AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volkswagen Polo 1.4 TDI 80pk Bluemotion (2007)

Minder meer

Volkswagen Polo 1.4 TDI 80pk Bluemotion
Volgens Volkswagen is de Polo 1.4 TDI een zogenaamde 4-literauto, die genoegen neemt met 4 liter brandstof per 100 afgelegde kilometers. Maar hij is niet zo zuinig als VW meldt, en de wegligging heeft ook te lijden onder de 'zuinige' bandjes. Maar hij is wel vlot en oogt redelijk sportief.

De Polo Bluemotion is voorzien van 'n dichte grille, lage voorbumper en aan-gepaste achterspoiler om met minder weerstand de rijwind te doorklieven. En dan zijn er nog de speciale banden met weinig rolweerstand. Maar de meeste aanpassingen zijn mechanisch. Bluemotion staat behalve voor zuinig en schoon, ook voor vooruitgang en dus is de Polo zeker niet traag. Volkswagen paste de versnellingsbak aan: de overbrengingsverhoudingen van het derde en vijfde verzet zijn langer.


't Kan net!
Als de Bluemotion tot leven komt, stampt het TDI'tje er lustig op los, bij constante snelheden treedt het geluid minder op de voorgrond, mits je de motor niet minder dan 1.500 toeren laat draaien. Want moet je dan gas bijgeven, dan gaan er zware trillingen door de auto. Vanaf 2.000 toeren gaat de Bluemotion ervandoor als aan een elastiek. Zijn maximumkoppel van 195 Nm levert hij bij 2.200 tpm. Voor het versnellen in vier van 50 naar 80 km/h heeft de Polo maar liefst 10 seconden nodig, bij de start van die exercitie smoort de motor bijna. Dan draait hij ook maar 1.000 toeren, de lange overbrengingen nekken 'm dus. Bij deze 80 pk sterke 1,4-liter TDI krijg je het 'aan-/uitgevoel'; eerst gebeurt er bijna niets, vervolgens schiet je vooruit. Hoe dan ook, wij reden zo'n beetje de hele week rustiger dan normaal. Opschakelen bij 2.500 tpm en op de snelweg niet boven de 120 km/h, met af en toe een uitschieter naar 130. Maar ja, een testauto moet nu eenmaal gemeten worden en dan gaat het er heftig aan toe. Zeker bij de acceleratiemeting vanuit stilstand naar 100 km/h. De Polo duikt maar liefst 0,8 tellen onder de fabrieksopgave:
van 0-100 in 12,0 s. Het was de enige uitspatting waaraan we ons bezondigd hebben, want doorgaans kwamen we niet hoger dan 2.200 tpm – zo weinig omwentelingen maakt de krukas bij 120 km/h in vijf.
Met de Bluemotion halen we bij lange na niet de 1 op 25, sterker nog, we scoren nog niet eens 1 op 20, maar 1 op 19,1. Toch hadden we de boordcomputer van de Polo vooral op de verbruiksmeter staan, om te proberen het gemiddelde verbruik onder de 5 liter per 100 kilometer te houden.

Weglegging minder
De inspanningen van Volkswagen om de auto zuiniger te maken, hebben nadelige invloed op de wegligging van de Polo. De banden zijn ontworpen om zo licht moge–lijk te rollen en hebben beduidend min–der contact met de weg dan standaard-rubber. Rechtuit gaat het allemaal prima, maar in bochten gaan de banden met hoge, slappe wangen al snel glijden. De dempende werking van de banden maken de Polo Bluemotion wat softer. Sowieso veert de Duitser al vrij ver in. Volkswagen vond het niet nodig om in het interieur te verwijzen naar de schone en zuinige aard van het beestje. Maar een lampje in de toerenteller dat zou gaan branden om het ideale schakelpunt aan te duiden, was wel op zijn plek geweest. Het interieur steekt goed in elkaar, al zijn de kunst-stoffen hard. De auto heeft een lekker dik stuur en de zitpositie is dik voor elkaar. Omdat de Volkswagen Polo Blue–motion een roetfilter heeft en in aanmerking komt voor het A-label, heeft de auto recht op de bijbehorende subsidies. En dat betekent dat de auto niet zo veel meer kost dan de gewone Polo 1.4 TDI 80 pk.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Polo 1.4 TDI 80pk BlueMotion Trendline
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 17.950

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.422 cc
Maximaal vermogen 59 kW / 80 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 195 Nm bij 2.200 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 3.916 mm / 1.650 mm / 1.467 mm
Wielbasis 2.465 mm
Massa leeg 1.059 kg
Laadvermogen 491 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 800 kg / 580 kg
Banden165/70R14Prijzen
Topsnelheid 176 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,0 s (fabrieksopgave: 12,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,5 s / 10,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,9 s / 15,2 s
Brandstofverbruik 3,8 l/100km
CO2-uitstoot 99 g/km

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum