Volkswagen Golf R Variant 2.0 TSI 4Motion R (2016)

Papa's Playstation

Volkswagen Golf R Variant
Volkswagen Golf R VariantVolkswagen Golf R VariantVolkswagen Golf R VariantVolkswagen Golf R VariantVolkswagen Golf R Variant
Huisvaders met sportieve ambities kunnen hun hart ophalen bij snelle uitvoeringen van modale stationwagons. Volkswagen geeft een vrij extreme invulling aan dit concept en vraagt daarvoor bijna 54 mille.

De letter R in de typeaanduiding betekent een wereld van verschil voor wie een reguliere Volkswagen Golf Variant gewend is. De auto biedt de opmerkelijke combinatie van extra laadruimte en zo mogelijk nog meer vermogen en koppel. Op de moeizaam afleesbare snelheidsmeter prijkt het trotse getal 320. Dat is zelfs voor deze topversie een utopie; zijn maar liefst 300 pk sterke 2,0-liter turbomotor is volgens de fabrieksgegevens niettemin goed voor een top van 250 km/h. De acceleratie naar 100 km/h klokten wij op slechts 5,3 seconden. Het motorgeluid wordt afhankelijk van de gekozen rijmodus via speakers meer of minder aangedikt, alsof de auto je wil doen geloven dat zijn motor veel meer dan vier cilinders telt. Tegelijkertijd kan de 2.0 TSI de beschaving zelve zijn; het is maar net hoeveel je van hem vraagt. Door het geplof in zijn uitlaten weet hij wel de aandacht te trekken. Bij een koude motor valt hij door de mand, want dan blijkt uit slechts twee van de vier uitlaten damp op te stijgen. Snel en sportief rijden kost een flinke slok benzine; wij verstookten gemiddeld 12,3 l/100 km, wat bij een tankinhoud van 50 liter een actieradius van maar 400 kilometer oplevert. Bij een rustiger rijstijl moet de Golf tot een verbruik van circa 9,0 l/100 km in staat zijn. De beresterke motor is er alleen in combinatie met vierwielaandrijving en een automatische DSG-transmissie, wat deels de hoge aanschafprijs verklaart. Het onderstel en de aandrijflijn staan op een hoog niveau. Zelfs op een nat wegdek weet de Golf zijn overdaad aan vermogen en koppel direct in snelheid te vertalen. Het snelle rijden gaat zelfs zo gemakkelijk, dat bestuurders er gauw overmoedig door kunnen worden. Gelukkig zijn er voldoende elektronische beschermengelen die de auto in het goede spoor houden. Het interieur is sportief aangekleed en geeft bestuurder en passagiers het gevoel in iets heel bijzonders te zitten. De Golf Variant R lijkt daardoor wel een kleinere uitvoering van de meer dan tweemaal zo dure Audi RS6 te zijn.

Video

Oordeel

4 sterren

Als ‘R’ maakt de Volkswagen Golf indruk met zijn fenomenale prestaties, terwijl het tegelijkertijd een Variant is met alle praktische voordelen van dien. Helaas wordt dit pretpakket duur betaald, ook aan de pomp.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Golf Variant 2.0 TSI 4Motion R
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 54.350

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.984 cc
Maximaal vermogen 221 kW / 300 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 380 Nm bij 1.800 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.562 mm / 1.799 mm / 1.467 mm
Wielbasis 2.630 mm
Massa leeg 1.474 kg
Laadvermogen 606 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden225/40R18Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,3 s (fabrieksopgave: 5,1 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 1,7 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 3,2s
Brandstofverbruik 7,1 l/100km
CO2-uitstoot 164 g/km

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (104) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum