Volkswagen Polo GTI

Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTIVolkswagen Polo GTIVolkswagen Polo GTIVolkswagen Polo GTIVolkswagen Polo GTIVolkswagen Polo GTIVolkswagen Polo GTI
AutoWeek 15 2006
AutoWeek 15 2006

Je leest het in AutoWeek 15 2006

'GTI'. Die term staat ergens voor. Sinds de introductie van de type-aanduiding bij de eerste snelle Golf, dertig jaar geleden, is het een verzamelnaam geworden voor sportieve versies die wordt gebruikt door tal van fabrikanten. Ook de Polo krijgt op nieuw de veelbetekenende naam. Wij onderzochten in Duitsland hoe écht de jongste GTI is.

GTI, of dat nu staat voor een Golf of voor zijn kleinere broer de Polo, die aanduiding roept onmiddellijk emoties op. Hoge verwachtingen ook, als er een nieuwe versie wordt gepresenteerd, zoals in het geval van de Polo GTI, die in het najaar in Tokyo werd gepresenteerd en waar we nu mee op stap zijn geweest.

Volkswagen plakte het GTI-logo aanvankelijk niet op de Polo, al kende de tweede generatie van de destijds kleinste VW in 1986 wél een sportieve versie. Die kreeg de naam GT G40 omdat zijn 115 pk sterke 1.3-litermotor met de unieke mechanische G-lader was uitgerust. Die Polo had een topsnelheid van 195 km/h en legde de sprint van 0-100 af in 9,0 seconden. VW bewees daarmee dat ook in de kleine klasse een GTI-achtige uitstekend op z'n plaats was.

Pas in 1998, vier jaar na de introductie van de derde generatie Polo, kwam er een opvolger van de G40 en werd de aanduiding GTI voor het eerst voor de (gefacelifte) Polo gebruikt. Die Polo GTI werd gevoerd tot 2001 en was uitgerust met een 125 pk sterke 1,6-liter 16-klepper. De top van de GTI was 205 km/h en de acceleratietijd bedroeg 8,7 s. Daarna moest de Polo het zonder zo'n snelle uitvoering doen. Maar binnenkort staat er weer een GTI in de showroom.

Uit de voeten

De Polo GTI is uitgerust met de 1,8-liter turbomotor die we al kennen uit de New Beetle 1.8 en – belangrijker nog – die in het vooronder stond van de GTi-versie van de Golf IV. Met 150 pk en een maximum koppel van 220 Nm bij 1.950 tpm zorgt hij ervoor dat de Polo GTI in 8,2 seconden vanuit stilstand naar '100' accelereert en dat hij een topsnelheid bereikt van 216 km/h. En om maar meteen met de deur in huis te vallen: die snelheid bereikt hij ook echt! Want tijdens onze eerste kennismaking met de jongste sportPolo hadden we in de buurt van München lange en stille stukken autobahn waar de topsnelheid op de stopwatch konden vastleggen. Voor ons land is dat niet belangrijk, maar natuurlijk wél voor liefhebbers die met hun GTI-tje de grens overgaan om te het maximaal mogelijke te ervaren.

Natuurlijk heeft de Polo GTI veel méér te bieden dan enkel een hoge topsnelheid en een snelle sprinttijd. Waar 't bij dit nieuwe snelheidsmonstertje vooral om draait, is zijn uitermate sportieve karakter over de gehele linie. De motor heeft vooral een ronduit levendig karakter en de vijfbak is er maximaal op afgesteld, met goede versnellingsbakverhoudingen. De motor hangt goed aan het gas. Zo draait hij in 'vier' lustig naar 6.500 tpm en bereik je al een snelheid van 200 km/h. En dan heb je dus nog een vijfde versnelling over! Trouwens, wie in een vlaag van luiheid vanaf 120 km/h in dat vijfde verzet opeens haast krijgt, merkt dat er meer dan genoeg puf is om je snel uit de voeten te maken. Dat typeert meteen hoe je in de Polo GTI kunt rijden: met race-aspiraties in het rechterbeen, maar ook ontspannen toerend over een mooie binnenweg.

Het verbruik van de GTI moet volgens de fabrieksopgave uitkomen op 7,8l/100 km, ofwel 1:12,8. Dat haalt geen mens onder normale omstandigheden, zeker niet als je je regelmatig laat verleiden om eens flink gas te geven. Dan zie je, als je vol gas over de Autobahn raast op het display in het instrumentenpaneel zomaar 25 l/100 km verschijnen.

Klaar!

De lol van de Polo GTI zit 'm in meer zaken dan zijn motor alleen. Zo heeft hij – uiteraard – een verlaagd onderstel: in dit geval hebben de straffere, kortere veren ervoor gezorgd dat hij 15 mm lager ligt dan de normale Polo. Via de 16-inch lichtmetalen wielen met 205/45 V-rubber komt het vermogen op de weg, al heeft Volkswagen niet nagelaten om de auto uit te rusten met een elektronisch geregeld sperdifferentieel (EDS) en aandrijfslipregeling (ASR). Om nog even bij de afkortingen te blijven, ook ESP is standaard, net als RKA (Reifendruckkontrolanzeige), een bandenspanningwaarschuwingssysteem.

Blinkt de gewone Polo niet bepaald uit door een stevig karakter, de GTI doet dat wél. Het onderstel is stevig, het is stug maar niet oncomfortabel. De wegligging heeft ons eigenlijk wel een beetje verrast. Ook hier mag je rustig het woord stevig gebruiken, maar de Polo is zelfs op hoge snelheid rechtuit niet zo stug dat hij om de haverklap over een oneffenheid in het asfalt stuitert. Zoiets komt ook zijn stabiliteit ten goede. Natuurlijk voel je op betonplaten met 200 km/h wel dat veren en dempers hard moeten werken, maar in welke auto anders dan een Lexus merk zoiets niet?

De wegligging in de bochten is ronduit top. Je zou een onderstuurd karakter verwachten, maar zelfs als je keihard door een bocht gaat, blijft de Polo GTI op koers. Je zou ook reacties in het stuur verwachten als je eenmaal in de bocht zit en volgas geeft. Maar meer dan heel even een beetje wielspin is er niet te bespeuren.

De besturing is met zijn snelheidsafhankelijke elektrohydraulische stuurbekrachtiging eveneens lekker stevig. Direct en precies; je stuurt de bocht in en dat is 't. Klaar!

GTI-gevoel

Tijdens deze eerste kennismaking hebben we verder geen redenen om te vitten op het schakelen, remmen en koppelen. Is de Polo GTI dan perfect? Waarschijnlijk niet. De echte GTI-rijder zal hem misschien nog een beetje te 'soft' vinden, maar wij vinden 't best zo.

De GTI is in één oogopslag te herkennen. Uiteraard aan het GTI-logo in de zwarte honingraatgrille, maar ook aan de dorpelverbreders, de speciale lichtmetalen wielen met de rode remklauwen, de roestvrijstalen dubbele uitlaat en de spoiler met geïntegreerd remlicht op de achterklep Jammer is wél, dat als je eenmaal in de cockpit zit, er weinig is dat je het GTI-gevoel geeft. Natuurlijk, voordat je het portier dichtslaat, valt je de aluminium dorpel met GTI-logo op, maar meer dan het rode randje waarmee de stuurhoes is dichtgestikt, de aluminium pedalen en het GTI-logootje op het stuur is er eigenlijk niet. De typische GTI geruite stoelbekleding moet je smaak zijn, want iets anders is er niet.

De Polo GTI is verder compleet uitgerust. Het spreekt vanzelf dat hij de nodige airbags heeft, van voren en opzij, maar ook aan luxe ontbreekt het hem niet. Zo is er onder andere airco, elektrische raambediening, en centrale vergrendeling met afstandsbediening. Om de prijs van de Polo niet helemaal uit de hand te laten lopen is de auto niet uitgerust met xenon-, maar met halogeen koplampen.

Op onze vraag waarom de Polo niet de 1,4-liter compressormotor uit de Golf GT heeft gekregen, was het antwoord dat dit een kwestie van prijs was. De Polo GTI gaat E 24.995 kosten. De Golf GT kost E 5.000 meer en als de Polo GTI van dezelfde krachtbron was voorzien, was hij te dicht bij de GT gekomen. Niet dat de Polo GTI nu goedkoop is, want bijna 25.000 euro blijft een smak geld. Importeur Pon is echter optimistisch en hoopt van de kleine snelheidsduivel dit jaar nog altijd 250 exemplaren te verkopen.

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum