Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Connected Series 150 pk (2016)
Geslaagd vervolg
We gaan op pad met de Tiguan met 1.4 TSI-motor, die alleen leverbaar is met voorwielaandrijving. Mede daardoor is het testverbruik keurig: 1 op 15,2. Het feit dat de viercilinder twee van zijn zuigers stilzet, draagt daar ook aan bij. Die cilinderuitschakeling zorgt weliswaar voor een merkwaardig brommetje uit de motorruimte, maar het lijkt z'n vruchten af te werpen in de praktijk. We zijn zeer te spreken over de motor en versnellingsbak die Volkswagen monteert; de TSI werkt vlot, redelijk stil en soepel en de zestraps DSG schakelt zeer vlot over en terug. Minder fijn is de manier waarop de DSG soms een te hoge versnelling kiest; zo rijdt de Tiguan bijvoorbeeld al in de zesde versnelling bij een krappe 70 km/h, waardoor de motor licht gaat brommen en dat komt het comfort net zomin ten goede als de brom van de cilinderuitschakeling. Het valt niet mee om het rijgedrag van de Volkswagen Tiguan in heldere, duidelijke bewoordingen te vatten. Het karakter van VW's nieuwe SUV is eigenlijk 'vleesch noch visch'. Een Tiguan biedt bepaald geen uitgesproken rijervaring. Met name de gevoelloze, zeer lichte besturing is nogal bepalend. Je voelt niet precies hoe de auto zal reageren en de reacties zijn ze niet noemenswaardig scherp of vlot. De Tiguan gedraagt zich weliswaar evenwichtig en vertoont geen drama, maar geen enkel moment doet de auto moeite om je bij het rijden te betrekken, ook niet wanneer je via het optionele Driver Profile-menu zaken als de gasrespons en de zwaarte van de besturing aanpast. Hoewel het ontspannen karakter van de Tiguan na een lange werkdag heerlijk is, voorkomt het anderzijds dat de VW onder je huid kruipt.
Oordeel
Echt spannend is de nieuwe Tiguan misschien niet, maar Volkswagen heeft zijn huiswerk wel weer gedaan. Vooral de aandrijflijn en het comfortabele rijgedrag weten indruk te maken.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Tiguan 2.0 TDI 150pk Connected Series |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 41.085 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.968 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 3.500 tpm |
Maximaal koppel | 340 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 58 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.486 mm / 1.839 mm / 1.632 mm |
Wielbasis | 2.681 mm |
Massa leeg | 1.468 kg |
Laadvermogen | 572 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 215/65R17Prijzen |
Topsnelheid | 204 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,1 s (fabrieksopgave: 9,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3 | 3,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4 | 7,7 s |
Brandstofverbruik | 4,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 123 g/km |
PRIVATE LEASE Volkswagen Tiguan
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Tiguan 1.5 TSI 3x R-Line 7p. Pano Leer Trekhaak 360
- 2020
- 100.000 km

Volkswagen Tiguan 1.5 TSI 131pk Comfortline Business | Trekhaak | Stoelverwarming | Navi | Apple CarPlay | 17" Velgen | ECC
- 2020
- 118.714 km

Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4M Highline R-Line 220PK|Pano|HUD|ACC|Dynaudio|LED|Memory|Keyless
- 2017
- 138.850 km
Lees ook
Volkswagen Tiguan (2016-2024) - Occasion aankoopadvies
SUV of stationwagon: occasionprijzen Volkswagen Tiguan versus Passat Variant
Praktijkverbruik Volkswagen Tiguan: spaarzame slokop?
Praktijkervaring Volkswagen Tiguan: dit vinden eigenaren van hun SUV
Facelift Friday: Volkswagen Tiguan (2020)
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (106) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.