Volkswagen Jetta 2.0 TDI 140pk Comfortline (2007)
Klassenstrijd
Het is beslist geen schande als u een Volkswagen Jetta van achteren voor zijn grotere broer de Passat aanziet. De twee Volkswagens lijken vanuit dat perspectief nogal sterk op elkaar, terwijl de Jetta van voren bekeken uiteraard een duidelijke Golf-afgeleide is. Toch heeft de Golf-met-kont er nog nooit zo goed uitgezien als deze Jetta. Na de eerste en de tweede Jetta kreeg de afgeleide van de Golf de naam Vento, toen werd het Bora, maar voor de vijfde generatie herintroduceerde Volkswagen in Europa de naam Jetta, die overigens voor de Amerikaanse versies altijd gevoerd is.
Al scheelt het 20 centimeter in lengte met de Passat, de Jetta is een forse auto. Maar wat een ouderwetse auto als het om het motorgeluid en het windgeruis gaat. Vooral de diesel valt tegen, al is-ie wel snel. Maar wat doet de 2,0-liter TDI zijn werk luidruchtig in de Jetta!
Erg ruim
De Volkswagen Jetta meet 2,58 meter tussen de voor- en de achteras; mede daardoor hebben de eventuele achterpassagiers heel wat beenruimte tot hun beschikking. Daarbij blijkt de Jetta een enorme slokop te zijn als het om bagage gaat: in het kofferruim past maar liefst 527 liter aan koffers.
Prettige zit
Zakelijke automobilisten zijn kilometer-vreters en daarom is de plek achter het stuur belangrijk. Je zit daar uitstekend, op grote stoelen die ook voldoende zijdelingse
steun bieden en die zeer uitgebreid verstelbaar zijn. Ook de verstelbaarheid van de stuurkolom heeft Volkswagen dik voor elkaar. Hierdoor kunnen mensen van kort tot lang een prettige zitpositie instellen waarin ze het uren kunnen uithouden. Tussen de stoelen in de Jetta vind je de gebruikelijke flessenopener, maar wat je er verder ook neerzet, dreigt subiet om te vallen. Daarentegen is de logica waarmee Volkswagen dashboards indeelt, subliem. In no time weet je ook als ongeoefende VW-piloot blindelings de juiste knoppen en schakelaars te vinden en te bedienen.
Snelle Jetje
De Jetta 2.0 TDI knalt in slechts 9,3 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h! De VW wisselt tamelijk licht van verzet en ook de besturing is licht. Maar in bochten blijft de Jetta strak op het wegdek liggen, want de demping van de Volkswagen is lekker stevig.
De Jetta in onze test is uitgevoerd als Comfortline, dat is het tweede uitrustingsniveau in de rangorde van het merk. Volkswagen biedt de Jetta met de 140 pk sterke diesel minimaal aan als Trendline. Laat u overigens niet misleiden
door de foto's van deze Jetta, want zaken als leren bekleding, lichtmetalen 17-inchwielen en nog meer van de aanwezige accessoires tillen het bedrag op het prijskaartje van deze testuitvoering naar een buitenissig niveau. Een Jetta Comfortline is in elk geval voorzien van klimaatregeling en zogenoemde comfortstoelen. Elke Jetta heeft standaard elektrische bedienbare ruiten achterin.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Jetta 2.0 TDI 140pk Comfortline |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 32.800 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.968 cc |
Maximaal vermogen | 103 kW / 140 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 320 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.554 mm / 1.781 mm / 1.459 mm |
Wielbasis | 2.578 mm |
Massa leeg | 1.368 kg |
Laadvermogen | 622 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 730 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 207 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,3 s (fabrieksopgave: 9,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,4 s / 5,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 6,8 s / 7,9 s |
Brandstofverbruik | 5,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 148 g/km |