Volkswagen Polo 1.4 TDI 70pk Optive (2006)
Degelijke druktemaker
Bij het openen van het portier komt de Duitse degelijkheid je tegemoet, maar er zit kraak noch smaak aan het interieur. In Optive-uitvoering probeert het gekleurde streepjesmotief van de stoelen nog iets te doen aan de somberheid die het binnenste kenmerkt. Maar saai of niet, het steekt allemaal goed in elkaar. Enne geen rammeltje te horen! Het enige dat Volkswagen het afgelopen voorjaar bij het wijzigen van de Polo vanbinnen onder handen nam, was het instrumentarium. De vrij grote stengels voor de richtingaanwijzers en de verlichtingzitten dicht bij
het stuur. Dat is lekker dik en biedt voldoende grip. VW voorziet de Polo van een axiaal verstelbare stuurkolom. Hierdoor kun je een prettige zitpositie instellen.
Ruimte voor de benen is er volop en ook los spul vindt altijd wel 'n plekje. De Polo die we ter beschikking hadden, is een driedeurs, dus we kwamen niet al te gemakkelijk achterin – al heeft de Optive wel een Easy Entry-stoel die ver naar voren schuift. De kofferbak biedt 270 liter bagageruimte.
Passat-front
Vanbuiten heeft de Polo voorjaar 2005 een ingrijpende facelift ondergaan. Zo werd de nieuwe neus een kopie van het Passat-front en verdwenen de vier ronde lampen. De achterlichten zijn nieuw van opzet en de achterruit loopt verder naar beneden door. Achterop prijkt een TDI-logo zonder verwijzing naar de cilinderinhoud of 't aantal cilinders.
De driecilinder TDI was nog lang niet droog achter de oren, maar over zijn prestaties hebben we niets te klagen. Ondanks zijn lage kilometrage duikt de Polo onder de tijd die fabriek opgeeft. In 14,2 seconden roffelt en dreunt de driecilinder TDI van 0 naar 100 km/h. Op de tussensprint heeft 'ie het eveneens uitstekend naar z'n zin. Maar wat een kabaal! Het blijft vreemd om uit een vrij volwassen auto als de Polo een driecilinderroffel te horen. Zeker in koude toestand stampen de drie potjes als kleutertjes met ADHD luidruchtig op en neer. Omdat de Volkswagen een cilinder mist, zou je denken dat 'ie enorm zuinig is, maar met 'n gemiddeld verbruik van 1 op 16,8 valt dat een beetje tegen. Nu nodigt de TDI ook uit tot doortrekken. De driepitter zweept je op.
Mes door de boter
De Polo geeft maar weinig info over de voorwielen aan de bestuurder door. Niet vreemd, want dergelijke auto's rijden vaak in de stad en daar is een lichte besturing wel zo prettig. Bij de Polo flitst de pook als 't spreekwoordelijke mes door de boter. Net als bij de besturing gaat het zonder gevoel, maar wel heel licht. Dat stellen kopers in dit segment kennelijk op prijs. De Polo helt in bochten wat over. Niet dat het erg is, maar je voelt zijn kont lichter worden. Qua demping is de Volkswagen redelijk stevig, de vering is wat weker afgesteld.
De door ons gereden Optive is een permanent actiemodel. Hij heeft airco,
elektrisch bedienbare ramen voor en elektrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels. Ook de beide voorstoelen zijn in hoogte verstelbaar. De Polo heeft 14-inchwielen.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Polo 1.4 TDI 70pk Optive |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 19.040 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.422 cc |
Maximaal vermogen | 51 kW / 70 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 155 Nm bij 1.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.916 mm / 1.650 mm / 1.467 mm |
Wielbasis | 2.465 mm |
Massa leeg | 1.064 kg |
Laadvermogen | 586 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 580 kg |
Banden | 185/60R14Prijzen |
Topsnelheid | 164 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,2 s (fabrieksopgave: 14,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,5 s / 7,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,5 s / 15,3 s |
Brandstofverbruik | 4,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 119 g/km |
PRIVATE LEASE Volkswagen Polo
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.