Volkswagen Polo 1.4 16V 75pk Trendline (2005)
Goedmoedig lobbesje
Dat de Polo onlangs een facelift heeft gehad, is goed te zien. Hij onderging een metamorfose waarop menig botoxgebruikster jaloers kan zijn. Na de 'lift' ziet hij er veel jonger en strakker uit. De vier ronde koplampen maakten plaats voor twee lichtunits met een 'druppeltje' eruit, geheel in stijl met het front van de Passat. Ook de achterlichten zijn nieuw, en de achterklep is voorzien van een ruit die verder naar beneden doorloopt. Vanbinnen liet Volkswagen alles grotendeels bij het oude.
Stuurkolom
De Volkswagen Polo biedt een fijne zitpositie. Bij Volkswagen zijn ze met veel onderdelen karig, maar niet met de axiaal verstelbare stuurkolom. Het merk begrijpt dat ook kopers in dit segment graag een zitpositie op maat wensen. Vanachter het stuur heb je zicht op een hoekig dashboard, een instrumentarium met duidelijke afleesbare meters en een batterij loze schakelaars midden op het dashboard. Nee, echt spannend gaat het er niet aan toe in de Polo. Hij is ergonomisch en goed afgewerkt, dat allemaal wel, maar dat zijn we van Volkswagen ook wel gewend. Bovendien geeft de Polo je niet alleen een ruim gevoel, je krijgt tevens het idee dat je met een auto uit een hoger segment op weg bent. Wat natuurlijk deels door de ruimte komt, maar ook door het materiaalgebruik. Het zit 'm in van die kleine dingen, zoals het stevige 'oempfff' waarmee het dichtslaan van de portieren gepaard gaat. De Polo mag dan wat karig overkomen wat betreft de uitrusting, hij steekt wel goed in elkaar.
Lichte bediening
De goede zit, met voldoende zijdelingse steun, stemt hoopvol. Maar helaas wordt het prettige gevoel waarmee we starten, tenietgedaan door een indirecte en weinig gevoelige besturing. Het gaat allemaal nogal licht en dat geldt ook voor het schakelen. De versnellingen laten zich heel gemakkelijk, maar met een lange slag inleggen. Al kunnen we ons voorstellen dat de berijders van dit soort auto's dat lichte, gevoelloze wel prettig vinden. En zo zullen ze ook denken over de op comfort afgestemde vering. De Polo duikt en helt bij snel bochtenwerk, maar laat zich desondanks hard over een klaverblad jagen. Echt een goedmoedige lobbes. Het onderstel springt netjes met oneffenheden om, dempt de ongeregeldheden in stilte. Al zijn de rolgeluiden van banden wel goed hoorbaar.
De Polo in onze test heeft de zwakkere van de twee 1.4 16V-motoren die Voklkswagen aanbiedt in de Polo - er is ook een variant met 100 pk. Door een goed gespatieerde versnellingsbak weet de Polo het bescheiden vermogen optimaal te benutten. 't Wordt echter een ander verhaal bij de sprint vanuit stilstand. Dan komt de Volkswagen toch iets tekort.
Kaal
Een Polo Trendline 1.4 16V 75 pk kost een dikke vijftienduizend euro. Maar dan heb je geen elektrisch bediende ramen, geen cruise control, geen airco, geen elektrisch bediende buitenspiegels, allemaal zaken die het autorijden net even prettiger maken, maar waarvoor bij de Polo heel veel meer geld over de toonbank moet. Wie dat allemaal wel wil, kan het beste een Comfort-line bestellen.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Polo 1.4 16V 75pk Trendline |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 15.590 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.390 cc |
Maximaal vermogen | 55 kW / 75 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 126 Nm bij 3.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.916 mm / 1.650 mm / 1.467 mm |
Wielbasis | 2.465 mm |
Massa leeg | 996 kg |
Laadvermogen | 584 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 500 kg |
Banden | 165/70R14Prijzen |
Topsnelheid | 172 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,4 s (fabrieksopgave: 12,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,6 s / 8,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,3 s / 17,9 s |
Brandstofverbruik | 6,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 154 g/km |