Volkswagen Jetta
De terugkeer van de Jetta
De Jetta werd Vento en later Bora. In Amerika bleef de op de Golf gebaseerde sedan echter Jetta heten. Nu heeft hij ook in Europa weer zin oude naam terug.
VW's sedan in wat de 'kleine middenklasse' wordt genoemd, heeft in ons werelddeel z'n oude naam, Jetta, weer terug. Maar in de Verenigde Staten is hij, sinds z'n introductie in 1980, altijd zo blijven heten. En intussen zijn daar meer dan 2,2 miljoen Jetta's verkocht. Daarmee is deze VW in de USA al jaren het populairste model van een Europees merk. Omdat de Jetta zo'n belangrijk model is voor de Noord-Amerikaanse markt, is het niet vreemd dat de wagen gebouwd wordt door de Volkswagenfabriek in de Mexicaanse stad Peublo. Ook de voor Europa bestemde wagens komen daar vandaan. De eerste zending nieuwe Jetta's voor ons werelddeel gaat half juli 2005 in Mexico op de boot. Amerika kent de wagen dan al een half jaar, want daar wordt hij begin 2005 uitgebracht.
VW doet al jaren z'n best om de op de Golf gebaseerde sedan als een zelfstandig model neer te zetten. Deze keer is dat in ieder geval goed gelukt, hoewel de verwantschap met andere modellen ook duidelijk is. Het front van het nu geïntroduceerde model heeft een stevig in het chroom zittende grill. De neus doet denken aan die van de Passat en vertoont tevens gelijkenis met het front van de Golf GTI. In de achtersteven vinden we de snel oplichtende LED-lampen die we ook zien bij de Passat en VW's topmodel, de Phaeton. Je komt gauw in de verleiding de nieuwe Jetta een 'kleine Passat ' te noemen, want voor een zogeheten 'kleine' middenklasser is hij toch behoorlijk uit de kluiten gewassen. Hij is 4,55 m lang (17,8 cm langer dan de Bora, die hij in Europa aflost), 1,78 m breed (plus 4,6 cm) en 1,46 m hoog (plus 1,3 cm). De wielbasis groeide met 6,5 cm tot 2,58 m. Ter vergelijking de Passat: l/b/h 4,77/1,82/1,47 m, wielbasis 2,71 m.
De kofferbak is hét essentiële kenmerk van de Jetta, maar toch heeft VW dit voor een sedan typische onderdeel van de carrosserie niet willen accentueren. De daklijn loopt ver, schuin naar achteren, door en de kofferklep valt daardoor relatief kort uit. Maar vergis je niet, de kofferbak is een slokop met een inhoud van niet minder dan 527 liter, nog eens 72 liter meer dan de Bora. En er kan meer mee. De rugleuning van de achterbank laat zich in ongelijke delen voorover klappen. In de Trendline- en de Comfortline-uitvoering kun je ook de rugleuning van de rechter voorstoel nog voorover klappen. Ruimte achterin is niet het sterkste punt van de Bora, mensen die achterin de Jetta meereizen zijn beter af. In het nieuwe model hebben ze zeven centimeter meer beenruimte en ook een paar centimeters extra hoofdruimte en ruimte in de breedte. Ook voor de personen voorin is er wat meer ruimte. Zo is de afstand waarover de voorstoelen zich laten verschuiven een paar centimeter toegenomen. En nu we toch rondkijken in het interieur, het dashboard draagt onmiskenbaar de Volkswagensignatuur. De materialen waarvan het dashboard, de deurpanelen en de consoles gemaakt zijn stralen kwaliteit uit en voelen prettig aan.
Comfortabel karakter
In eerste instantie is de nieuwe Jetta in Nederland leverbaar met een viertal krachtbronnen. Het gamma begint met een 1,6-liter benzinemotor met een vermogen van 102 paardenkrachten en 148 Nm koppel. Dan volgt de 2.0-16v FSI die 150 pk levert en 200 Nm produceert. Ook zijn er twee diesels, de 105 pk en 250 Nm sterke 1.9 TDI en de 2.0 TDI met een vermogen van 140 pk en een koppel van 320 Nm. Later komen er nog twee benzinemotoren bij, de 1.6 FSI, goed voor 115 pk en 155 Nm en de 2.0 FSI Turbo met 200 pk en 280 Nm. Niet alleen bij de diesels, maar ook bij twee van de drie benzinemotoren wordt de brandstof direct ingespoten. We reden in het oosten van Duitsland met de Jetta 1.6 en merkten dat de 'gewone'1,6-liter benzinemotor soms flink z'n best moet doen om de ruim 1.200 kg zware sedan te laten versnellen. Wat niet wegneemt dat hij in ons vlakke Nederland z'n taak best aan zal kunnen. De 2.0-16v FSI-machine krijgt de sedan natuurlijk een stuk gemakkelijker in beweging. Een ander verschil is dat deze motor standaard gekoppeld is aan een probleemloos schakelende zesbak, terwijl de 1,6-liter z'n vermogen via een al net ze voorbeeldig werkende vijfversnellingsbak op de voorwielen overbrengt.
In de Jetta 2.0 TDI hoeven wij helemaal niet te schakelen. Standaard heeft die een handgeschakelde zesbak, maar het exemplaar waar wij mee rijden is uitgerust met de DSG-zestrapsautomaat. Deze automaat is als optie leverbaar en doet z'n werk zó vlot en soepel dat ook de 'actieve' automobilist niet snel zal verlangen naar de bak die het werk aan hem zelf overlaat. De nieuwe Jetta heeft het karakter van een reiswagen. Hij vervoert z'n inzittenden in alle comfort. Dat is onder meer te danken aan de multi-link achteras en de, ten opzichte van de Bora, verbeterde voorwielophanging die er ook voor zorgt dat de sedan in bochten maar weinig neiging tot overhellen vertoont. Als chauffeur schrik je daardoor niet terug voor het snellere bochtenwerk. Ook al omdat de voorwielen heel vanzelfsprekend en exact de bevelen volgen die ze via het stuur krijgen. VW geeft de Jetta snelheidsafhankelijke, elektromechanische stuurbekrachtiging mee. Een voordeel van dit type besturing is dat hij geen vermogen vraagt zolang er niet aan het stuurwiel wordt gedraaid. En dat levert weer een kleine brandstofbesparing op.
Concurrerend geprijsd
Het Jetta-programma kent drie uitrustingsvarianten: Trendline, Comfortline en Sportline. Een zogeheten 'basissuitvoering' is er niet meer. Een Trendline krijgt zaken mee als semi-automatische klimaatregeling, zes airbags, elektrisch bedienbare ramen vóór en achter, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels en 16-inchwielen met 205/55 R16-banden. Kies je voor een Comfortline, dan heeft de Jetta, onder andere, ook middenarmsteunen vóór en achter, een automatische airconditioning en in hoogteverstelbare stoelen met lendensteunen. Tot de standaarduitrusting van een Sportline behoren lichtmetalen velgen, een sportonderstel, in hoogte verstelbare sportstoelen met lendensteunen, lederen bekleding op het stuur, de pookknop en de handremgreep.
Volkswagens staan erom bekend dat ze relatief duur zijn, maar de Jetta, die ten minste E 23.995 kost, kan ook op prijs de strijd met de concurrentie goed aan.