het optionele Driver Profile-menu zaken als de gasrespons en de zwaarte van de besturing aanpast. Hoewel het ontspannen karakter van de Tiguan na een lange werkdag heerlijk is, voorkomt het anderzijds dat de VW onder je huid kruipt.

Oordeel

Echt spannend is de nieuwe Tiguan misschien niet, maar Volkswagen heeft zijn huiswerk wel weer gedaan. Vooral de aandrijflijn en het comfortabele rijgedrag weten indruk te maken.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Tiguan 2.0 TDI 150pk Connected Series
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 41.085

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.968 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 3.500 tpm
Maximaal koppel 340 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 58 l
Lengte / breedte / hoogte 4.486 mm / 1.839 mm / 1.632 mm
Wielbasis 2.681 mm
Massa leeg 1.468 kg
Laadvermogen 572 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden215/65R17Prijzen
Topsnelheid 204 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,1 s (fabrieksopgave: 9,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3 3,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4 7,7 s
Brandstofverbruik 4,7 l/100km
CO2-uitstoot 123 g/km

PRIVATE LEASE Volkswagen Tiguan

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (106) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum