Volkswagen Polo GTI vs. Volkswagen Golf GTI - Vergelijkende Test

Kleintjes groeien groot

Volkswagen Golf GTI vs. Volkswagen Polo GTI
AutoWeek 33 2022
AutoWeek 33 2022

Je leest het in AutoWeek 33 2022

De compacte GTI is aan het uitsterven, de Polo GTI heeft nog maar weinig concurrenten. Hij heeft er echter wel één in eigen huis, de Golf GTI. Op het circuit zoeken we uit of de ‘kleine GTI’ een serieus alternatief vormt.

Vroeger was zeker niet alles beter, maar feit is dat de GTI dreigt uit te sterven. Extra gepeperde uitvoeringen van elektrische modellen nemen gaandeweg zijn plaats in. Steeds meer merken halen de sportieve topversies van hun brandstofmodellen uit de showrooms. Als ‘uitvinder van de GTI’ – hoewel je er over kunt twisten of de oorspronkelijke Golf GTI indertijd de eerste in zijn soort was – wil Volkswagen de stellingen zo lang mogelijk verdedigen. Zowel van de Polo als van de Golf is nog altijd een GTI-uitvoering verkrijgbaar. De recente opfrisbeurt van de Polo GTI is een mooie gelegenheid om de twee kemphanen uit dezelfde stal eens naast elkaar te zetten.

We gaan vandaag op stap met de achtste generatie van de Golf GTI, die al veel lof heeft ontvangen. Met name de Clubsport maakt indruk bij circuittests, maar ook de variant met 245 pk staat zijn mannetje. Met een opgefrist uiterlijk, meer techniek en een iets hoger vermogen heeft Volkswagen de Polo GTI klaargestoomd voor de tweede helft van zijn leven. Hij heeft nu een vermogen van 207 pk, wat 7 pk meer is dan voorheen. Daarmee levert het model niet geheel toevallig 3 pk meer dan een concurrent die recent de aanval op hem heeft geopend, de Hyundai i20 N. Tegen die Koreaan heeft de Polo het op het circuit overigens moeilijk, omdat je bij de Polo GTI het ESP niet geheel kunt uitschakelen. Sinds de modelwisseling is dat bij de Golf GTI wel mogelijk. Je kunt de Golf GTI op andere markten ook bestellen met handbak, maar de Nederlandse importeur heeft er (ongetwijfeld om emissie-technische redenen) voor gekozen om hem alleen met DSG-bak te leveren. Voor de puristen is dat jammer, maar voor deze vergelijkende test komt dat eigenlijk wel mooi uit, omdat de Polo GTI ook alleen met transmissie met dubbele koppeling leverbaar is.

UP-TO-DATE

Als je je zinnen op de grotere en sterkere Golf GTI hebt gezet, moet je daarvoor overigens wel diep in de buidel tasten. Waar de Polo voor net iets meer dan 38 mille mee naar huis mag, is de Golf GTI met een prijs van € 53.940 ruim € 15.000 duurder. Hoe je het ook wendt of keert, dat is toch echt een fors verschil. Daarvoor krijg je echter wel een auto die technisch helemaal up-to-date is. Of je het digitale instrumentarium en het wat nukkige infotainmentsysteem fijn vindt of niet, is natuurlijk een kwestie van smaak. Feit is echter dat Volkswagen zowel onderstel als aandrijflijn van de Golf GTI behoorlijk heeft doorontwikkeld ten opzichte van de zevende generatie. Dat blijkt alleen al uit het praktijkverbruik dat we noteerden bij deze test. Waar we bij GTI nummer zeven op een gemiddeld verbruik van 9,5 liter op 100 km kwamen, oftewel 1 op 10,5, zit de achtste generatie in de praktijk maar twee tiende boven de WLTP-fabrieksopgave, met een verbruik van 7,6 liter op 100 km (1 op 13,2). In de loop der jaren hebben we regelmatig vastgesteld dat er een enorm verschil zit tussen het verbruik dat automerken claimen en het verbruik in de praktijk van alledag, dus Volkswagen heeft zijn huiswerk in dat opzicht gedaan. Ook de Polo GTI wijkt met zijn gemiddelde verbruik van 7,2 liter op 100 km (1 op 13,9) niet zo gek veel af van de fabrieksopgave, die volgens de WLTP-cyclus 6,8 liter per 100 km bedraagt, oftewel 1 op 14,7. Daarmee heeft de kleine GTI zijn eerste troefkaart verspeeld, want zijn grote broer is praktisch net zo zuinig als de Polo GTI.

INDRUKWEKKENDE PRESTATIE

Hoe groot zijn de verschillen op het vlak waar het bij dit soort auto’s allemaal om draait, namelijk het prestatieniveau? Nou, we kunnen stellen dat de Polo de Golf aardig kan bijbenen. Bij de sprint vanuit stilstand naar 160 km/h moet hij een ruime seconde toegeven. Bij de remtest laat de Golf zijn kleine broertje in het stof bijten, want een remafstand van 32,5 met warme remmen en een beginsnelheid van 100 km/h is een indrukwekkende prestatie. De lichtere Polo heeft hier 35 meter voor nodig en dat is geen grensverleggend resultaat. Het is niet slecht, maar nauwelijks indrukwekkend, zodat de Polo ook bij deze test ondanks zijn lagere gewicht zijn meerdere moet erkennen in de Golf. Hij moet bij de tests die we later vandaag op het circuit uitvoeren echt indruk maken om punten goed te maken. Voordat het zover is, kijken we eerst nog even goed naar het praktische gebruiksgemak.

Het is vanzelfsprekend dat de Golf een klasse groter is en hij biedt logischerwijs meer ruimte voor de passagiers en hun bagage, maar daar staat tegenover dat de Polo in de stad net wat lichtvoetiger en wendbaarder aandoet. Het model geeft je allang niet meer het gevoel dat je in een klein karretje onderweg bent, hij maakt net als zijn grote broer gebruik van de MQB-techniek. Die van de Golf is overigens wel van een iets nieuwere generatie, die luistert naar de naam MQB Evo. De Polo kan zich weer laten voorstaan op zijn wat compactere formaat; zijn specificaties komen grotendeels overeen van die van oudere Golfs met een lengte van 4,07 meter en een gewicht van net iets meer dan 1,3 ton. De Polo biedt dus zeker een Golfgevoel, maar bij dat model heeft de tijd eveneens niet stilgestaan. In de Golf zitten we wat lager en meer verbonden met de auto, en de voorstoelen bieden vooral ter hoogte van de schouders een betere ondersteuning. Beide modellen zijn gezegend met een nauwkeurige besturing, maar de feedback kan beter. Gevoelsmatig doet de Golf-besturing het in dat opzicht iets beter.

STABIELER

Voor een snelle rit over bochtige provinciale wegen lenen beide Volkswagens zich perfect, maar vanwege zijn wendbaarheid zouden we echter toch de voorkeur geven aan de Polo voor dit soort ritten. Als je echter een flinke snelwegrit voor de boeg hebt, is de Golf weer de betere optie. Bij hoge snelheden ligt hij net wat stabieler op de weg; het onderstel is net wat rustiger. Hoewel de Polo GTI in dit opzicht tot de betere in zijn soort behoort.

Op het circuit wordt vervolgens het kaf van het koren gescheiden. Eén ding kunnen we alvast verklappen: de Polo en de Golf zijn compleet verschillende auto’s. Waar de Golf enthousiast instuurt en pas in een laat stadium overgaat tot onderstuur glijdt de voorkant van de Polo een stuk eerder weg. Bovendien zijn er bij de Polo op de limiet continu ingrepen, want zijn ESP is niet geheel uit te zetten. Waar zijn grote broer bij lastwisselingen enthousiast met zijn achterkant indraait, moeten we de Polo gevoelsmatig dwingen om zich een beetje te laten gaan. Het verschil in rondetijd op de Sachsenring die vandaag dienstdoet als testcircuit is met 1,62 seconden dan ook aanzienlijk. De Polo is niet langzamer dan voorheen, maar de Golf heeft er bij de generatiewisseling een flinke schep bovenop gedaan. Ten opzichte van zijn voorganger, die net zoveel pk’s te bieden had, is hij op dit circuit meer dan ander­halve seconde sneller. Dat mogen we gerust een wereld van verschil noemen.

ZWAAR TE VERDUREN

Als je een hekel hebt aan bezoekjes aan de bandenboer, wat we ons alleen al om financiële redenen goed kunnen voor­stellen, is het prettig om te weten dat de Bridgestones die onder de Golf zaten er na een aantal snelle rondes nog prima uitzagen, terwijl de Continentals onder de Polo aan het eind van hun latijn waren. Met name rechtsvoor waren complete profielblokken weggesleten, terwijl we maar vier snelle rondes over het circuit hebben gereden. Onder de streep behaalt de Golf een duidelijke overwinning, hoewel hij ruim € 15.000 duurder is dan zijn kleine broertje. De gefacelifte Polo moet op tal van vlakken zijn meerdere erkennen in de Golf. De hiërarchie in de GTI-familie is dus behouden gebleven.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Praat verder op het forum